Gå til innhold

Når hun ikke vil slutte med bleien...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 4 år har lenge vært flink til å gå på do å tisse. Hun sover uten bleie om natten også, ikke alltid men ofte.

Men når hun skal bæsje nekter hun å gå på do. Har prøvd å lokke med belønninger, har prøvd å mase, og nå har vi prøvd uten å mase og snakke om det en stund. Men ingenting fører frem. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke det hjelper å mase på datteren din.. det kommer nok når hun selv er klar for det. Kan jo høre på helsestasjonen om de har noen tips der...

Gjest Mayamor
Skrevet

Har samme problem med gutten min som blir 4 i november: han er tidvis flink å gå på toalettet å tisse. En gang i blandt til og med bæsje. Men som regel griner han og vil ikke. Jeg føler ikke for å presse ham, men til sommeren skal jeg se om hva vi kan gjøre for å få ham tørr. Henger meg på her: Noen med gode råd? :sjenert:

Skrevet

Yngste mann her var over 4 år da han sluttet med bleie. Han ville ikke gå uten i det hele tatt, vi hadde mange diskusjoner ang dette, men ingenting hjalp.

Vi prøvde alle råd vi fikk uten at det hjalp det minste.

Til slutt ga jeg opp masinga.

Da gikk det ikke lange stunden før han en morgen vi skulle i barnehagen nektet å bruke bleie, jeg ble litt sjokkert. Jeg sa det var greit men da måtte han gå på do når han kjente at han måtte det.

Vi reiste i barnehagen med masse ekstra skift i sekken, dette hadde jeg ingen tro på at kom til å gå bra.

Men siden den dagen har ikke han brukt bleie, det gikk over to uker før han hadde et lite uhell. Det var helt utrolig, han ville heller ikke ha bleie om natta, det gikk også bra.

Det virker som om han måtte finne ut av det selv, det hjalp hverfall ikke at jeg maste. Men at det skulle gå så bra med en gang, det hadde jeg aldri trodd. Han var nok ikke moden før den tid, men da han ble det ble det bråslutt med bleie :)

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage nå noen år, og min erfaring er at masing ikke hjelper.. Til syvende og sist er det barnet selv som bestemmer om de vil bruke bleien eller ikke.

Du skal se at det kommer av seg selv når barnet ditt er moden for det :)

Skrevet

tøtta mi ville heller ikke slutte med bleie. men jeg ga henne vel i grunn ikke noe valg. jeg bare tok bleia ifra henne og hun var tørr fra første stund. det har ikke vært mange uhell. så jeg mistenker at jeg har en litt slu datter som bare har lurt sin mor leeenge . for hun var tørr med en gang. uten problem. hverken med bæsj eller tiss

Skrevet
Min datter på 4 år har lenge vært flink til å gå på do å tisse. Hun sover uten bleie om natten også, ikke alltid men ofte.

Men når hun skal bæsje nekter hun å gå på do. Har prøvd å lokke med belønninger, har prøvd å mase, og nå har vi prøvd uten å mase og snakke om det en stund. Men ingenting fører frem. Tips?

Hadde samme problemet og vi bare satte på henne bleien som om det var det eneste naturlige. Uten å si noe. Det tok tre måneder så bare satte hun seg på do og bæsjet. Jeg tror du skal la være å lage noe ut av det. Da går det over.

Gjest lazuli
Skrevet

Ja, ikke lag noe kamp ut av det. Noen barn trenger lengre tid enn andre :)

Skrevet

Godt å se at de fleste rådene du får er å ta det med ro og vente til hun finner ut av dette på egenhånd. Syns innlegget til "m@msen" var flott og gir en god pekepinn på hvor mye det betyr at barnet får finne ut av dette på egenhånd. Greit nok at man hadde håper på å være ferdig med bleier når barnet er blitt 4 år, men hun er allikevel ikke så stor at det er grunn til panikk enda. Så bare la hun få bleie på når hun skal bæsje dere.

Skrevet

Enig med de andre i at masing ikke nytter. Det gjør gjerne bare ting verre! Siden jenta ikke er mer enn så vidt over 4 synes jeg bare du skal være tålmodig å la henne ta det i eget tempo. Men dere kan jo inngå en avtale om et belønningssystem for hver gang hun bæsjer på do å se om det kan "lokke " henne ;)

Skrevet

Dattera var vel omtrent året da hun slutta å bæsje i bleia. Tror kanskje det er greit å ta fatt i det på et forholdsvis tidlig stadium dersom de lar seg lede. Vi hadde fast rutine med potta et par ganger om dagen, kombinert med pekebok og ei flaske med melk. Et stykke ned i melkeflaska kom det som regel av seg sjøl, og etter hvert var det helt utelukket å skulle bæsje på seg. Guttungen gikk det litt treigere med, men han hadde til gjengjeld også en ustabil mage som ikke lot seg beregne like godt.

Tror likevel at det er slik at de må være interessert sjøl, nytter ikke å tvinge det hele i gang. Derfor er det vel kanskje mer slik at det gjelder å gi dem mulighet til å finne ut av det på et tidlig tidspunkt. Tror dette er lettere med en ettåring enn en treåring - det skjer og har skjedd mye i hodet på en treåring som kan gjøre det til en vanskelig greie...

Skrevet

min søster sa til min nevø da han var 3 at nå har ikke mamma råd til å kjøpe flere bleier og du må gå på do heretter :) det var det egentlig, enkelt og greit. men det skal ikke være lett for alle og ser folk kommer med gode råd. lykke til :)

Skrevet

Tror ikke du skal engste deg - før eller siden vil hun slutte. En fjern bekjent var så stor at foreldrene sa til han 'nei, skal du ha bleie, så får du kjøpe det selv...' Tror du ikke gutten gikk og kjøpte selv tilslutt?? Men denne ordningen varte ikke lenge! I ettertid har han blitt mobbet av familien for det! Men det er en søt historie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...