Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Valiant Thor
Skrevet (endret)

Hvorfor tror dere ikke på Gud ( til de som ikke tror )

Endret av Valiant Thor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken bestemt Gud er det du prater om?

Prater du om ørkenguden Jahve, jødenes Gud som drepte alle Egypts førstefødte? Eller den kristne snille gamle farfaren med stort hvitt skjegg og hvit kjortel? Eller Allah som vil gi oss et paradis med en haug av jomfruer og masser av alkohol vi ikke blir bakfulle av?

Hvis det er noen av disse du prater om, så tror jeg ikke på noen av dem, da jeg ser på dem som et resultat av menneskets (dårlige og kunnskapsløse) fantasi når det gjelder å forklare det foreløpig uforklarlige.

Skrevet
Hvilken bestemt Gud er det du prater om?

Prater du om ørkenguden Jahve, jødenes Gud som drepte alle Egypts førstefødte? Eller den kristne snille gamle farfaren med stort hvitt skjegg og hvit kjortel? Eller Allah som vil gi oss et paradis med en haug av jomfruer og masser av alkohol vi ikke blir bakfulle av?

Hvis det er noen av disse du prater om, så tror jeg ikke på noen av dem, da jeg ser på dem som et resultat av menneskets (dårlige og kunnskapsløse) fantasi når det gjelder å forklare det foreløpig uforklarlige.

Hvordan er den Gud som du tror på?

Skrevet
Hvordan er den Gud som du tror på?

Jeg tror vel strengt tatt ikke på noen typisk transcendental guddom. Finnes det noe mer utenfor dimensjonene vi oppholder oss i, så ser jeg ingen grunn til at det er noe som har et så menneskelig følelsesliv som de aller fleste guddommer har fått tillagt seg.

Det blir ofte sagt at fysikere og astronomer som har gravd seg langt ned i kunnskapen vi har om disse emnene, etterhvert utvikler en form for religiøs tilnærming til verden. Men den er sjelden lik den religiøse tilnærmingen hvermansen har til verden, og den inneholder sjeldent overnaturlige elementer.

Einstein sa det bedre:

I am a deeply religious nonbeliever. This is somewhat new kind of religion. I have never imputed to Nature a purpose or a goal, or anything that could be understood as anthropomorphic [antropomorfistisk: overføring av  menneskelige trekk til guder]. What i see in Nature is magnificent structure that we can comprehend only very imperfectly and that must fill a thinking person with a feeling of humility. This is a genuinely religious feeling that has nothing to do with mysticism.

I don't try to imagine a personal God;it suffices to stand in awe at the structure of the world, insofar as it allows our inadequate senses to appreciate it.

The idea of a personal God is quite alien to me and seems even naive.

De bestående religionene gir mennesket en så sentral plass i det hele, at det ikke kan være andre enn mennesker som har kommet opp med slike idéer. Hadde religionene oppstått i dag tipper jeg vi ville fått en mye mindre sentral rolle.

Skrevet

Mental note to self:

Starter VT en tråd, husk å sitere startinnlegget. Faren er stor for at innlegget fort forsvinner, og trådene blir fullstendig meningsløse.

Gjest Gjest 1
Skrevet
Hvorfor tror dere ikke på Gud ( til de som ikke tror )

Jeg ser på det som et ork. Her studerer, jobber og sliter en, dater, er på fritidsaktiviteter, er på nettet, er ute og reiser, og man har da naturen (hav og vakre solopp- og nedganger), musikk, trening, bøker, venner, matopplevelser, kulturopplevelser, osv., osv...) Hvis en føler at en er i en slags harmoni med seg selv og omverdenen, da føler en kanskje ikke behov for så mye mer åndelig som i en religiøs tro, og spesielt ikke regler hvor hva som er riktig og hvordan er bør leve sine liv. "Frie mennesker" behøver ikke en bibel med lignelser og bud for hvordan en bør leve livene sine. (Kristne kan naturligvis hevde å være "frie" og i "harmoni" de også, så bevares). "Fri" kan jo defineres på så mange måter.

Mange har også større sans for filosofene og vitenskap, dersom en vil ty til forklaringer og stille spørsmål. Spørsmål og svar stilles og besvares på en helt annen måte utenfor religionens boks. Mange foretrekker det framfor religionens måte å gjøre tingene på. Det er mye mer interessant og utfordrende å lese om filosofene og hvordan de resonnerer enn det er å lese i bibelen.

Skrevet

Kort fortalt: Fordi jeg kan styre livet mitt selv.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg føler ikke noe behov for å tro på en gud.

Gjest Valiant Thor
Skrevet
Kort fortalt: Fordi jeg kan styre livet mitt selv.

Det kan jeg å gjøre. Og jeg gør det og jeg tror på Gud. Og tro på Gud har ingenting med og ikke kunne styre livet sitt

Skrevet

Jeg tror på gud! Altså meg. Ser ingen grunn til å opphøye noe annet over meg selv, jeg og mitt potensiale og min utvikling er viktigere for meg enn å tilbe noen andre.

Altså, jeg er gud. Og det er du og.

Skrevet
Det kan jeg å gjøre. Og jeg gør det og jeg tror på Gud. Og tro på Gud har ingenting med og ikke kunne styre livet sitt

De aller fleste (om ikke alle) religioner legger føringer for hvordan man skal leve livet sitt, hva man skal tenke og mene om mennesker/situasjoner, hva som er riktig eller galt osv. Jeg har ikke noe behov for å bli fortalt disse tingene. Det er ingenting en tro på gud vil tilføre i livet mitt som jeg ikke kan klare av meg selv.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Av samme grunn som jeg ikke tror på julenissen, antagelig.

Skrevet
De aller fleste (om ikke alle) religioner legger føringer for hvordan man skal leve livet sitt, hva man skal tenke og mene om mennesker/situasjoner, hva som er riktig eller galt osv. Jeg har ikke noe behov for å bli fortalt disse tingene. Det er ingenting en tro på gud vil tilføre i livet mitt som jeg ikke kan klare av meg selv.

Man kan tro på Gud uten å tilhører en religion. Jeg vil ikke la andre mennesker bestemme over livet mitt, eller fortelle meg hva jeg kan og ikke kan gjøre.

Skrevet
Man kan tro på Gud uten å tilhører en religion.

Det ser jeg ikke poenget i.

Skrevet

Jag tror inte för det verkar inte logiskt. Det jag har läst och hört känns inte rätt. Det känns snarare fel. Jag tror verkligen inte att bibelns ord är sanna, jag tror inte att det finns någon Gud, högre makt eller andeväsen som har skapat oss och är närvarande i vår vardag.

Jag tror bara inte på det.

Skrevet
Jag tror inte för det verkar inte logiskt. Det jag har läst och hört känns inte rätt. Det känns snarare fel. Jag tror verkligen inte att bibelns ord är sanna, jag tror inte att det finns någon Gud, högre makt eller andeväsen som har skapat oss och är närvarande i vår vardag.

Jag tror bara inte på det.

Hvordan tror du at vi er blitt til?

Gjest Munchy
Skrevet

Jeg og Gud er veldig uenige om en del ting, derfor tror jeg ikke på ham ;)

Skrevet (endret)

Jeg skulle gitt hva som helst for å tro på en gud og et evig liv, men for meg er det helt utenkelig. Vitenskapen er viten, religion tro.

Er ukjent med følelsen misunnelse, men skulle jeg misunne noen noe måtte det være en gudstro, tror jeg gitt.

Endret av mr. louis
Skrevet
Er ukjent med følelsen misunnelse, men skulle jeg misunne noen noe måtte det være en gudstro, tror jeg gitt.

Tror det er slik at bare guder kan påberope seg å være ukjent med følelsen av misunnelse. Vi andre er menneskelige nok til å kjenne denne følelsen :sjarmor:

Skrevet
Tror det er slik at bare guder kan påberope seg å være ukjent med følelsen av misunnelse. Vi andre er menneskelige nok til å kjenne denne følelsen  :sjarmor:

Nei, den følelen er meg totalt fremmed!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...