Gjest Pax Skrevet 8. januar 2007 #1 Skrevet 8. januar 2007 Eller snarere, hva er veken laget av? Ser at hobbybutikker selger veker. Men kan jeg lage selv? Kan det f.eks fungere å vokse en hyssing?
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #2 Skrevet 9. januar 2007 Jeg synes veker ser ut som helt vanlig bomullssnøre, kjøpte sånn bivokslys-pakke en gang, og veka så ut som en tynn skolisse. Dvs den var flettet/vevd, ikke bare tvunnet som hyssing, men vet ikke om det har noe å si. Du kan jo teste ved å lage et lys med hyssingveke og se hvordan det brenner?
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Sånn tråd du syr rull med? Er tykkere. Tror ikke du skal prøve garn og sytråd.
Gjest Pax Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Du kan jo teste ved å lage et lys med hyssingveke og se hvordan det brenner? ← Bruker vanlig hyssing, det funker helt greit. Grunnen til at jeg spør, er at jeg kjøpe et fint stearinlys hvor jeg fant ut etterhvert at veken var defekt. Prøvde derfor med en vanlig hyssingsstump, men det funket ikke. Jeg har lyst til å lage lys selv, og da trenger jeg veke. Synes vekene ligner på vanlig hyssing, men er litt usikker.
Gjest Pax Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Tror ikke du skal prøve garn og sytråd. ← Hehe, nei, tror ikke jeg heller.
ashera Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 Jeg lagde bivokslys med vanlig hyssing som veke, det fungerte greit, men ikke optimalt. Kanskje hjelper det å gni inn veken med voks først? Når du støper et lys, vil jo voksen trekke inn i veken. Hvis du bare putter en veke inn i et ferdigstøpt lys vil det nok ikke brenne så bra.
Fakse Skrevet 10. januar 2007 #9 Skrevet 10. januar 2007 Om du skal bruke noe annet enn skikkelig veke så bruk i alle fall tråd av bomull. Grunnen til at veke er flettet er at den ikke skal flise seg så lett når den brenner. Nå selger jo hobbybutikker veke i metervis, så om du bare trenger litt koster det ikke mange kronene, så jeg ser ikke helt grunne til å eksperimentere med alt mulig annet rart.
Gjest Pax Skrevet 10. januar 2007 #10 Skrevet 10. januar 2007 så jeg ser ikke helt grunne til å eksperimentere med alt mulig annet rart. ← Et ord: Nysgjerrighet.
ashera Skrevet 11. januar 2007 #11 Skrevet 11. januar 2007 Et ord: Nysgjerrighet. ← Eller tilgjengelighet - grunnen til at jeg brukte hyssing den gangen, var at samtlige fire apoteker jeg var innom var utsolgt for veker, og hobbybutikken lå lant unna. . Da gadd jeg ikke mer.
Gjest Pax Skrevet 11. januar 2007 #12 Skrevet 11. januar 2007 Eller tilgjengelighet - grunnen til at jeg brukte hyssing den gangen, var at samtlige fire apoteker jeg var innom var utsolgt for veker, og hobbybutikken lå lant unna. . Da gadd jeg ikke mer. ← Jepp. Jeg lagde tre lys i går - med hyssing - sparte meg for en tur inn til sentrum. Tror det har gått veldig bra.
Gjest teaprint Skrevet 15. oktober 2007 #13 Skrevet 15. oktober 2007 Llitt seint å svare på dette spørsmålet kanskje. Men lysveker er laget av flettet bomullstråd, innsatt med spesielle stoff som gjør at de forbrenner i takt med lyset. Se boken LYSÅR av Turid Andreassen Lie, Andresen & Buteschjøn forlag, der finnes et eget kapittel om temaet under tittelen Den franske løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå