Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jeg var liten har jeg ofte hatt mareritt. Et mareritt hadde jeg ofte og jeg husker det enda. Men et par år så hadde jeg nesten aldri mareritt, men nå har det begynt igjen..

Hvaer natt nesten i et par mnd nå så har jeg hatt mareritt. Om det er sambo som blir økset av eksen min, eller at han er i bilulykke, han dør, havner i koma. Ellers så er det min stemor som har drept pappa og skal drepe meg å og ett eller annet. Det er så slitsomt!

KLokka er halv 3 og jeg har egentlig vært trøtt siden 1, men jeg klarer ikke gå å legge meg, for jeg kommer sikkert til å ha mareritt igjen.

Det verste er når jeg har drømt at jeg har drept sambo. At det har jeg tenkt i hodet mitt :cry:

At jeg tenker så skjønn han er når han sover helt til jeg tar puta hans og prøver å kvele han.

Jeg skjønner det ikke, jeg får helt vondt inni meg, og jeg begynner å grine nå når jeg tenker på det! Jeg kan jo ikke se hva jeg skriver nesten nå jo :grine:

Jeg orker det ikke, vær jævla natt "må" jeg ha mareritt! Det verste på lenge var i natt, men det har kanskje noe med at jeg hadde vært på byen. Har pleid å ha rare syke drømmer når jeg har vært på fylla, jeg pleier også å inbille meg det er andre perosner i rommet, og snakker gjerne med de. Føler meg skikkelig gal nå, herregud!

Men hva er det med meg? Er det noe jeg kan gjøre for å ikke få mareritt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noe jeg kan gjøre for å ikke få mareritt??

Bestill time hos legen din, og snakk med h*n. H*n kommer ikke til å le av deg.
Skrevet

Men jeg orker ikke å gå til legen!

Det er stress, og jeg skjønner ikke hva han kommer til å hjelpe meg med..

Jeg har en snill og flink legen, men skjønner ikke hva han kan gjøre..

Skrevet
Men jeg orker ikke å gå til legen!

Det er stress, og jeg skjønner ikke hva han kommer til å hjelpe meg med..

Jeg har en snill og flink legen, men skjønner ikke hva han kan gjøre..

Er det mer stress å gå til legen enn å ha mareritt hver natt?

Hvis legen er snill og flink så kan h*n hjelpe deg med dette.

NestenlegeskrekkTweek: Morn legen.

Snill og flink lege: Morn, hva kan jeg hjelpe deg med?

NestenlegeskrekkTweek: Jeg har vært plaget med mareritt så lenge jeg kan huske. Jeg er redd og sliten, og vet ikke hva jeg kan gjøre for at det skal slutte.

Snill og flink lege: Men det kan jeg hjelpe deg med. Fortell meg først hva marerittene går ut på.

NestenlegeskrekkTweek: Bla, bla, bla osv.

Snill og flink lege: Bla, bla, bla osv.

Og så er du kurert.

Seriøst: Klart legen kan hjelpe deg. Det er sånne ting leger skal hjelpe folk med.

Skrevet

Først: Det er ganske vanlig å ha sprø og skumle drømmer når man har drukket, i hvert fall har jeg ofte opplevd det, selv når jeg har drukket lite.

Men jeg synes ikke det høres bra ut at du har mareritt så ofte ellers, og at det gjør at du gruer deg til å legge deg. Du trenger ikke svare på dette her, men kan du ha opplevd ting i barndommen som har bidratt til dette? Det trenger sikkert ikke være veldig alvorlige ting, kanskje like mye at du ikke har kunnet snakke med noen om ting som har bekymret deg, som noe annet. Tenker jeg, da. Det er jo ofte sånn med drømmer at man tolker omigjen ting som har skjedd. Om man ikke får uttrykt enkelte viktige ting når man er våken og bevisst, så får man det kanskje igjen i mareritt. Nå er dette bare min teori, da, basert på at jeg selv stort sett bare har mareritt når det er noe jeg er stressa for eller noe. Hvis du har det ofte kunne det kanskje vært lurt å snakke med lege eller psykolog om det?

Skrevet

Jeg har jo hatt en greit oppvekst. Det verste var at jeg fikk husarrest en del, men det har jeg koblet sammen med den andre drømmen fra da jeg var liten.

Men ellers så er det ikke noe..

Jeg snakker såpass mye at det burde ikke være noe jeg ikke har fått ut. Har å est at mareritt er for å fordøye dagen, men burde ikke dørmmene være til det (samtidig med å beskytte søvnen)

Skrevet
Jeg har jo hatt en greit oppvekst. Det verste var at jeg fikk husarrest en del, men det har jeg koblet sammen med den andre drømmen fra da jeg var liten.

Men ellers så er det ikke noe..

Jeg snakker såpass mye at det burde ikke være noe jeg ikke har fått ut. Har å est at mareritt er for å fordøye dagen, men burde ikke dørmmene være til det (samtidig med å beskytte søvnen)

Gå til legen!!

Jeg vil ikke analysere dette, men du har hatt mareritt om at du mister faren din (stemoren din drepte ham), du mister sambo fordi eksen din hugger ham i hue med øks, og om dagen føler du at du mister vennene dine.

Gå til legen, så skal jeg passe på deg og sambo med kanon til dette blir bra.

Gjest lazuli
Skrevet

Drømmene har mange funksjoner. Det kan feks være dagsrester, dvs sier noe om dagen i går. Det kan feks også være bearbeiding av ting du holder på med psykisk.

Drømmene har symbolspråk, og disse kan tolkes. Etter hva jeg kan se drømmer du om at menn du har nær relasjon til blir drept. Var dette i mine drømmer ville jeg tenkt litt på hva jeg gjør med de tingene jeg føler jeg vet/bør gjøre noe med, men som jeg unnlater å gjøre.

Skrevet

Bruker du noen form for medisiner?

Mareritt kan være en bivirkning på visse tabletter.....

Skrevet
Drømmene har mange funksjoner. Det kan feks være dagsrester, dvs sier noe om dagen i går. Det kan feks også være bearbeiding av ting du holder på med psykisk.

Drømmene har symbolspråk, og disse kan tolkes. Etter hva jeg kan se drømmer du om at menn du har nær relasjon til blir drept. Var dette i mine drømmer ville jeg tenkt litt på hva jeg gjør med de tingene jeg føler jeg vet/bør gjøre noe med, men som jeg unnlater å gjøre.

Det er sant. Tenk over de relasjonene, og hva du føler du gjør/ikke gjør - eller ikke klarer, er redd for (?) osv. Jeg drømte et par ganger at noen rundt meg ble skutt (ren massakre!) og drømmen var nesten ikke ekkel. Da jeg "tolket" drømmen (man kan ofte forstå egne drømmer bedre enn tolkninger andre foreslår, så bare tenk selv) skjønte jeg at det ikke hadde noe med at jeg ønsket disse folka døde eller noe vondt, men at jeg var på vei ut av det miljøet jeg kjente dem fra.

For ikke så lenge siden drømte jeg at to tidligere venner av meg var dødelig syke av en langsomt drepende sykdom. Begge disse er folk jeg har hatt et nært forhold til for mange år siden, men som jeg har mistet kontakten med - den ene etter endel krangling, den andre fordi vi rett og slett ikke har hatt kontakt de siste årene. Begge har endel ting som hindrer dem i å nå de målene de kanskje kunne nådd, så kanskje drømmen hadde noe med dette å gjøre også, men det hadde sikkert minst like mye med mitt forhold eller ikkeforhold til dem å gjøre.

Har også drømt at folk har dødd "fordi" jeg har hatt behov for å innse hvor glad jeg er i dem. Håper du finner ut av det, og at du får sove:-)

Skrevet

B-vitaminer kan hjelpe til å gi en roligere søvn (og nerver). Da jeg var i en spseielt hard eksamensfase hadde jeg problemer med å sove og drømte veldig mye. Jeg ble rådet (på en helsekostbutikk) å ta b-vitaminer. B-stress eller noe.. Det hjalp! Jeg sovnet fortere og (grunnen til at jeg forteller deg dette) sov roligere og drømte mindre.

Kan jo kanskje hjelpe.. :klem: Håper du finner ut av det. mareritt er ikke gøy.. :(

Skrevet

Jeg leste en drømmebok for 5 år siden eller noe, var litt interresant. Jeg prøver å se sammenhengen osv. Men ikke alt skjønner jeg..

Bruker du noen form for medisiner?

Mareritt kan være en bivirkning på visse tabletter.....

Går ikke på noenting nei :)

B-vitaminer kan hjelpe til å gi en roligere søvn (og nerver). Da jeg var i en spseielt hard eksamensfase hadde jeg problemer med å sove og drømte veldig mye. Jeg ble rådet (på en helsekostbutikk) å ta b-vitaminer. B-stress eller noe.. Det hjalp! Jeg sovnet fortere og (grunnen til at jeg forteller deg dette) sov roligere og drømte mindre.

Kan jo kanskje hjelpe..  :klem:  Håper du finner ut av det. mareritt er ikke gøy.. :(

Jeg har b-vitaminer, men tar det av og til for hud og hår. Kanksje jeg skal bli flinkere å prøve og ta hver dag, og se om det hjelper :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Jeg er enig med toppi, gå til fastlegen din!

Det kan hende at han/hun kan hjelpe deg eller at han/hun henviser deg videre til psykolog.

Det må jo være best å prøve det, enn å "gå" sånn som du gjør nå.

Det vil kanskje hjelpe å få pratet ut om problemet, enn å ha det "innestengt" og at det gnager på sinnet og humøret ditt.

Lykke til med hva enn du bestemmer deg for :)

Gjest lazuli
Skrevet
Jeg leste en drømmebok for 5 år siden eller noe, var litt interresant. Jeg prøver å se sammenhengen osv. Men ikke alt skjønner jeg..

Det kan ta mange år å skjønne drømmenes budskap, så det er ikke så vanskelig å forstå at det ikke er lett å se sammenhengen :)

En drøm er sammensatt av mange aspekter, selv den minste detalj betyr noe. Jeg tror drømmen din handler om balansen mellom dine feminine og maskuline sider. En kvinne representerer de feminine aspektene (følelse/tanke) og en mann de maskuline (handling). I denne betydning betyr det samsvar mellom følelse/tanke og handling.

Vi kvinner er eksperter på å undertrykke ting vi føler, og ikke foreta oss noe i forhold til det. Dette kan ha mange grunner, feks kan frykt for konsekvenser av en eventuell handling være ganske vanlig. Si nå at du føler at noe ikke er greit, men du velger å ikke si dette fordi du frykter en eller annen form for avvisning. Du velger derfor å ikke forholde deg til den følelsen du har, og kanskje tvert i mot snakker om helt andre ting. Dette vil så vise seg i drømme som at du hindrer den naturlige responsen (dreper den maskuline) og handlingen du ville foretatt om du ikke var redd for en slik konsekvens.

Skrevet

Jeg ble over en periode besøkt av noen jeg ikke ønsket å ha der. De er borte nå.

Gjest lazuli
Skrevet
Jeg ble over en periode besøkt av noen jeg ikke ønsket å ha der. De er borte nå.

Hva mener du? Hadde du noen personer i drømme som du ikke ønsket å ha der, men som er borte nå?

Skrevet
Hva mener du? Hadde du noen personer i drømme som du ikke ønsket å ha der, men som er borte nå?

Nei det var ikke hva jeg mente. Hvor de kom fra vet jeg ikke.

Gjest lazuli
Skrevet (endret)

Da forstår ikke jeg hva du skriver om :)

Dette er svar til gjest i forrige innlegg

Endret av lazuli
Skrevet
Jeg har b-vitaminer, men tar det av og til for hud og hår. Kanksje jeg skal bli flinkere å prøve og ta hver dag, og se om det hjelper :)

Gjør det. Men prøv å ta de før du legger deg. Jeg tok 2-3 av typen jeg brukte før jeg la meg. Husker ikke helt hva de het men tror det var B-stress eller noe i den duren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...