Gå til innhold

Hjelp tale til 60 åring

Frk Johansen

Anbefalte innlegg

Min svigerfar blir 60 år om et par uker og jeg har ikke kjent han så mange årene men sønnen vil ikke holde tale (ikke fordi han har et dårlig forhold til sin far men bare vil ikke snakke i store forsamlinger) Jeg er derimot vant til å prate i forsamlinger så jeg tenkte jeg skulle lage en tale så får vi se om jeg eller min samboer fremfører den. Jeg håper jo at ved å gi min samboer et utkast at han vil tale til sin far. Men hvordan begynner man? Det er et relavtit uformelt selskap, ca 25 stykker hjemme, primært familie. Er det kjære gjester, pappa og jubilant? Noen som har noen andre gode tips til en uformell mann som er særdeles sporty og med mange jern i ilden? Det skal jo ikke være så lange greiene og heller ikke så stivt og kjedelig, gjerne noen morsomme vrier så folk kan dra litt på smilebåndet.

Alle gode tips mottas med stor taknemlighet!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Jeg ville begynt "Kjære pappa".

Snakk med samboeren din, han har sikkert noen morsomme historier.

Husker min kusiner holdt tale i sin fars 50 årslag. Dro fram kokkeounstene hans (speilegg og havregrøt), hans mani for å skifte kanaler på TV'n osv osv...

Han har en del brødre, og alle som har vokst opp med dem visste hvordan det var ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må starte med kjære pappa/far/svigerfar/Per. Ikke kjære gjester, det er jo en tale til pappa/far/svigerfar/Per.

Jeg er personlig ganske lei av taler der en ramser opp en masse med "morsomme" episoder eller særegenheter hos jubilanten. De fleste har hørt dem før, og det blir fort litt kjedelig og forutsigbart. Konsentrer deg heller om én episode eller særegenhet som godt beskriver mannen og utbroder gjerne denne. Feks. dette med mange jern i ilden; overdriv, men hold deg til en viss grad til sannheten, fortell hva han gjør en "vanlig" lørdag formiddag, der lager du en "timeplan" (helt hinsides, selvsagt) og skviser inn alt han driver med (og det må være ting han faktisk driver med, ellers blir det bare tull, det må være et snev av sannhet i dette). Dette kan fungere.

Min erfaring med taler er at de fungerer best om en tør ta et grep, konsentrere seg om et eller to temaer. Prøv å få til en tale med snert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, hvordan visste du min svigerfar heter Per?? Forresten var den timeplanen helt fantastisk! Den skal jeg utarbeide, for ikke si utbrodere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, hvordan visste du min svigerfar heter Per?? Forresten var den timeplanen helt fantastisk! Den skal jeg utarbeide, for ikke si utbrodere!

Helt tilfeldig, du, helt tilfeldig. ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...