Merethe_81 Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Vi pusser opp kjøkkenet nå, og kikker rundt ett ventilator. Skal ha kjøkkenøy, så trenger en som henger frittstående fra taket. Noen som kan anbefale en, eventuelt fortelle om fallgruver vi bør unngår? Takk takk
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Du må iallfall sjekke sugeevnene. Det vil si hvor sterk den er. Tror det måles i mengden luft den suger pr. tidsenhet. En enkelt test er at den skal holde oppe et papirark når den står på. Det er iallfall et minimum. Skjønte du den? I tillegg ville jeg ha sjekket lydnivå samt hvordan den er å rengjøre.
Veronal Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Hvis du skal ha åpen kjøkkenløsning er det også verdt å vurdere en ventilator med ekstern motor (da fester du motoren nær utluftingen i et tilstøtende rom, på yttervegg utenfor kjøkken eller på loft). Ekstern motor har langt lavere lydnivå enn de med integrert motor.
Merethe_81 Skrevet 10. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2007 Takk takk Det med papirarket har vi testa på de på Elkjøp og Expert men ble ikke overvettes imponert, dessuten bråka de veldig. Får ta en runde på andre steder og kikke/teste litt
Salamandra Skrevet 10. januar 2007 #6 Skrevet 10. januar 2007 (endret) Det kommer helt an på hvor stort kjøkkenet ditt er, det er en utbredt misoppfatning at man trenger så fryktelig stor kapasitet. For eksempel klarer en ventilator med 400m3 kapasitet å skifte ut luften i et 16m2 stort kjøkken ti ganger i løpet av en time, og det er mer enn nok for de aller fleste. Viktigere enn antall kubikk er hvordan viften faktisk brukes, den skal slås på noen minutter før man begynner å steke, og det er som regel ikke nødvendig å ha den på full styrke annet enn akurat i det man legger maten i pannen. Det er også lurt å la den gå på lav styrke noen minutter etter at man er ferdig. Husk også på at en vifte med ekstern motor naturlig nok vil suge noe dårligere enn en med motoren montert i selve ventilatoren da den er plassert lengre unna og mister noe effekt på veien. Den vil dessuten ikke bli helt lydløs uansett, motorduren vil bli borte men man vil fortsatt høre lyden av luften som suges inn. Røros Metall og Eico har mange fine fritthengende modeller. Endret 10. januar 2007 av Salamandra
Merethe_81 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2007 Nå har jeg lest side opp og side ned om at man ikke anbefaler Upo. Men, er det noen som har erfaring med Adax?
Gjest -eline- Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Nå har jeg lest side opp og side ned om at man ikke anbefaler Upo. Men, er det noen som har erfaring med Adax? ← Upo har gode varer og dårlige varer, endel av varene deres produseres på samme fabrikk som Asko, andre produseres i Italia. Ventilatorer, oppvaskmaskiner og komfyrer er produsert på samme fabrikk som Asko og dermed absolutt ikke dårlige produkter (feks så har vi kjøpt en induksjonstopp fra Upo som er identisk med Askos, men som koster mindre). Kjøl/Frys, vaskemaskiner og tørketromler ville jeg på en annen side absolutt holde meg langt unna. Adax har jeg ikke kjenskap til annet enn at jeg ved de produserer endel dårlige oljeovner
skrue Skrevet 18. februar 2007 #9 Skrevet 18. februar 2007 Husk også på at en vifte med ekstern motor naturlig nok vil suge noe dårligere enn en med motoren montert i selve ventilatoren da den er plassert lengre unna og mister noe effekt på veien. Hvorfor vil den nødvendigvis det? En motor som er plassert ved veggen må suge luft gjennom et rør og ut av huset. En tilsvarende sterk motor som er plassert i røret i kjøkkenet må for det meste dytte den samme luften gjennom røret og ut av huset. Det er vel ikke normalt med hull i rørene? Jeg ville umiddelbart tro at det bare er lengde og diameter på utløpsrørert som er av betydning.
Gjest Asti Skrevet 19. februar 2007 #10 Skrevet 19. februar 2007 (endret) . Endret 6. juli 2018 av Asti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå