Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Hei, Det er en del tråder her om anbefaling av filmer. Men jeg er veldig lei av de veldig kommerse amerikanske filmene. Siden det er amerikanske filmer som blir promotert mest, synes jeg det er vanskelig å oppdage de gode europeiske filmene, og trenger noen tips fra dere Jeg kan jo nevne noen gode filmer jeg har sett i det siste: Per Fly-trilogien, "Barnet", dogme-filmene, "Sanger fra andre etage". Er ikke så begeistret for norsk film lenger heller, siden det alltid er de samme skuespillerne (dvs kristoffer Joner, Ane dahl Torp, Bjørn Skagestad). Noen som har gode tips? (helst filmer fra de siste tiåra) Takker for forslag
Gjest Virvel Skrevet 7. januar 2007 #2 Skrevet 7. januar 2007 Almodóvar er jo et must, spesielt Alt om min mor.
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #3 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Kommer litt an på hvilke sjangre du liker, men her er noen: Piken på broen (fransk) Noen Bergmannfilmer, kanskje? Siden du liker såpass seriøse filmer som Fly-trilogien og Sagner fra andre etasje? Et par fine norske filmer du kanskje liker er Eggs og Salmer fra kjøkkenet. Sært, men bra: Offeret av Tarkovskji Trist, men bra: Mot veggen (tyrkisk) og Tid for fulle hester (kurdisk) For ikke å glemme alt av Aki Kaurismäki! ( og så ut av Europa plutselig:) Canadiske: Barbarenes invasjon Jesus fra Montreal (har jeg ikke sett, men samme regissør som over) Exotica og andre filmer av Egoyan A History of Violence og kanskje noen andre Cronenberg-filmer? ...Og et par amerikanske som ikke er spesielt kommerse: American Splendor (om tegneserieforfatteren og særingen Harvey Pekar og hans "kjedelige", men rørende liv) Stranger than Paradise (vanskelig å få tak i på DVD tror jeg) Happiness (og enig i Almodovar, særlig filmene han har lagd de siste sju-åtte årene. Er en annen fin spansk regissør også, men nå husker jeg ikke navnet hans... han har lagd en film som heter noe med ekorn...) Endret 7. januar 2007 av tyroato
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 I blanke messingen (komedie og drama, brittisk) Festen (dansk)
Badlands Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 Stranger than Paradise (vanskelig å få tak i på DVD tror jeg) Happiness ← Heh - to av mine absolutte favorittfilmar!! TS: Bor du i en by med ok bibliotek, så ville eg gått ein tur dit. Biblioteka kjøper ofte inn europeiske filmar, og dei er ofte ikkje utlånte... Det er faktisk utruleg kor mange skjulte skattar der! Stranger than Paradise har dei i allefall på biblioteket i Trondheim (men mogleg berre i vhs-utgåve)
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Almodóvar er jo et must, spesielt Alt om min mor. ← Takk for tips. Har jo hørt tittelen nevnt, men enda ikke sett. Men hva annet bør jeg se av denne regisøren? da jeg søkte fikk jeg opp mer enn 10 filmer. Noen flere å anbefale? Kommer litt an på hvilke sjangre du liker, men her er noen: Piken på broen (fransk) Noen Bergmannfilmer, kanskje? Siden du liker såpass seriøse filmer som Fly-trilogien og Sagner fra andre etasje? Et par fine norske filmer du kanskje liker er Eggs og Salmer fra kjøkkenet. ← Ja, jeg liker det nekelte kaller "seriøse" filmer. Dvs filmer som rører ved en, får en til å tenke i etterkant. Leide nettopp "barnet" ("L'enfant"), og den var veldig bra (fikk gullpalmen). Høres ut som du har god greie på film, har du forslag om noen flere franske? (er litt "skap-frankofil" ) Og har sett begge de filmene av bent hamer du nevnte, de var bra de I blanke messingen (komedie og drama, brittisk) Festen (dansk) ← Har sette begge disse. Festen var fantastisk bra! den andre du nevnte er ikke den sjangeren jeg i denne omgang spør om. Ønsker tips om filmer i kategorien drama og som viser forskjellige måter å leve livet på. Er så lei av amerikanske såper, high school-filmer og romantiske komedier der man vet akkurat hvordan det ender: han får henne til slutt. Fortsett å kom med forslag. Jeg skal oppdatere denne tråden hvis jeg kommer over en bra film
Betsy Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 "Den fabelaktige Amelie fra Montmartre" er en av mine yndlingsfilmer. Inneholder riktignok litt kjærlighet, men filmen er veldig søt! Ellers er "Cinema Paradiso" (italiensk, riktignok) en utrolig fin film!
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #8 Skrevet 7. januar 2007 Jeg er ikke så veldig oppdatert på fransk film, egentlig...kommer nesten ikke på noen nyere, bare sånne gamle "nybølgefilmer" som jeg stort sett ikke har sett Men en film jeg har hatt veldig lyst til å se selv er Agnes Vardas Samlerne og jeg. Såvidt jeg husker er forresten de to første canadiske filmene franskspråklige. Og i hvert fall èn Kaurismäki-film er også franskspråklig (la Vie (et eller annet grammatisk jeg ikke husker) Boheme.. eller noe sånt), sånn for kuriositetens skyld. Tror fransk film ofte får en litt for farseaktig eller "ekkel" form (Gaspar Noe, f eks , fysjom) for meg. Men mye jeg ikke kan noe om også. Her er forresten en film til: Underground (en nokså personlig versjon av Juguslavias historie f.o.m 2 vkrig. Av Emir Kusturica - han har lagd noen andre filmer i omtrent samme sjanger, men denne er kanskje den beste. Farseaktige de også, for den saks skyld) Tysk film: Himmelen over Berlin (Wings of Desire - IKKE tulleversjonen med Nicholas Cage og Meg Ryan, men den tyske med blant annet Bruno Ganz). (også andre filmer av Wim Wenders er å anbefale, men de fleste seinere filmene hans er lagd i USA) Angående Almodovar så liker jeg godt Snakk til henne og Dårlig oppdragelse (med überkjekkasen Gael Garcia Bernal i en rimelig spesiell rolle), i tillegg til Alt om min mor. De eldre filmene er det så utrolig lenge siden jeg har sett at jeg ikke kan uttale meg om dem, men mener å huske at de var mer "høyrøstede" enn de nyere.
Betsy Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 (endret) To franske klassikere jeg nesten hadde glemt: "Jean de Florette" 1 og 2! Mange år siden jeg så de, men mener å huske de var veldig bra! Endret 7. januar 2007 av Betsy
Gjest blixen Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 "Mot veggen" Tysk film, ganske ny, og veldig bra.
Brunhilde Skrevet 7. januar 2007 #11 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Av franske filmer vil jeg anbefale "Månen i rennesteinen", "Diva" og "Betty Blue". Kanskje spesielt "Betty Blue", en trist og fantastisk vakker film. Ellers burde du se etter filmer som er tatt inn til landet av Fidalgo, et lite og velrennomert selskap som for en stor del satser på europeisk film. Jeg vil gjerne anbefale "Kadosh - de hellige" og "Nesten hjemme". 2 israelske filmer som fenget. "Kadosh" ser jeg igjen og igjen. "Solino", en tysk/italiensk film, er også verd å bruke tid på! Ellers er jeg svak for dansk film og en absolutt favoritt er "Blinkende lykte". "Adams epler" og "I Kina spiser de hunde" er også filmer som faller i smak hos meg. Edit: uteglemt et par ord. Endret 7. januar 2007 av Brunhilde
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #12 Skrevet 7. januar 2007 Hm - interessante tips, Brunhilde, jeg skal i hvert fall notere meg de israelske filmene Et annet bra distribusjonsselskap er ArtHaus. Forresten, Rød, Hvit, Blå-trilogien til Kieslowski er på en måte litt franske.
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #13 Skrevet 7. januar 2007 (endret) jeg noterer og noterer det dere skriver Leier filmene over nettet gjennom film24.no. De påstår at de skal ha nesten alt som er utgitt på DVD i Norge, men topp-lista består bare av amerikanske filmer Biblioteket er helt klart et bra tips også. Vet ikke om flere så filmen på NRK1 ikveld? synes den svenske filmen "Så som i himmelen" var veldig bra! Svensk film er jo bra, får kanskje låne noe Bergman. Tror vel bare jeg har sett "Fanny og Alexander" tidligere, og den var jo bra Hva vil dere anbefale av bergman? Vi får la dette blir en tråd for anbefalinger for alt annet enn de store amerikanske filmene Endret 7. januar 2007 av ikke innlogget
Brunhilde Skrevet 7. januar 2007 #14 Skrevet 7. januar 2007 Det er mulig at det å bruke Filmarkivet kan være et alternativ?
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #15 Skrevet 7. januar 2007 Fillern, den glemte jeg å se i dag. På den annen side later jeg som jeg jobber En Bergmannklassiker er Sjuende innseglet (pardon my Swedish), kanskje mer filosofisk enn akkurat rørende drama, men en film som sitter igjen. Smultronstället er også fin såvidt jeg husker. Har dessverre ikke sett så mange andre enn disse og Fanny och Alexander, men har noen i hylla her, så kan prøve å få sett dem etter hvert og gitt tilbakemelding... Det er mye bra film på biblioteket, ja. Endel av utgivelsene til Filminstituttet kan være verdt en kikk, og de har de gjerne på biblioteket. Norsk kortfilm f eks har variabel kvalitet, men mange av dem har heldigvis ikke Kristoffer Joner i alle rollene...
Anglofil Skrevet 8. januar 2007 #16 Skrevet 8. januar 2007 (endret) Shadowlands (1993) Engelsk film. Meget vakker og trist. Du kan lese min anmeldelse av filmen på filmforumet.no. Jeg gråt da jeg så denne filmen. Ikke fordi jeg pleier å gråte av filmer, men fordi den var så ufattelig trist, men uten å gjøre vondt. Filmen tar opp dette med å ta sjanser, gjøre det beste ut av livet. Det som også gjør den veldig rørende er selvsagt det faktum at den er basert på en sann historie, om forfatteren bak Narnia-bøkene og hvordan han opplevde tapet av sin elskede i kreft. Hjerteskjærende og nydelig. Anthony Hopkins gjør en fremragende innsats. Remains of the Day / Resten av dagen (1993) Engelsk film. 1993 er tydeligvis året for Hopkins. Her spiller han mot Emma Tompson, som butler vel og merke. Og det forunderlige og egentlig ganske fantastiske med denne filmen er nemlig interaksjonen mellom de to. Jeg har selv lest boka og mener filmen er like god, om nesten bedre. Dette handler ikke om at forfatteren skriver dårlig, tvert i mot, men enkelte ting er lettere å få fram på film enn i en bok. Og det synes jeg denne filmen er et godt eksempel på. Selv mener jeg at denne filmen egentlig er som et stykke kunst, som et maleri. Ved første øyekast virker kanskje ikke denne filmen som noen stor sensasjon i seg selv, men går man dypere skjønner man at det er med ved denne filmen enn som så. Og det er vel kanskje derfor den har blitt så elsket opp gjennom årene. For alt som virker tilsynelatende objektivt, er egentlig dypt personlig for rollefigurene, da. Det er med en viss frustrasjon man ser utviklingen dem i mellom, alt det som ikke har blitt sagt eller gjort. Jeg synes det er fascinerende å se interaksjonen de to i mellom, hvordan de, han som husets butler og hun som husets hushjelp, oppfører seg så formelt at det nesten blir irriterende, men allikevel kunne gått for å være et ektepar. Filmen er også veldig erotisk, i det at det er en underliggende spenning mellom de to karakterene. Og det som kanskje gjør filmen nettopp så god, er at deres forhold aldri blir fullbyrdet. Den er trist, vakker og det er med en nostalgisk følelse jeg ser denne filmen om og om igjen. Jeg blir aldri lei. Aldri. Mvh Yvonne Endret 8. januar 2007 av yvonne
Gjest -eline- Skrevet 8. januar 2007 #17 Skrevet 8. januar 2007 (endret) Himmelen over Berlin (Wings of Desire - IKKE tulleversjonen med Nicholas Cage og Meg Ryan, men den tyske med blant annet Bruno Ganz). (også andre filmer av Wim Wenders er å anbefale, men de fleste seinere filmene hans er lagd i USA) ← Åh! Den er nydelig!! Ellers så har du jo selvsagt filmer av Krzysztof Kieslowski: Trois couleurs: Bleu, Trois couleurs: Blanc, Trois couleurs: Rouge (Tre farger: Blå, Hvit og Rød). Eller filmer av Tom Tykwer som Lola Rennt og Der Krieger und die Kaiserin. Alle disse filmene synes i hvertfall jeg er kjempebra Endret 8. januar 2007 av -eline-
Champagnepiken Skrevet 8. januar 2007 #18 Skrevet 8. januar 2007 Ellers så har du jo selvsagt filmer av Krzysztof Kieslowski: Trois couleurs: Bleu, Trois couleurs: Blanc, Trois couleurs: Rouge (Tre farger: Blå, Hvit og Rød). Eller filmer av Tom Tykwer som Lola Rennt ← Og der hadde du plutselig foreslått de jeg skulle foreslå, ja!
Gjest Virvel Skrevet 8. januar 2007 #19 Skrevet 8. januar 2007 Angående Almodovar så liker jeg godt Snakk til henne og Dårlig oppdragelse (med überkjekkasen Gael Garcia Bernal i en rimelig spesiell rolle), i tillegg til Alt om min mor. De eldre filmene er det så utrolig lenge siden jeg har sett at jeg ikke kan uttale meg om dem, men mener å huske at de var mer "høyrøstede" enn de nyere. ← Samme her. Og Gael Garcia Bernal må da være noe av det peneste som finnes i den mannlige delen av befolkningen! Han har bl.a. spilt i den mexicanske filmen Amores perros (Elskede kjøtere), den er også å anbefale. :icon_smile: Også så jeg en film på skolen en gang for flere år siden som jeg tror het noe sånt som Los amantes del círculo polar. (Direkte oversatt: De elskende ved polarsirkelen, men jeg vet ikke om det er den norske tittelen.) Den er kjempefin! Og Cinema Paradiso, er det virkelig ingen som har nevnt den ennå? Der Untergang må sees.
Gjest gjesta Skrevet 8. januar 2007 #20 Skrevet 8. januar 2007 Også så jeg en film på skolen en gang for flere år siden som jeg tror het noe sånt som Los amantes del círculo polar. (Direkte oversatt: De elskende ved polarsirkelen, men jeg vet ikke om det er den norske tittelen.) Den er kjempefin! ← Aha - det var regissøren av denne filmen jeg tror jeg mente da jeg mumlet noe om ekorn. Har sett filmen du nevner, den er fin - og jeg tror andre filmer av han også er severdige (Hm. Det røde ekornet?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå