Gå til innhold

Varierer symptomene ved lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Gjest stoffskifte
Skrevet

Jeg hadde før jul lave prøver på stoffskiftet. Jeg var ekstremt slapp og trøtt, og trodde selv det skyldest at jeg var overanstrengt. Jeg følte meg dårlig, uten å vite hvorfor.

Jeg tok nye prøver, og disse var mer mot normalen, og legen sa at dersom jeg følte meg i fin form ellers, så skulle vi avvente med å ta ny prøver.

Jeg har ikke den slappheten i kroppen lenger, men synest jeg sover mer en normalt fortsatt. Mitt spørsmål er derfor om en person med lavt stoffskifte, vil kunne føle ulike symptomer over tid? At man feks er slapp i noen perioder, og mer opplagt i andre perioder? Og istedet for å være slapp,så kan man gå rundt med lett hodepine?

Er det noen her som har lavt stoffskifte, som har erfaring med dette? Eller andre som har kunnskap om dette?

Jeg vet liksom ikke om jeg skal oppsøke legen på nytt for å ta nye prøver, ettersom jeg ikke er så slapp lengre`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ta nye prøver, må du nesten finne ut av selv. Det er ikke alltid prøvesvar og hvordan man føler seg samsvarer. Som jeg har sagt før her på forumet, er symptomene på lavt stoffskifte ofte diffuse, kan forveklses med andre tilstander og varierer fra person til person. Det er heller ikke slik at en gitt verdi på en prøve gir like symptomer for alle. Hvis du lurer, og dette gjør deg urolig, syns jeg du skal snakke med legen din igjen, men det kan være greit å la det gå noen uker siden siste prøvetaking.

Symptomer og verdier kan variere, men ikke hos alle. Dette kommer også an på hva slags hypothyreose man evt. har. Post-partum-varianten (etter fødsel-) er f.eks. i endel tilfeller forbigående - denne kan man bli frisk av av seg selv, men mange trenger behandling (også livet ut). Noen har en autoimmun variant (som meg, påvises ved å måle antistoffer , prøven heter anti-TPO) - jeg hadde først høyt stoffskifte, var så frisk i mange år, så syk (alle symptomer på lavt stoffskifte) et år uten at jeg hvorfor, så frisk si fire år – i disse årene var jeg vekselvis gravid og/eller ammende, ved ammeslutt ble jeg veldig dårlig, fikk diagnose og må antakelig ta Levaxin livet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...