Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåringsmor

Min sønn skal konfirmeres til våren, og det gleder vi oss til alle sammen.

Er det andre i samme situasjon her?

Kunne vært interessant og visst hvor mye dere skal bruke på konfirmasjon, hvor stor gave dere skal gi etc...

*Mor til 3*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest indiangranny

Hei :D

Nå må jeg tenke tilbake på hva jeg brukte påmin datter i 1996 når hun ble konfirmert.Jeg sparte opp 10000 kroner og bestilte koldtbord,kaker lagde jeg selv.Hun fikk et pent smykke i gull av meg til 6000 kr i gave.Vi hadde 30 gjester og barnets far og besteforeldre var også med fra farsiden selv om vi var skilt.På den tiden var jeg enslig mor og vi søkte om at far skulle betale halv parten av selskapet til ungen via trygdekontoret.Jeg tok vare på alle kvitteringer forbindelse med selskapet som leie,mat og drikke.Jeg fikk halvparten via bidragsfogden men jeg veit ikke hvordan det er i dag med de nye reglene.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en sønn som skal konfirmeres til våren.

Vi blir ca 20 til middag, og skal bestille ferdig mat fra et kjempebra cateringfirma som leverer deilig mat! Det kommer på 140 kroner pr. kuvert, og da er det beregnet 2 serveringer.

Vi har god plass hjemme, og skal dekke langbord i kjellerstua. Slipper dermed utgifter til å leie lokale.

Duker har jeg lånt av en kollega, min svigerinne skal lage blomsterdekorasjoner, jeg skal bestille en kake og lage resten av kakene selv, eller få hjelp til noen av dem. Desserten skal jeg lage selv.

Vi har tre gode venner som har tilbudt seg å hjelpe til med servering. Kjøper nok en "takk for hjelpen" gave til dem, må bruke fantasien her...

Konfirmasjonsklær til gutten er allerede kjøpt inn, og hans 2 søsken må også ha nye finklær. Jeg har malt gjestenes navn med gullskrift på fine stetteglass, og har begynt på sang...

Hvor mye vi skal gi sønnen vår i gave har vi ikke bestemt ennå, jeg antar det er penger som er mest kjærkomment. Kan tenke meg 2-3000 kroner eller der omkring.

Så litt koster det med konfirmasjon, men jeg tror at om man er ute i god tid og gjør det man kan gjøre så tidlig som mulig, så kan man kose seg og slappe av og nyte den store dagen når den kommer!

Hilsen meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa-Beth, uinnlogget

Det er meg som er tenåringsmor.

:lol:

Vi bli ca 30 stykker med stort og smått. Har bestilt leie av en kjempekoselig historisk herregård hvor de ordner alt for oss.

3 retters middag, kaker skal jeg ha med selv.

Kunne hatt det hjemme, men får en del overnattingsbesøk og ønsker derfor å kunne gå til dekket bord selv. Skal sønnen din invitere kamerater, Væren?

Min sønn ønsker det, men er det vanlig praksis?

Jeg har tenkt å holde tale, men gruer meg veldig til det, ikke så glad i å skulle stå foran så mange kjente (greiere med ukjente).

Gave har jeg ikke tenkt på ennå, blir vel penger, hva er "vanlig" sum å gi?

Hva annet kunne vært aktuell konfirmasjonsgave til en gutt?

Lisa-Beth

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Lisa-Beth!

Jeg tror det begynner å bli ganske vanlig å la konfirmanten invitere en god kamerat i konfirmasjonen sin. En av niesene mine hadde bestevenninna si ved siden av seg under middagen, og hun var der på resten av festen også. Kjekt for konfirmanten, ettersom det stort sett bare er voksne - i hvert fall til middag.

Vi har ikke tatt stilling til om sønnen vår skal få invitere en eller flere kamerater, men det hadde vært fullt mulig, ettersom hans to beste kompiser skal konfirmeres søndagen etter. De har valgt andre alternativer for konfirmantundervisningen, og blir derfor konfirmert på ulike dager (leir / idrett / osv...)

Jeg vet ikke helt hva som er vanlig beløp, jeg! Tror det varierer veldig, alt etter lyst og evne... Noen gir ikke gave, men regner konfirmasjonsfesten som deres gave til konfirmanten, andre gir en liten gave, mens andre kanskje gir litt dyrere. Selv tror jeg nok vi kommer til å gi ham en pengegave, og kanskje en ting som et minne fra dagen. Hadde ikke det vært litt fint, da? Vet ikke helt hva det skulle være, men... Må gruble litt på den.

Jeg holder på å skrive sang. Hadde dette vært et alternativ for dere? Hvis du gruer deg for å holde tale, er det helt "safe" å skrive en sang. Den er klar i god tid, du får hjelp til å framføre den, du kan bruke god tid på å få med det du vil ha sagt, og konfirmanten har sangen som et minne.

Det går også godt an å si noen ord i forkant av at sangen blir sunget. Det har jeg tenkt å delegere til min kjære, ettersom jeg ikke er noen taler men relativt flink til å dikte sanger! På den måten får vi begge bidratt litt, liksom...

Hvor mye er det vanlig å gi i gave til andre konfirmanter, f.eks. bestevenner, gode klassekamerater, naboer, venners barn etc? Dette må jo også tenkes på...

Og så er det vel vanlig - i hvert fall her hos oss - at man har kake eller ispinner i hus til barn som kommer med gaver til konfirmanten.

Det hadde vært koselig å utveksle tanker og ideer etterhvert, ettersom jeg aldri har hatt konfirmant før! Jeg har i hvert fall bestemt meg for at konfirmasjonsdagen til gutten vår skal bli en kjempefin dag, og jeg har overhodet ikke tenkt å slite meg ut for å få det til!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min skal konfirmere seg i april....hun bor på en annen kant av landet enn meg....(i byen)....der er det ikke vanlig med bunad til konfirmasjonen..

Her hvor jeg bor (i utkantstrøk..) er det et must at konfirmantene

har bunad (jentene)......vet at mange bestiller sying av bunad opptil 2-3 år før konfirmasjonen.... :roll:

Dette må jo bli ekstremt dyrt...en bunad koster vel ca. 15-20000,- med sølv.... :-? I tillegg skal man lage til selskap og kanskje gi en presang... :roll: :-?

Er glad jeg har gutter jeg..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja gjett om! Jeg har tre gutter og er sjeleglad for at jeg slipper å styre med bunad! Har kjøpt kjempeflott konfirmasjonsdress til poden; det tok til sammen 45 minutter m/prøving av dress og alt tilbehør... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg har også 3 gutter, Væren!

Heldigvis er det noen år til deres tur.

:lol:

Vil gjerne utveksle tanker etc. etterhvert, det er sikkert flere her på KG som skal ha konfirmant til våren.

Har tenkt på det med sang, har diktet litt til mine foreldres "runde" bursdager, synes det gikk sånn tålelig.

Tenkte kanskje det var enda mer personlig med en tale... men vi får se...

:-?

Min sønn fikk dress til ball i vinter, så jeg satser på at den fortsatt passer i mai. Trenger bare ny skjorte og slips, heldigvis.

L-B

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du også har 3 gutter!!!

Hvor gamle er de? Mine er 11 og snart 9 år gamle. Så det er 3 og 6 år til neste gang!

Du kan gjøre en sang ganske personlig, vet du! Og så går det fint an å si noen ord i tillegg. Det viktigste er likevel at du finner ut det som passer best for deg/dere! I vår familie er det "tradisjon" å lage sang til konfirmanten, så det hører liksom med. Dessuten synes jeg det er kjempegøy å dikte. Men det har vært lettere å dikte til venner og kolleger enn til min egen sønn... Blir liksom noe annet, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...