Gå til innhold

Utsette menstruasjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et lite dilemma her... Jeg skal nemlig gifte meg om ikke så mange måneder. Da vi satte datoen i høst, var jeg faktisk obs på mens-syklusen min, slik at jeg unngikk den så godt jeg kunne. Men litt uregelmessigheter et par måneder før jul, har nå gjort at jeg er kommet inn i en rytme som tyder på at jeg vil få mensen rett rundt bryllupet vårt. Det har jeg ikke så lyst til...! Hva gjør jeg da? Noen mulighet for å utsette den? Eller 'hoppe over' en gang? Har aldri prøvd p-piller, men en venninne sa at dette kunne hjelpe meg... Må jeg i tilfelle til legen og legge dette problemet fram for ham???

Takk for hjelp!! :D

Skrevet

Ta deg en tur til legen du, og be om å få piller som utsetter mensen. de skal du ta tre av daglig fra og med tre dager før ventet menstruasjon. Det er ikke nødvendig med underlivsundersøkelse for å få pillene, men enkelte leger vil anbefale deg en undersøkelse ca 1 mnd etter at du har brukt pillene. pillene er ikke dyre.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tablettene heter Primolut- N og koster rundt 80- 9+ kroner for en pakke, tror jeg det var. Brukte dem i julen, da jeg ikke ville ha mensen midt i festsesongen, og det var en positiv opplevelse! Ingen bivirkninger eller noen ting, men det kan jo være forskjellig fra person til person.

Jeg trengte ikke å bestille time hos legen engang, alt jeg måtte gjøre var å ringe og be om resepten, for så å stikke innom for å hente den litt senere.

Lykke til, håper du får et strålende bryllup :D

Skrevet

En venninne av meg skulle ta noen sånne på en ferietur vi hadde, men fikk mens likevel! Det kan ha vært fordi hun begynte for sent, så hvis man skal ta slike piller, tror jeg man må vite akkurat hvilken dag man får mens...

Skrevet

Jeg bruker Yasmin P-piller......3 uker med piller og en uke uten...(får mensen eksakt på 3. pillefrie dagen)...jeg utsetter nødigst mensen...men er det nødvendig fortsetter jeg med neste bretts piller istedetfor en pillefri uke...får da ikke mensen før jeg har pillefri uke måneden etter... :)

Dette gjorde jeg etter å ha lest bruksanvisningen grundig...

Fungerer greit for meg.....

Skrevet
tror jeg man må vite akkurat hvilken dag man får mens...

Huff- se der har vi problemet mitt. Får snart besøk av nydelige kjærsten min og skulle gjerne utsatt mensen men den er veldig uregelmessig til tider.

Gjest Duchess
Skrevet

Du skal begynne å ta dem 3 dager før forventet mens.

Skrevet

Jeg har utsatt mensen med p-piller mange ganger og dette gikk helt fint. Det er nok lettere å utsette om man går på pillen, for da følger man bare brettet.

Skrevet

Hei! Jeg har også tenkt på dette med å utsette menseb fordi jeg skal på badeferie og får da mensen de siste dagene der.

Leste dette med p-pillene, og vet jo at det går an, men noe er frortsatt uklart.

1. når den pillefrie uken begynner, da begynner man istedet rett på det neste brettet?

2.Skal man da fortsette som normalt på det nye brettet?...

3. ...eller slutte etter en uke osv, for å da ha en pillefri uke da? Jeg trenger jo egentlig ikke mer en å utsette mensen en dag eller to., finnes det noen alternativ til det da, med p-pillene, fordi det går vel ikke an å bruke utsettingspiller i tillegg til p-pillene..

Håper dere forstod den rotete meldingen min..

Sandra

Skrevet

Siden ingen svarte meg, tenkte jeg jeg skulle svare selv i tilfelle andre lurte på det samme som meg. :)

---Brett med 21 tabletter :Trinordiol og Trionetta---

Når man har tatt den siste tabletten på brettet (nr.1), går man over til et nytt brett( nr.2).

Start med de GULE tablettene. Fortsett å ta disse i så mange dager som du ønsker å utsette menstruasjon. Maksimalt 10 dager.

Ta så en tablett fri pause på 7 dager. Menstruasjonen vil da komme i løpet av disse 7 tablett frie dagene.

Begynn så på et nytt brett (nr.3) som vanlig.

Brettet man har benyttet til å forskyve menstruasjon bør da kasseres, da det ikke kan benyttes igjen

---Brett med 28 tabletter: Trinordiol og Trionetta---

Når man har tatt de første 21 tablettene på brettet (nr.1), går man over til et nytt brett (nr.2).

Start med de GULE tablettene og fortsett  i så mange dager som du ønsker å forskyve menstruasjon - maksimalt 10 dager.

Ta så de 7 siste tablettene på brettet. Menstruasjonen vil da komme i løpet av de 7 dagene.

Begynner så med et nytt brett (nr.3) som vanlig.

Brettet som har blitt benyttet til forskyvning av menstruasjon bør da kasseres, da det ikke kan benyttes igjen.

S

Skrevet

Hvis noen skulle være i tvil så er det helt ufarlig å utsette mensen med p-piller. Når man går på p-piller får man ikke eggløsning så den blødningen man får er egentlig helt unødvendig! De som lagde p-pillene slik trodde vel kvinner ville ha det sånn..

Det er forøvrig enklest å få til med piller som er monofase(har like mye hormon hele tiden) sånn som Yasmin f.eks.

Skrevet
Hei! Jeg har også tenkt på dette med å utsette menseb fordi jeg skal på badeferie og får da mensen de siste dagene der.  

Leste dette med p-pillene, og vet jo at det går an, men noe er frortsatt uklart.

1. når den pillefrie uken begynner, da begynner man istedet rett på det neste brettet?

2.Skal man da fortsette som normalt på det nye brettet?...

3. ...eller slutte etter en uke osv, for å da ha en pillefri uke da? Jeg trenger jo egentlig ikke mer en å utsette mensen en dag eller to., finnes det noen alternativ til det da, med p-pillene, fordi det går vel ikke an å bruke utsettingspiller i tillegg til p-pillene..

Håper dere forstod den rotete meldingen min..

Sandra

Jeg begynte rett på nytt brett istedetfor å ha pillefri uke...tok ut dette brettet og utsatt derfor mensen i 4 uker...

Når det gjelder sp.mål nr. 3...så vet jeg ikke...ville rådført meg med lege...(kjenner noen som ble gravid etter å ha trikset og mikset for mye for seg selv)...

....framgangsmåten jeg anvendte fant jeg på pakningvedlegget...sirlig beskrevet... :)

Vet at noen får småblødninger innimellom ved utsettelse av mens...det fikk ikke jeg...heldigvis... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...