Gå til innhold

Negro er ikke Negro lenger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man bare skal se på hva ordet faktisk betyr, er det ingen grunn til å bytte navn. Men som det sies i artikkelen, har ordet fått en mer belastet betydning. Dessuten mener jeg at disse flaskene tidligere hadde bilde av en såkalt neger, og da skjønner jeg at de skifter navn.

Lurer på når Black Boy-krydder kommer til å endre navn, forresten. Det er jo samme greia.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Dessuten mener jeg at disse flaskene tidligere hadde bilde av en såkalt neger, og da skjønner jeg at de skifter navn.

Da er det jo bare å fjerne bildet. Det er da en vin som heter Gate Negro, er det ikke? Når skal den skifte navn.

Jeg venter enda på at Snøhvir og de syv dvergene skal bli til Snøhvit og de syv kortvokste.

Skrevet

Black Boy ja, når skal de skifte navn?

Husker fortsatt boksene med Nigger ovnssverte.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nigger blir feil, det har vel alltid været et skjellsord?

Skrevet
Da er det jo bare å fjerne bildet. Det er da en vin som heter Gate Negro, er det ikke? Når skal den skifte navn.

Det er jo ikke "bare" å fjerne bildet etter min mening. Det har de jo gjort for flere år siden, men det er likevel det jeg forbinder med sukkerkuløren Negro.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det er jo ikke "bare" å fjerne bildet etter min mening. Det har de jo gjort for flere år siden, men det er likevel det jeg forbinder med sukkerkuløren Negro.

Ok. Jeg gjør ikke det, men tenker du på sukkerkulør når du ser en mørkhudet person?

Gjest gjesta
Skrevet

Vinen heter Gato Negro, og det betyr svart katt på spansk. De har jo ingen grunn til å bytte navn på den, for på spansk betyr jo negro rett og slett svart og er dermed ikke belastet for dem. Det blir noe helt annet på norsk, der man forbinder "negro" mer med svarte mennesker enn med det spanske ordet for svart.

Jeg synes det er helt greit at de byttet navn jeg, det er ikke sikkert at så mange reagerte på det, men det var jo ikke nødvendig å bruke navnet heller, når det like gjerne bare kunne stå sukkerkulør.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at de byttet navn jeg, det er ikke sikkert at så mange reagerte på det, men det var jo ikke nødvendig å bruke navnet heller, når det like gjerne bare kunne stå sukkerkulør.

Nei, sukkerkulør sier jo noe om hva det faktisk er. Greit for meg også at de byttet navn, men det er jo greit å ha en diskusjon rundt det, særlig ettersom de ikke har fått neon reaksjoner på navnet før.

Skrevet

Jeg synes det er helt tullete å bytte navn på ting som har hatt det samme navnet i evigheter.

Nå kan vi snart ikke si noen ting som har med fargen svart eller brun å gjøre uten at det er rasistisk.

Folk må ha lite å gjøre for å henge seg opp i slike bagateller. Man ser f.eks det med Pippi Langstømpe sin far som bestandig har vært negerkonge, men nå har det plutselig blitt rasistisk så nå kan de ikke bruke det ordet. Helt hull i hodet, spør du meg.

Er virkelig folk med mørk hud farge så nærtagende at de henger seg opp i dette, eller er det bare noe "de lærde" tror?

• Liker 1
Skrevet

Tenk hvis fisken hvitting hadde vært svart....da hadde det blitt bråk da :sjenert:

• Liker 1
Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Det er ikke galt med verden så lenge folk bruker ordet "Neger", det er noe galt først når "neger" blir et negativt ladet ord.

Skrevet

Var det noe upassende her da?

Skrevet

ER det nytt at den har byttet navn? Ganske så sikker på at det står "sukkerkulør" på min, og den er ikke sååå nye? Dessutne er det det jeg har kalt det i mange, mange år jeg da, trodde jeg hadde lest det av flaska jeg.

Jaja, sånnsett kan jeg skjønne at de gjorde det, selv om det kanskje ikke var nødvendig. Men jeg anser det virkelgi ikke som noe problem i alle fall.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Det var vel bare et tidsspørsmål før dette ble fjernet! Har selv nevnt det i en annen "neger" tråd! Nevnte da både Negro sukkerkulør og kryddermerket Black Boy!

Jeg synes det er helt tullete å bytte navn på ting som har hatt det samme navnet i evigheter.

Nå kan vi snart ikke si noen ting som har med fargen svart eller brun å gjøre uten at det er rasistisk.

Folk må ha lite å gjøre for å henge seg opp i slike bagateller. Man ser f.eks det med Pippi Langstømpe sin far som bestandig har vært negerkonge, men nå har det plutselig blitt rasistisk så nå kan de ikke bruke det ordet. Helt hull i hodet, spør du meg.

Er virkelig folk med mørk hud farge så nærtagende at de henger seg opp i dette, eller er det bare noe "de lærde" tror?

Dette innlegget kunne jeg ha skrevet selv! Kunne ikke vært mer enig med deg her m@msen! :klappe:

Dette begynner å bli altfor dumt!

Endret av Silmarill
Gjest lurven
Skrevet

kom til å tenke på at negro betyr svart på spansk, er det virkelig nødvendig å ha spanske navn på produkter som selges i norge

Gjest Valiant Thor
Skrevet
Politisk korrekt møkk.

for en gangs skyll er jeg faktisk enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...