Mediocre Skrevet 7. januar 2007 #1 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg har tenkt en stund på dyrepleieryrket, jeg har ikke realfagene som skal til for å bli veterinær men har alikevel veldig lyst til å jobbe med dyr. Er det noen her som er dyrepleier eller kjenner noen som er? Er det noe marked for dette yrket i Norge? Det er ganske vanskelig å komme inn i Norge (correct me if i'm wrong), så jeg har sett på noe lignende i Danmark, noen som har noe kunnskap om dette? Takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. januar 2007 #2 Del Skrevet 7. januar 2007 Det er nok ikke det enkleste yrket å få jobb i, og jeg er enig med deg at det er sykt vanskelig å komme inn i Norge. Ei heller er det så godt betalt. Hvorfor ikke sende litt mailer/ringe til diverse veterinærer for å høre om deres behov for dyrepleiere. Da kan du gjerne få vite litt om deres syn på utdannelsen som tilbys i Danmark. jeg har hørt den skal være god jeg da. Kanskje du kan finne litt info her: http://www.dyrepleier.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #3 Del Skrevet 7. januar 2007 Ja, det er blitt et veldig populært yrkesvalg. Men en ting er å komme inn på studiet og gjennomføre det. Like viktig er det å få seg erfaring fra praktisk arbeid. Hva med å melde seg frivillig i en omplasseringsorganisasjon, da får du erfaring med å stelle dyr, får se mange ulike tilfeller av både gemytt og sykdom. Jeg vil iallefall tro du stiller sterkere når du skal ut på jobbmarkedet hvis du har mer å vise til enn kun skolepapirene. Desverre er jo ikke karakterer det beste grunnlaget for å sile ut de best egnede kandidatene. jeg vet at det tidligere var krav om praksis for å begynne på veterinærstudiet, desverre er dette borte og man blir vurdert kun utfra karakterer. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prescella Skrevet 7. januar 2007 #4 Del Skrevet 7. januar 2007 Har en venninne som har gått 3 år på skole i danmark(Kolding) for å bli dyrepleier/veterinærsykepleier. Hun kombinerte dette med jobb her hjemme i Norge. (Noen uker i Danmark/noen uker i Norge) Vet ikke nøyaktig hva som kreves for å komme inn men venninnen min hadde bare allmenne fag av skolegang bak seg. Men hun hadde fast jobb på dyreklinikk,og hadde jobbet noen år på klinikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 8. januar 2007 #5 Del Skrevet 8. januar 2007 dyrepleier er et utrolig vanskelig yrke her i norge, både med tanke på å komme inn på studiet og å få jobb senere. studiet er forholdsvis nytt så de som jobber som dyrepleiere i dag er forholdsvis unge og har mange år igjen i arbeidslivet, å komme inn på studiet vanskeliggjøres også av at de som ikke kommer inn på veterinærstudiet ofte søker dyrepleier istedet og dette fører til øket karakterpress. men det positive er at det er et utrolig flott yrke, man kommer borti utrolig mange situasjoner og de jeg har snakket med er utrolig fornøyd når de først fikk seg jobb innen yrket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 8. januar 2007 #6 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Er enig med de andre her! Teknisk sett kan man si at en dyrepleier er utdannet til å gjøre alt en veterinær gjør unntatt å stille diagnose og å foreta operative inngrep Her har du en pdf fil om opptak til dette yrke! http://www.veths.no/upload/Dyrepleier/Oppt...%202006%204.pdf Endret 8. januar 2007 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mediocre Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 8. januar 2007 Tusen hjertlig takk for fine svar Noen som vet om det er mulighet for arbeid i andre land? Ser for meg England som et alternativ (kanskje pga veterinær-serien ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå