Gjest Gjest 1 Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Er en rundt 30 år +/- og må stå opp kl. 06.30 hver morgen for å komme seg på jobb, hvor mye søvn bør en ha for å være opplagt og våken i hverdagen, mener KG? Te, koffein er bare noe jeg må ha om kveldene og klarer ikke å legge det av. Er 6 timer nok? Endret 7. januar 2007 av Gjest 1
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2007 #2 Skrevet 7. januar 2007 Det er individuellt hvor mye sønv en person trenger. Noen sover gjerne 10 timer, mens andre har nok med 4-5 timer (gjerne eldre?). Du må nesten prøve ut selv.
Gjest Gjest 1 Skrevet 7. januar 2007 #3 Skrevet 7. januar 2007 Det er individuellt hvor mye sønv en person trenger. Noen sover gjerne 10 timer, mens andre har nok med 4-5 timer (gjerne eldre?). Du må nesten prøve ut selv. ← Jeg har da prøvd ut i noen år... Det hadde vært interessant å høre hva andre mener, som er i arbeid. Selv synes jeg det høres råkjedelig ut å legge seg til å sove kl. 22.00...jeg skulle tro A og B-mennesker har ulikt syn på det.
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Jeg trenger ca 10 timers søvn, men det får jeg kun i helgene. Ellers ligger jeg på rundt 7-8 timer. Blir det mindre enn det over tid sliter jeg.
Cata Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 For min del ligger det på ca. 6-7 timer. (Men kan gjerne sove noe lenger i helgene.) Blir det mindre enn 6 timer så merker jeg det på kroppen "dagen derpå".
Gjest Scaphoid Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Vi hadde en forelesning om dette en gang og hvis jeg ikke husker helt feil så var 5-10 timer om natten vanlig. Klarer meg med ca 6t selv.
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 Jeg lurer også litt på det. Med meg selv har jeg i allefall funnet ut at jeg ofte våkner opp av meg selv etter ca 6 timer. Også vet jeg at jeg får store problemer hvis jeg sover lite. Har hørt at det er søvnen før midnatt som er den mest verdifulle. Det sies jo at man blir trøtt og uopplagt hvis man sover for mye også, så egentlig hadde det vært fint om man kunne ta en test og finne ut det optimale for hver enkelt
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2007 #8 Skrevet 7. januar 2007 Jeg MÅ ha 8 timer, hvis ikke er jeg ikke menneske på dagen. Kan vel klare meg med 7 timer for kortere perioder, men da går det på stumpene løs etter bare et par dager.
Arkana Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 Jeg trenger 10 timer for å være uthvilt og fornøyd. Som B-menneske er det også nærmest umulig å sovne før tidligst midnatt (og helst ikke tidligere enn ett), derfor må jeg klare meg med 6-7 timer på hverdagene. Det går på et vis.
Shanka Skrevet 8. januar 2007 #10 Skrevet 8. januar 2007 Jeg har hørt at japanesere sover i gjennomsnitt 7 timer og et kvarter, og det er det folkeslaget som lever lengst på jorda! Kanskje det ligger noe i det? Det er verken sunt å sove for lenge, eller for lite..
Gjest Lea Skrevet 8. januar 2007 #11 Skrevet 8. januar 2007 Jeg sover som regel 5-6 timer midt i uka og litt mer i helgene. Sover jeg mer enn 8 timer til hverdags blir jeg helt kaputt.
Gjest niomi Skrevet 8. januar 2007 #12 Skrevet 8. januar 2007 Nå om vinteren kunne jeg likesågodt gått i hi, for jeg er like trøtt om jeg sover 6, 8 eller 10 timer. Så sover stort sett 6 timer, og sper på med mer søvn når jeg føler behov for det utover dagen. Om sommeren sover jeg rundt 6 timer og er helt uthvilt.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2007 #13 Skrevet 8. januar 2007 Hadde ikke uroet meg (på andres vegne) før det rundet 10 timer iverfall. Kommer mye an på typen yrke, og livet generelt. Selv ligger jeg på 4-15, alt etter hvordan hverdagen er, og hvordan helsetilstanden min er. ( Med det mener jeg at jeg kan fungere greit på 5-6 timer, men ikke over lang tid, eller i perioder med mye press. Etter en slik periode sover jeg ofte 10-15 timer døgnet et par dager. "Normalt" behov (i de sjeldne periodene hvor jeg er "frisk") er på ca 7-8 timer.)
Supraspinatus Skrevet 8. januar 2007 #14 Skrevet 8. januar 2007 Mener å huske at det anbefalte snitt bør være 7-9 timer per natt. Å være trøtt når man våkner er ikke et tegn på at man har sovet for lite, jeg eralltid trøtt når jeg våkner, men en lang varm dusj pleier å hjelpe. Hvis du går inn på lommelegen.no så har de et såkalt søvnsenter. En fin ressurs..
Gjest Gjest 1 Skrevet 8. januar 2007 #15 Skrevet 8. januar 2007 Jeg trenger 10 timer for å være uthvilt og fornøyd. Som B-menneske er det også nærmest umulig å sovne før tidligst midnatt (og helst ikke tidligere enn ett), derfor må jeg klare meg med 6-7 timer på hverdagene. Det går på et vis. ← Jeg kjenner meg igjen her ja. Det må liksom bare gå da...Det hadde vært greiere om den naturlige klokken kunne være innstilt som hos et A-menneske.
Gjest Gjest 1 Skrevet 8. januar 2007 #16 Skrevet 8. januar 2007 Jeg har hørt at japanesere sover i gjennomsnitt 7 timer og et kvarter, og det er det folkeslaget som lever lengst på jorda! Kanskje det ligger noe i det? Det er verken sunt å sove for lenge, eller for lite.. ← Interessant. Men de skal visst være så flinke og disiplinerte i absolutt alt de gjør...?
Gjest Gjest 1 Skrevet 8. januar 2007 #17 Skrevet 8. januar 2007 Om sommeren sover jeg rundt 6 timer og er helt uthvilt. ← Bare om sommeren...
Mini_me Skrevet 8. januar 2007 #18 Skrevet 8. januar 2007 jeg er nødt til å ha ca 6,5 timer for ikke å føle meg veldig trøtt dagen etterpå.... det ideelle er nok over 7 da
Gjest niomi Skrevet 9. januar 2007 #19 Skrevet 9. januar 2007 Bare om sommeren... ← Ja, i den lyse årstiden, da... Nå er jeg like lite opplagt samme hvor mye eller lite jeg sover. Går rundt i en konstant døs, og gjesper hele dagen... Men det går mot lysere tider nå!
Gjest Marie81 Skrevet 9. januar 2007 #20 Skrevet 9. januar 2007 Nå som det er så mørkt ute trenger jeg 6-7 timer ca., av og til 8 hvis jeg er sliten. I sommerhalvåret sover jeg ca 4-6 timer. Pleier å stå opp til ca samme tid hver dag, også i helgene, synes det er mye lettere å stå opp om morgenen da. Sover jeg for mye (over 8 timer) blir jeg helt ødelagt, daff og trøtt hele dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå