Gå til innhold

Når sende invitasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss 11. august i år. Nå er jeg og min svigermor uenige om når invitasjonen skal sendes. Hun mener at jeg må sende den aller senest i slutten av mars. Helst nå. Dette fordi august er ferietid.

Jeg mener at det vil se fryktelig rart ut og mye kan skje innen den tid. Jeg vil sende invitasjonene i mai.

Skal jeg høre på svigermor eller følge mine instinkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hør på svigermor.

Når du skal gifte deg i ferietiden er det greit for folk å kunne planlegge i god tid- Husk at fex sydenkatalogene allerede er tilgjengelige :)

Vi sendte ut forhåndsvarsel allerede i september, og giftet oss i mai ;)

Skrevet

Vi giftet oss også 11. august (-01), vi sendte ut invitasjonene i begynnelsen av juni, vi hørte ingen klager på at det var for sent.

Skrevet

Kommer litt an på om folk allerede har fått beskjed om datoen eller ikke og da. Men - måtte jeg reise bort for å gå i bryllup hadde det kanskje blitt for sent med beskjed i mai om bryllupet var i august. I skoleferien er det vanskelig å få "impulsferie" fra jobb da alle vil ha fri.

Skrevet (endret)

Du kan jo eventuelt gjøre sånn som de gjør i statene. De sender ut "Save the date cards" lenge før (som bare informerer om datopen).....også når det nærmer seg 1 eller 2 mnd sender de ut de offesielle invitasjonene.

Endret av *Emma*
Skrevet

Vi har gitt "forhåndsvarsel" om dato, slik at folk ikke planlegger noe annet viktig, til våre tanter/onkler og besteforeldre. Invitasjonene planlegger vi å sende/dele ut i påska, og vi gifter oss altså i juni. sånnsett synes jeg din plan om mai høres helt fin ut den, men de som du virkelig vil skal komme, opplys dem om å "holde av datoen" selv om selve invitasjonen ikke er klar.

Skrevet

Vi skal gifte oss i juni og delte ut invitasjoner i jula og fortløpende nå i januar ettersom vi møter folk. Hadde tenkt å vente til februar (4 mnd før), men invitasjonene var ferdig laget og vi besøkte en haug med folk i jula (var i både hans og min hjemby) så da blei det da av praktiske grunner. Dessuten var det nok ingen som egentlig blei overrasket over invitasjonen, alle viste når datoen var og flere hadde f.eks. allerede fått barnevakter.

Hvis du har mye i mot å sende invitasjonene nå, og folk ikke vet at de blir invitert, så ville jeg nok sendt ut et varsel nå.

Skrevet

Vi kommer til å sende ut ca fire måneder før. Og de fleste må reise noen mil for å komme til oss.....

Er dette for sent? De fleste vet jo at vi gifter oss den aktuelle datoen (slutten av september).

Skrevet

Vi kommer til å sende ut invitasjonene i løpet av måneden, og vi gifter oss 16. juni. Men dette er fordi halvparten av gjestene må ta fly eller kjøre 100 mil for å komme i bryllupet. Da kan det være greit å planlegge i god tid (få billige billetter og sånt). Men svarfristen blir ikke før i mai.

Gjest Scaphoid
Skrevet

Synes du skulle høre på svigermor, jo før, jo bedre mener jeg.

En vennine giftet seg i fjor og annonserte tidelig at det skulle være vennefest, og hintet til alle om at de var invitert.

Så etter jul begynte de og hinte om at forledrene hadde krevd mer familie og færre venner, dermed satt vi vennene der og lurte på om vi ville bli litt inviteret. De fleste måtte jo ordne seg med ferie og flere hadde planlagt å komme fra utenlandet.

Da invitasjoene endelig kom 2 månder før bryllupet så viste det seg at alle var invitert alikevel, men jeg synes det hadde vært mye høfligere å invitere tideligere slik at en hadde fått avklart hva man skulle bruke ferien til.

For selvom jeg kjenner bruden godt så ville det aldri falle meg inn å hinte til henne for å finne ut om vi var invitert, bryllup er ufattelig dyrt og ville ikke trenge meg på.

Så jo før jo bedre, dersom dere ikke sender ut spar datoen kort da! Gjestene vil nok sette pris på å få avklart om de er invitert eller ikke.

Skrevet

Sånne spar datoen kort har jeg aldri hørt om, men de fleste vet om datoen, da.

Men utgifter blir det nok av, så jeg tror ikke jeg gidder sløse penger på slike spar datoen kort. Får skynde meg å gjøre ferdig invitasjonene da... Skal lage dem selv, da..

Skrevet

Ve sendte heller ikek noe "spar datoen" kort. Jeg sendte sms til mine tanter da datoen var satt, for de hadde jo allerede spurt mamma i flere dager, og jeg hadde lyst til å fortelle det selv. Til hans familie gjorde vi aldri det (hans nærmeste familie fikk selvsagt info da dato ble satt) og vi endte opp medå nevne det på julekortene i stedet (noe som medførte at bi fikk vite i jula at ei av hans tanter (inngiftet) hadde sagt at hun ikke kommer på slektstreff, for det var akkurat denne datoen (ja, enda bra det var en inngiftet tante, ellers hadde det jo berørt maaaange...) Greit at hun fikk vite om det i alle fall.

Skrevet

Vi skal gifte oss i august og har tenkt å vente noen mnd med å sende ut innbydelser. Men så vet nå de fleste når vi skal gifte oss også, nevnte det i julekortene til alle så da er de i allefall klar over datoen og kan planlegge litt ut i fra det.

Skrevet

Vi skal gifte oss i juni og skal sende ut innbydelser i mars, så skal vi ha svarfrist på en måned altså i april.

Skrevet
Du kan jo eventuelt gjøre sånn som de gjør i statene. De sender ut "Save the date cards" lenge før (som bare informerer om datopen).....også når det nærmer seg 1 eller 2 mnd sender de ut de offesielle invitasjonene.

Sånne kommer vi til å bruke, vi har mange gjester som kommer langveisfra.

Vi kommer til å sende ut ca fire måneder før. Og de fleste må reise noen mil for å komme til oss.....

Er dette for sent? De fleste vet jo at vi gifter oss den aktuelle datoen (slutten av september).

Jeg syns fire måneder høres mer enn nok ut, dere gifter dere jo utenom sommerferien.

Må ellers nevne at vi misset et bryllup i sommer da vi ikke fikk invitasjonen i tide før vi bestillte ferie... Det var en i nær slekt, så det var leit å gå glipp av.

Skrevet
Litt usikker jeg også.....men tenkte å sende ut invitasjonene mnd skifte mars/april med svarfrist 1 juni ( Gifter oss 4 august)

Det har jeg også tenkt, og vi gifter oss 11. august. Heller tidlig enn seint, og folk bestiller jo ofte feriene sine veldig tidlig.

Skrevet

11.august er vår dato også, så kjekt å vite når andre skal sende invitasjonene. Det er jo ennå ferietid da, så greit å være tidlig ute :)

Skrevet

Vi gifter oss 30. juni, og hadde egentlig tenkt å sende ut invitasjonene i midten av februar, men det mente mamma var aaaaaalt for tidlig, og hun synes det hadde vært rart om hun hadde fått en invitasjon sååååå lenge i forveien. :klø:

Så da tenkte vi å vente til midten av mars, skal på ferie første uken i mars og da synes jeg det er litt upraktisk å sende ut invitasjonene rett før ferien hvor vi ikke er tilgjengelige på telefonen 24/7.

Kan jo evt gjøre alle invitasjonene og konvoluttene klare rett før vi drar så det bare er å putte dem i postkassen når vi kommer tilbake 10. mars....

Synes dere det blir for sent? 3 1/2 mnd i forveien blir vel det da.

De fleste som blir bedt er informert om datoen, men jeg er usikker på om de er sikre på at de blir bedt, om dere skjønner!

Skrevet
Vi gifter oss 30. juni, og hadde egentlig tenkt å sende ut invitasjonene i midten av februar, men det mente mamma var aaaaaalt for tidlig, og hun synes det hadde vært rart om hun hadde fått en invitasjon sååååå lenge i forveien.  :klø:

Så da tenkte vi å vente til midten av mars, skal på ferie første uken i mars og da synes jeg det er litt upraktisk å sende ut invitasjonene rett før ferien hvor vi ikke er tilgjengelige på telefonen 24/7.

Kan jo evt gjøre alle invitasjonene og konvoluttene klare rett før vi drar så det bare er å putte dem i postkassen når vi kommer tilbake 10. mars....

Synes dere det blir for sent? 3 1/2 mnd i forveien blir vel det da.

De fleste som blir bedt er informert om datoen, men jeg er usikker på om de er sikre på at de blir bedt, om dere skjønner!

Om invitasjonene er ferdige til februar, ville jeg sendt dem ut da. 30.juni er ferietid! Ikke bare for gjester, men evt folk som kan passe barn også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...