Gå til innhold

Bryllup i Stockholm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på å gifte oss borgerlig i Stockholm i år, men vil gjerne høre om det er noen som har noen tips, erfaringer eller info å komme med. Har søkt litt på nettet men ikke funnet så altfor mye info. Derfor trenger jeg deres hjelp!

Vi ser for oss noe enkelt, vi skal ha noen gjester, men ikke så mange, kanskje rundt 20 stk.

Noen som har noe å komme med..?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag kan nog ge dig både tips och svar på många frågor.

Om du ska gifta dig borgerligt har du några alternativ för cermonin:

* Norska ambassaden

* Stockholms stadshus

* En vigselförrättare med tillstånd att förätta vigseln på valfri plats.

* Arlanda/Gardermoen

Jag är gift med en norrman (men vi gifte oss borgerligt i Norge) och hade kontakt med norska ambassaden här i Stockholm innan vigseln. Vi fick bra svar och bemötande från dem. De har ett vigselrum som jag tror tar max 20 gäster. Ambassaden ligger ganska centralt till och det är nära till fina och bra restauranger.

Till exempel ligger "Villa Källhagen" i stort sett på andra sidan vägen. De har fin miljö både inne och ute och prisade kockar med god mat. Det finns annars oändligt med bra restauranger för middag, det beror lite på vad du vill ha för stil på lokal, mat och sällskapet.

Annars kan det vara trevligt med 10 minuters båtfärja ut till Fjäderholmarnas krog. Supergod mat i närskärgården.

Stockholms stadshus är också fint för vigsel.

En vigselförättare kan vara en privatperson som får ett engångstillstånd att viga er. Det kan ni göra utomhus, på restaurangen, på en båt eller liknande.

Fråga mer. Jag svarar gärna så gott jag kan.

Skrevet

"En vigselförättare kan vara en privatperson som får ett engångstillstånd att viga er. Det kan ni göra utomhus, på restaurangen, på en båt eller liknande."

Dette hørtes interessant ut, synes jeg! Det betyr at vi kan få vielsen utendørs, for eksempel, jeg ser for meg at det kan bli hyggeliere enn i på kontor...

Vet du hvor jeg kan finne noe mer informasjon om dette?

På forhånd takk! :)

Skrevet

HÄR: http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=49181

har du information från Stockholms stad rörande borgerlig vigsel. Telefonnummer, mailadresser, platser och annat intressant.

Vigsel på annan plats

Om ni vill att vigseln ska förrättas på annan plats kan ni ta kontakt med vigselförrättaren och komma överens om tid och plats.

Lista över Borgerliga vigselförrättare i Stockholms stad och kontaktinformation

Om NI har en person som ni vill ska fungera som vigselförättare, till exempel en bestefar eller kusin, så ska man kunna kan ni ansöka om tillstånd för det. Jagtror att det är hos Länsstyrelsen i Stockholm man gör det men hittade inte någon information om det. Jag tror säkert att du kan få reda på det genom de andra länkarna.

Skrevet

Man kan gifte seg i ambassadens hage om sommeren. Tror de har bilde av det på nettsiden sin. Ligger like ved sjøen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...