Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar tran, samtidig som jeg tar multivitaminer. Begge deler inneholder d-vitamin, noe som vistnok er skummelt i for store mengder. Jeg leste et sted at om man tar multivitaminer med d-vitamin bør man ikke ta tran i tillegg. Stemmer dette ? På multivitaminboksen min står det at den inneholder 5 <et rart tegn som ser ut som en speilvendt y> g, altså 100% av referanseverdi

Hva bør jeg gjøre? Hvis jeg bør slutte med tranen, kan jeg da heller spise opp boksen med multivitaminer og så kjøpe meg multivitaminer uten d-vitamin og fortsette å ta tran, eller er det skummelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

D-vitamin er definitivt skummelt i overdose!

Hvis jeg var deg så ville jeg tatt meg en tur på apoteket i morgen og spurt en farmasøyt til råds.

Er jo mulig at dosene er så små at det ikke er noen fare, men ville definitivt ha spurt meg til råds.

Skrevet

Jeg ble en gang fotalt at hvis man holder hånden sin ut av vinduet en dag det var lett overskyet - så ville kroppen ha fått nok d-vitamin etter 5 minutter. Hva da med når man flyr nesten naken ute en hel dag om sommeren? Mulitoverdose? :ler:

Har også hørt (ikke fra fagfolk) at man ikke skal ha for mye d-vitamin, men tror grensen er ganske høy.

Skrevet
Jeg ble en gang fotalt at hvis man holder hånden sin ut av vinduet en dag det var lett overskyet - så ville kroppen ha fått nok d-vitamin etter 5 minutter.  Hva da med når man flyr nesten naken ute en hel dag om sommeren?  Mulitoverdose? :ler:

Har også hørt (ikke fra fagfolk) at man ikke skal ha for mye d-vitamin, men tror grensen er ganske høy.

Kroppen(huden) produserer det den trenger ved hjelp av solen. Når man er mye ute om sommeren betyr ikke det at man blir overdosert...

Men å tilføre kroppen D vitamin via munnen blir noe helt annet..da mister jo kroppen kontrollen. For mye blir lagret i leveren og kan være farlig.

På apotek anbefaler de å bruke vitaminpreperat uten a og d hvis man tar tran...så det ville jeg absolutt gjort trådstarter.

Skrevet

Det finnes multivitaminer uten A, D og E vitamin siden dette finnes i vanlig tran. Da kan du ta tran og multivitaminen samtidig

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! :-D

Har vært innom apoteket nå, og de mente jeg kunne bruke opp krukken med multivitaminer, og heller kjøpe multivitaminer uten vitamin D senere, det skulle ikke være farlig over så kort tid.

Skrevet

Kutt ut multivitaminene, få i deg nok frukt og grønt i løpet av dagen, og ta tran.

Skrevet (endret)
Kutt ut multivitaminene, få i deg nok frukt og grønt i løpet av dagen, og ta tran.

Dette forutsetter at frukten og grønnsakene er økologisk dyrket, ellers er det svært variabelt hva de faktisk inneholder av vitaminer og mineraler.

Her kan man lese litt om forskning og behovet for multivitaminer.

Ja, dette er hentet fra siden til et firma som forhandler kosttilskudd, men det er ikke dermed sagt at det er bløff alt som står her.

OG - dette er ikke egenreklame, jeg forhandler ikke Pharmanex eller andre kosttilskudd. Jeg bare vet at de finnes og er fornøyd med produktene selv.

Endret av mysan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...