Gå til innhold

Bomull i tenna?!


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Sønnen min var hos tannlegen i går. Han hadde fått skikkelig vondt i ei tann han hadde fylt igjen. Vi var forberedt på at det kunne gå galt med tanna, for hullet var ganske stort.

Tannlegen fjernet fyllingen, men han ville ikke trekke tanna ennå, for seksårsjekselen har ikke kommet fram ennå. Hvis tanna ble trukket, ville seksårsjekselen komme for langt fram, og dermed blir det for dårlig plass til den nye, permanente tanna som skal komme mellom.

For at det ikke skal komme noe "dritt" nedi tanna (hullet) puttet han noen bittesmå bomullsdotter i tanna. De skal tas ut igjen om kvelden, og nye puttes inn om morgenen. Det skal vi fortsette med til seksårsjekselen kommer.

:-? Tungvint, spør du meg! Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:o

For å ha det sagt: jeg er IKKE tannlege, men dette høres merkelig ut. Dette må jo bli et skikkelig "bakteriehøl" etter hvert, eller skal dere rense opp på noe vis med noe desinfiserende?

Jeg leste noe nylig om kommuner som instruerer tannleger om å ikke reparere melketenner (for å spare penger). Dette høres ut som noe slikt, men jeg er ikke kompetent til å uttale meg om eventuelle negative konsekvenser, bortsett fra at det høres skikkelig plundrete ut for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ???

Jeg ville tatt en telefon til en annen tannlege for å spørre om dette var vanlig.. Hvorfor i himmelens navn kunne han ikke fylle igjen tanna?

Hvis hullet var så stort at tanna kunne sprekke.. Er det ikke størst sjanse for at det skulle skje når den gamle fyllinga ble fjerna? Og det gikk jo greit?

Det eneste måtte jo være at han ikke kunne fjerne hele den gamle fyllinga for å "berge" tanna, og at dette er grunnen til at han ikke kunne fylle i på ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Datteren min har gjort akkurat det samme med tannen sin. Den første tannlegen hun var hos, boret helt ned til nerven..og la så en midlertidig fylling i. Hun advarte meg med at denne neppe ville sitte så lenge i, i og med at det ikke finnes røtter på melketenner så går det jo ikke an å rotfylle.

Datteren min fikk vondt og vi gikk tilbake, denne gangen til en annen tannlege pga sykdom. Han fjernet fyllingen (bare et lite vipp..så var den borte), og da var han jo helt nede i nerven og dette gjorde jo selvfølgelig fryktelig vondt. Han hadde heller ikke lyst til å trekke tannen pga seksårsjekselen, som nå er en stor kul bak i munnen hennes. Så han la noe blått på tannen som gjorde slik at han "drepte" nerven i den tannen. Og så gikk hun uten fylling da...i ca 2 uker, med "den" store gropen i tannen. Vi fikk ikke bomull i, men beskjed om å fjerne matrester og slikt med en tannpirker etter hvert måltid. Jeg synes jo dette var grusomt tungvindt men datteren min ble flink og fikk til å fjerne matrester selv. Det var jo utrolig så mye det var plass til da, i den lille tannen.

Men så fikk hun vondt igjen, for etpar uker siden, gråt og hadde det skikkelig fælt. På en lørdag!..... da ringte jeg tannlegevakten og fikk nød-time. Den tannlegen hadde heller ikke lyst til å trekke, men hun ønsket å prøve en ny midlertidig fylling. Så hun gjorde det da....og den fyllingen, den sitter fortsatt i, og datteren min har ikke hatt noen plager på denne tiden. Vi vet jo ikke hvor lenge denne fyllingen vil bli sittende, men hun siste tannlegen sa at det ikke var noe i vegen for å legge en slik midlertidig fylling flere ganger, dersom den bare faller ut.

Jeg anbefaler deg å prøve å få tannlegen til å prøve igjen med en slik fylling. Det er forsøket verdt. For den store gropen der bak i tannen er jo ikke noe særlig. Og det vil alltids samle seg smuler og små rester der bak, og det var det som gjorde slik at datteren min fikk så vondt.

Lykke til...og husk fluor!!!...vi har kjøpt skyllevann med fluor hos tannlegen, mye bedre enn tablettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Takk for svar!

Vi kommer nok til å ta kontakt med en annen tannlege. Det var i det hele tatt ingen hyggelig opplevelse. Gutten gråt og skrek av smerte selv om han hadde bedøvelse, og tannlegen inisterte oppgitt på at "det gjør jo ikke vondt i fyllingen!" Han kalte til og med sønnen min for pyse! Tidligere har han borret uten bedøvelse, men det har egentlig ingenting å si. Selv om han VAR en pyse skal da ikke tannlegen ordlegge seg sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Vi kommer nok til å ta kontakt med en annen tannlege. Det var i det hele tatt ingen hyggelig opplevelse. Gutten gråt og skrek av smerte selv om han hadde bedøvelse, og tannlegen inisterte oppgitt på at "det gjør jo ikke vondt i fyllingen!" Han kalte til og med sønnen min for pyse! Tidligere har han borret uten bedøvelse, men det har egentlig ingenting å si. Selv om han VAR en pyse skal da ikke tannlegen ordlegge seg sånn!

Aldri gå tilbake til den tannlegen! En tannlege som ikke kan håndtere barn kan gjøre stor skade utover å ødelegge tenner, det kan gi tannlegeskrekk for livet. Sønnen min havnet også ut for en sånn. for det første er det pisspreik når de sier det ikke gjør vondt. Bedøvelsen virker ikke alltid like godt, tannlegen kan uten å merke det presse leppa mot tenna osv. Og frykten, som man kan oppleve når man ikke selv har kontroll, kan være det vondeste av alt. En tannlege som ikke skjønner det, bør man ligge unna.

Sønnen min måtte henvises til lystgassbehandling etter at en uvettig tannlege ga ham den store skrekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...