Gjest Pax Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Dette blir teoretisk, men likevel. Tenk deg at du skal ha middagsselskap, og det bl.a kommer en stjernekokk som jobber på en svært fin og eksklusiv resturant. Ville du lagt deg ekstra i selen?
Gjest Hedda Gabler Skrevet 7. januar 2007 #3 Skrevet 7. januar 2007 Etter hva jeg har hørt er slike kokker veldig glad i vanlig og real mat. Hadde nok hatt det i bakhodet, men hadde absolutt ikke prøvd å lage fancy gourmetmat, heller en sydende het suppe med godt, ferskt brød eller noe lignende.
Champagnepiken Skrevet 8. januar 2007 #4 Skrevet 8. januar 2007 Enig med Hedda - ville styrt unna det superfancy, og heller lagd en enkel rett jeg vet jeg behersker "to perfection".
Gjest niomi Skrevet 8. januar 2007 #5 Skrevet 8. januar 2007 Jupp, min erfaring er også at gode kokker setter uendelig pris på annen mat enn den typen de lager selv. Mange syns gode gammeldagse kjøttkaker med poteter og erterstuing er himmelen. Dessuten syns de det er kjempeålreit å få bli servert for en gangs skyld. Men dersom jeg også skulle servere drikke til maten, ville jeg bedt kokken om råd. Og til og med de klarer å finne forholdsvis billige viner, og de klarer å finne viner som sitter som et skudd til måltidet.
Lula Skrevet 8. januar 2007 #6 Skrevet 8. januar 2007 Gode svar fra Niomi, Champagnepiken og Hedda Gabler! Både jeg og mannen min er kokker. Selv om vi ikke er "stjerne-kokker" så har vi da begge jobbet på finere steder, og mannen min har sogar blitt omtalt som mesterkokk i ulike blader Ikke bli nervøs, og for all del IKKE prøv deg på noe über-fancy som du aldri har laget før. Kokker blir gjerne overlykkelig bare noen gidder (og tør) å lage mat til dem, og helt vanlig mat er toppers
Gjest Pax Skrevet 8. januar 2007 #7 Skrevet 8. januar 2007 Kokker blir gjerne overlykkelig bare noen gidder (og tør) å lage mat til dem, og helt vanlig mat er toppers ← Har dere opplevd at folk er litt "redde" for å lage mat til dere?
Lula Skrevet 8. januar 2007 #8 Skrevet 8. januar 2007 Har dere opplevd at folk er litt "redde" for å lage mat til dere? ← OFTE! Gode venner tar det med ro etterhvert når de har gjort det noen ganger. Men veldig ofte skal folk kommentere at "dette er vel ikke bra nok". "uff, det er så vanskelig når dere skal komme", "jeg har vært så nervøs, siden dere skulle komme", "dere er vel mye bedre vant" o.s.v De skal liksom unnskylde seg hele tiden for at det sikkert ikke er bra og fancy nok for oss, og så må vi forsikre om at de ter SÅ BRA SÅ. Litt slitsomt faktisk....
Gjest Eir Skrevet 8. januar 2007 #9 Skrevet 8. januar 2007 Ville du lagt deg ekstra i selen? ← Ikke mer enn jeg pleier. Jeg gjør alltid mitt aller beste når jeg lager mat til gjester, og noe mer enn det får jeg ikke gjort, kokk eller ikke.
pusla Skrevet 8. januar 2007 #10 Skrevet 8. januar 2007 Jeg legger meg alltid i selen når jeg får gjester på middag jeg og, men det er et familiemedlem til samboeren som er en dyktig kokk. Har fått så mey god mat hos dem, så jeg kommer nok til å ha litt ekstra "angst" når vedkommende kommer på besøk (og det skjer snart). Jeg tror nok han blir fornøyd uansett, men litt ekstra nervøs vil jeg sikkert være uansett. Egentlig tror jeg den største utfordringen blir å holde han unna kjøkkenet
Trillrund Skrevet 8. januar 2007 #11 Skrevet 8. januar 2007 Broren min er "finere" kokk, og noe av det beste han vet er min hjemmelagede pizza..... Så han lager de herligste retter som jeg får smake, og jeg lager pizza til han. Grei deal!
Antoinette Skrevet 10. januar 2007 #12 Skrevet 10. januar 2007 OFTE! Gode venner tar det med ro etterhvert når de har gjort det noen ganger. Men veldig ofte skal folk kommentere at "dette er vel ikke bra nok". "uff, det er så vanskelig når dere skal komme", "jeg har vært så nervøs, siden dere skulle komme", "dere er vel mye bedre vant" o.s.v De skal liksom unnskylde seg hele tiden for at det sikkert ikke er bra og fancy nok for oss, og så må vi forsikre om at de ter SÅ BRA SÅ. Litt slitsomt faktisk.... ← Åh, jeg er så enig. Er vel litt kjent for å lage bra mat og har også jobbet som kokk og blir ofte møtt med mange av de samme komm. som Lula. Kan bli slitsomt i lengden. Mitt råd er å lage noe du er trygg på, ikke prøv deg på helt nye oppskrifter når du inviterer til middag. Stress ned og slapp av på kjøkkenet.
Gjest Reven Skrevet 10. januar 2007 #13 Skrevet 10. januar 2007 Nix. Jeg lager noe jeg har lyst på. Jeg koser meg på kjøkkenet, og tenker aldri på hvem som skal til bords (unntatt når jeg må velge bort ingredienser fordi folk er alergiske, veggiser e.l) Det eneste jeg styrer unna er pølser med mos. Det kunne like gjerne hett "Kokkens fridag" fordi kokken lager pølser og posemos når h*n har fri.
Gjest bada Skrevet 10. januar 2007 #14 Skrevet 10. januar 2007 Jeg ville heller ikke vært redd for det. Jeg tror ikke de sitter og tenker ting som "gulrøttene skulle vært mindre kokt", "det hadde gjort seg med litt xxx i denne retten" eller lignende. De er vel som alle andre, at de liker å få servert mat som andre har laget i hyggelig selskap rundt et bord med masse vin. Og om maten hadde vært direkte vond (og det er den jo vanligvis ikke i slike settinger) så tror jeg ikke de hadde reagert mer på det enn andre gjester.
ashera Skrevet 10. januar 2007 #15 Skrevet 10. januar 2007 Kokker blir gjerne kokker fordi de elsker å lage mat. Jeg serverer det jeg ville ha servert til andre gjester. Ikke for at en stjernekokk er lite verdt, men fordi alle gjester, uasnett profesjon er like mye verdt. Ville nok ikke ha servert posemat til en kokk (se unntaket under), men ikke til noen som helst av de andre gjestene mine heller. Ellers setter de fleste, kokker som andre, pris på å få god, hjemmelaget mat tilberedt med omtanke. Og ingenting er bedre egnet til å skape en trykket stemning rundt matbordet enn unnskyldende kommentarer fra kokken.... Min stjernekokkslektnings yndlingsmat er forøvrig tacos, gjerne ICA-varianten av krydder, saus og lomper framfor de dyrere variantene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå