Murf Skrevet 8. januar 2007 #1 Skrevet 8. januar 2007 Vi er igang med de første smakene med grøt. Hvor fort trappet dere opp i mengde fra de første t-skjeene til full porsjon? Og hvor lang tid brukte barnet ditt på å skjønne at tunga skulle innover? De første grøtene skal blandes ut med morsmelk, synes jeg ikke gjør annet enn å pumpe for tiden! Er vel idealist som helst vil bruke MM siden han ikke har trengt MME ennå, men hvor lang tid tar det før man er over på de typene som blandes med vann? Det går seg nok til etterhvert.
Gjest Primula Skrevet 8. januar 2007 #2 Skrevet 8. januar 2007 Vi startet med en skje dag 1, to skjeer dag 2, fire skjeer dag 3. Det gikk kjempefint. HUn skjønte fort at grøten skulle inn i munnen og ned i halsen, smattet og ville ha mer. Etter en uke fikk hun halv posjon, etter nesten to uker fikk hun en hel posjon. Hadde ingen problemer med magen eller noe. Vi brukte også grøt som skulle blandes med melk til å begynne med. I starten pumpet jeg, men da hun begynte å få en hel posjon gikk jeg over til MME. Synes det er et pes å pumpe. Da hun var seks måneder gikk vi over til grøt som skal blandes med vann.
Murf Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2007 Det blir jo innmari mye pumpimng når en porsjon skal blandes med ca 100 ml morsmelk eller MME. Pumpinga mi går tregere og tregere...
Gjest Primula Skrevet 8. januar 2007 #4 Skrevet 8. januar 2007 ja, det skjønner jeg godt. Bland grøten med MME du. Så slipper du å stresse med det.
minnimy Skrevet 8. januar 2007 #5 Skrevet 8. januar 2007 det finnes grøt fra 4 mnd som kan blandes med vann,jeg har brukt den på barn nr 2.på første barn brukte jeg mme. jeg syntes det var mer "stas" å begynne tidlig med grøt med nr 1,men andre mann så ga jeg litt smaksprøver en stund og stoppet en stund, men nå er det for fullt og kjempe godt. beste er å prøve deg frem hva magen til den lille klarer lykke til.
Gjest care Skrevet 8. januar 2007 #6 Skrevet 8. januar 2007 Jeg prøvde også å pumpe meg, men det tok alt for lang tid. Derfor bruker jeg MME i grøten, synes ikke det gjør noe når jeg ammer resten av tiden.
Grooo Skrevet 8. januar 2007 #7 Skrevet 8. januar 2007 Vi var i prøvefasen i ca tre uker, i løpet av de ukene klare vi å komme opp i ca fire skjeer grøt. Da bruke jeg den som blandes med melk. Så skjønte jeg at hun ville ha litt mer, og da kjøpte jeg den typen som blandes med vann. Lagde halve porsjoner av det som står på esken, og hun spiste vel omlag halvparten av de et par-tre dager. Så på lille julaften tok det helt av, hun ble så sinna når det ble tomt, og etter det har hun fått en vanlig porsjon hver dag + noen ganger en halv porsjon om kvelden.
Gjest miiip Skrevet 8. januar 2007 #8 Skrevet 8. januar 2007 Helsesøstermamma sa at det fint går an å blande med vann også maisgrøten hvor det står at den skal blandes med morsmelk. Jeg pleide å ta mest vann og håndmelke litt mm oppi. Som noen andre her sa så finnes også en 4-mnd-grøt som skal blandes med vann. S skjønte greia med tunga etter kanskje et par uker? Før det gikk det litt ut igjen og litt inn... Når det gjaldt porsjoner tror jeg vi var oppe i full porsjon etter ca en og en halv uke.
Cathie Skrevet 8. januar 2007 #9 Skrevet 8. januar 2007 Vi har akkurat begynnt såvidt med smaksprøver av grøt. Nå vet jeg ikke hvordan de "vanlige" grøtene skal blandes, siden M ikke tåler melk får han en grøt som heter sinlac fra nestle. Der er hvertfall blandingsforholdet mellom pulver og vann det samme, og en smaksporsjon er 2ss vann og 2ss grøtpulver. Jeg ga han 2ss i to dager, så 3ss i to dager osv... Nå er vi oppe i 4ss. Mulig vi tar en liten pause på 5ss siden han er såpass liten enda.
Eliza Doalot Skrevet 8. januar 2007 #10 Skrevet 8. januar 2007 Vi fikk følgende beskjed av helsesøster når vi måtte begynne å gi Snupp grøt: Gi 1-2 ts smaksprøver i 2-3 dager. Hvis det ikke har vært noen negativ reaksjon til da er det bare å gi så mye hun vil ha. Snupp var da 3,5 mnd. (Vi måtte enten begynne med grøt eller MME siden hun gikk ned i vekt av kun å spise MM)
Imax Skrevet 9. januar 2007 #11 Skrevet 9. januar 2007 Har grøt som jeg blander med vann, nettopp fordi jeg ikke orker å venne henne til at absolutt alt skal smake morsmelk (og evig pumping...). Så vi har kjøpt havregrøten til 4 mnd som blandes med vann. Hvor lang tid det tar? Hm, prøvde flere ganger om dagen med noen teskjeer hver gang. Det kom opp igjen til å begynne med, og jeg tenkte at DETTE GÅR ALDRI! Men ikke mist motet, bare prøv igjen på nytt og VIPS! forstår de det. Et lite tips: Prøv med grøt når han har sovet litt og er våken og opplagt, ikke på kvelden når ungen er sur og grinete... Nå justerer jeg porsjonene litt, du merker fort når ungen vil ha mer (og blander du med vann er det jo fort gjort å lage litt til hvis han vil ha mer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå