Gå til innhold

Stale ale

Fremhevede innlegg

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Noen som vet hva "stale ale" er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stale betyr i følge ordboka mi: Forslitt, tungt, flaut.

Flaut eller tungt øl?

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Det skal være en drikk som ble drukket på 1500-tallet, et slags øl er det jo. Men hva kan det oversettes med, tro?

Gjest gjesta
Skrevet

Ser ut som det kanskje kan oversettes med surt øl? Det står om porter at det var en blanding av gammelt "stale ale" og nybrygget øl, og at det var derfor det fikk melkesyreaktig smak... Hm... Men hvis det var en faktisk ølsort engang i tida, og ikke bare et skjellsord på gammelt øl, så bør du sikkert finne et mer presist ord.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Fremdeles ingen som kjenner til en mer presis oversettelse?

Gjest gjesta
Skrevet

Du har kanskje lest denne artikkelen, men jeg er så hjelpsom at jeg ikke klarer dy meg:

om ale

Den gamle typen ale inneholdt ikke humle, i hvert fall - ale ble brukt om gjærede drikker som ikke inneholdt humle. Kommer ikke på noe bedre enn mjød, men det er sikkert feil. Så der ble du ikke klokere, tenker jeg.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Du har kanskje lest denne artikkelen, men jeg er så hjelpsom at jeg ikke klarer dy meg:

om ale

Den gamle typen ale inneholdt ikke humle, i hvert fall - ale ble brukt om gjærede drikker som ikke inneholdt humle. Kommer ikke på noe bedre enn mjød, men det er sikkert feil. Så der ble du ikke klokere, tenker jeg.

Litt klokere ble jeg jo. :)

Skrevet (endret)

Sambo sier at det er øl som har blitt "dødt", dvs at det har stått i glasset så lenge at kullsyra har forsvunnet. (Han er britisk altså...)

Endret av Meaty
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Sambo sier at det er øl som har blitt "dødt", dvs at det har stått i glasset så lenge at kullsyra har forsvunnet. (Han er britisk altså...)

Det var det første jeg tenkte på også, tror det stemmer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...