Grisen Skrevet 8. januar 2007 #1 Skrevet 8. januar 2007 Min venninne er litt interessert i å kjøpe en hest, men hun er visstnok veldig usikker på hva hun burde gi for han. Hun har ikke sagt hvor gammel han er, men tror han er rundt 8-12 år. Han er vallak og islandshest. Han tølter ikke, men hun har fått han til å vise noen få steg, så dette kan nok jobbes frem. Han bukker en del og har det med å kaste av ryttere når han ikke får bestemme. Litt sta til tider, men ikke vanskelig så lenge man er bestemt. Han kan kun det helt grunnleggende som holdt, skritt trav og galopp. Ved håndtering gjør han ikke så mye galt, men har nok litt lite respekt for mennesker. Denne hesten har noen unoter, men venninnen min syns han lystrer bedre og bedre for hver gang hun sier ifra til han og tror han kan bli en fin hest for henne. Islandshester er som sagt nokså dyre, men per dags dato tølter den ikke og har noen uvaner. Hva ville en riktig pris være på denne hesten?
Gjest gjesta Skrevet 8. januar 2007 #2 Skrevet 8. januar 2007 Jeg vet ikke hva som er riktig pris, men har hesten vært skade- og eksemfri? En islandshest kan jo bli skikkelig gammel og brukes i mange år, så det er en fin alder på den. Samtidig, hvis den ikke kommer til å bli noen god tølter (hun har vel ikke noe særlig grunnlag for å vurdere stegene selv om hun har fått fram noe) og har uvaner som kan være vanskelige å avlære (selv om det ikke virker håpløst) er det jo knapt en "islandshest" man kjøper, og prisen burde være deretter. Hvordan virker bevegelsene hans generelt? Er det en myk hest med fine bevegelser? Bygning? Det går jo an å høre hva f eks ulike turopratører som bruker islandshest tar for hestene sine, som er lydige og tølter, men som heller ikke kan mer enn grunnleggende kommandoer stort sett. Så ville jeg gitt under dette for en hest som verken er lydig eller tølter.
FantasDick Skrevet 8. januar 2007 #3 Skrevet 8. januar 2007 Den tølter noen steg? Da kan det nok læres. Passer den? Gode gangarter ellers? Eksemfri? God bygning? Eksteriør? Masse som spiller inn, men sånn som du forklarte den så vil jeg kanskje si 25.000,-. Jeg ville iallefall ikke betalt mer, tror jeg.
Grisen Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2007 Han har visst ikke noen spesielt gode gangarter og lite bevegelser. Han er eksemfri og helt frisk. Jeg syns det er vanskelig å si hva denne hesten er verd, men iom at han per dags dato ikke har hverken pass eller tølt, regner jeg ikke med at han heller kan bli solgt for så alt for mye.
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Dere kan kanskje ikke regne med at han kommer til å bli femgjenger, men tølt skal vel være mulig. Det høres jo ut som venninna di har peiling på hest og kan plukke av han uvaner og sånt, og det er jo fint at hun liker hesten. Dersom han har godt eksteriør og fine bevegelser synes jeg også 25 000 (kanskje litt mer?) er ok pris, men om det er en "dårligere" hest som ikke har særlig potensiale til å "bli noe" i konkurranser o.l, ville jeg tenkt 20 - 25 000. Skal sies at jeg aldri har kjøpt hest selv... Det er jo ikke alle det spiller noen rolle for at hesten ikke er "perfekt", men jeg synes ikke man skal betale for noe man ikke får heller.
Grisen Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2007 Hun er egentlig konkurranserytter, men nå begynner helsa å bli dårligere, og kommer til å slutte med vdette nå. Så nå hun er nå på jakt etter en som hun kan ha som turhest. Hun liker visst denne hesten veldig godt. Så man må såpass mye opp i pris selv om denne hesten ikke kan noe særlig og kun tre gangarter? Han har jo anlegg for tølt, så da må man vel gi litt mere også. Takk for at dere svarte
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Det er ikke sikkert man må opp i så mye, altså, min kunnskap er basert på hva jeg har sett i ulike annonser, og da vet jeg jo ikke mye om hesten som skal selges... Som nevnt, jeg ville hørt med folk som har mye islandshest om hva de tar for hva slags hester. Venninna di kan jo begynne lavt også når hun byr, og være bestemt på hva hun synes er makspris.
FantasDick Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Islandshester er dyre. Men du sier han ikke har spesielt gode gangarter eller bevegelser, og han passer heller ikke. Da vil kanskje prisen kunne synke noe. Så nå at han bukker en del og har det med å kaste av ryttere.. Dette er jo ikke akkurat heldig, og dette kan også brukes for å få prisen ned. Hesten har heller ikke avlsverdi.
Dragoline Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har nettopp kjøpt ei islandshoppe. Det vil si hun er blanding da, men ser ut som islending. Hun er 9 år gammel og har noen uvaner. Da hun ikke re riktig håndtert og ikke har lært å respektere mennesker. Hun er veldig snill, men kan være noe rampete, da det virker som hun ikke har lært helt å samarbeide. Bir helt vill når den andre hesten forsvinner for henne og sprenger dører om hun får sjansen. Går greit å stelle henne og når hun er på tur, men samarbeider ikke helt enda. Ikke skikkelig innridd, men ok. Denne hesten var ikke jeg villig til å gi mer en 6000,- for og det syntes jeg var en fair pris. Er så utrolig mange hester på markedet nå. Den hesten det er snakk om her vill jeg ikke gitt mer en 10 max 15.000 for (siden det er rein islending. ) Mye som må jobbes med og det kommer ikke gratis. 25 syntes jeg var my for en slik hest, selv om det er islending. Da ville jeg heller sett meg om etter en annen. Får mange fine hester, islendinger og andre til 25.000,-
Mary_H Skrevet 11. januar 2007 #10 Skrevet 11. januar 2007 Bare denne hesten blir skikkelig ridd så kommer sikkert tølten etter hvert. Men nå vet jeg ikke noe om stamtavlen til den da, det har gjerne noe å si både på gangartene og på hvilken pris som burde bli gitt for den.
Mint Skrevet 11. januar 2007 #11 Skrevet 11. januar 2007 Nå er ikke islandshester min "spesialitet" - jeg har mer å fare med når det gjelder de store brune ridehestene Men likevel, hesten det er snakk om er ikke mer verd enn det kjøper er villig til å betale. Ja, islendinger ligger ofte litt høyt i pris. Men denne har ingen avlsverdi, tydligvis ikke særlig egnet i konkurransesammenheng og heller ikke spesiellt velridd per. dd. Og det er dette som teller. Man betaler ikke for at hesten "en gang i fremtiden" kan oppføre seg pent. Det kan alle hester. Man betaler heller ikke for at hesten er frisk. Det er da en selvfølge, og skal ikke dra prisen opp. Dette høres ut som en som kan bli en god turkamerat og venn. Hva er man villig til å betale for nettopp denne? For min del ville jeg nok ikke anbefalt å betale mer enn 10-15 000 ,- Og da har jeg tatt i betraktning at dette er en islandshest med fulle papirer.
Gjest Gerd Skrevet 14. januar 2007 #12 Skrevet 14. januar 2007 Jeg ville ikke gitt mer enn max 20.000,- for denne hesten.
rangi Skrevet 15. januar 2007 #13 Skrevet 15. januar 2007 Jeg ville heller ikke gitt mer enn 10-15 000 for denne hesten. Det høres ut som han må jobbes mye med for å få han til å bli det jeg kaller en fornuftig, veloppdragen hest. Det er riktig at islendinger er dyre, men man må jo vurdere om man er villig til å betale ekstra for å kjøpe en hest som ikke skal brukes til annet enn turkamerat, bare pga rasen. Det er jo utrolig mange hester til salgs, så hun kan jo lett finne en ypperlig turkamerat til 10 000 av en annen rase, og attpåtil få en hest som oppfører seg ordentlig. Jeg har lang erfaring med hest, og har hatt min andel av "bortskjemte, dritthester" som krever mye jobbing, har etterhvert blitt lei av dem, for å være ærlig. Hvorfor betale for å få et problem på stallen?! Lykke til!
fløte Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 Jeg kjenner folk fra Island og de ler og sier til oss nordmenn som ikke kan ri, at det trenger man ikke å kunne på en islender. Men kan den ikke de to gangartene som er typiske for islendinger, hestene altså, så ville jeg ikke gjort eieren klar over at jeg likte selve hesten men lagt meg på rundt 12-15000 kroner. Islandshester lever lenge og det kan være hun får fram tølten, men at den bukker kan være utslag i feil foring, den bør ikke få for mye havre i alle fall. Hun ber spørre selgeren hva han mener hesten er verd og så legge prisen langt under. Da blir de sannsynlighet enig om en fornuftig pris. Hun bør prute, selv om hun liker hesten godt. Hun kan få en flott lettdøl til titusen, hvis det er en turhest hun skal ha.
Mary_H Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 Tølten kan komme susende ganske fort om den blir ridd og trent skikkelig mot tølt. Men det kommer også helt ann på hva slags annlegg den har for tølt. Hvordan foreldre var f.eks. Men siden det er hun som må gjøre alt arbeidet med å få frem tølten og få bort desse unotene den har(dårlig innridd?) så burde hun ikke måtte gi for mye for den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå