Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har av en eller annen grunn :ler: klart å spare 30 000.- de siste mnd.

Jeg kunne veldig godt tenke meg å få de til å vokse litt....

Jeg er ikke villig til å ta for store sjangser med de, ei heller binde de opp for den alt for lange overskuelige fremtiden..

Noen gode tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fond?

BSU? Men da er de jo bundet.

Gjest Gjest 1
Skrevet

Satse de i aksjer (som du tror på, eller noen du stoler veldig på innen aksjehandel tror på) og casher inn et mangedoblet beløp på et senere tidspunkt?

Eneste minuset er at du må ha råd til å tape det du satser.

Hvis du ikke liker å satse alt, hva med kun kr. 10 000 på aksjer og resten i mer sikre fond?

Gjest gjesta
Skrevet

Kjøp aksjer i Hydro eller noe annet du får anbefalt, avhengig av hvor mye du vil satse. Så gjelder det å selge på rett tidspunkt.

Gjest Maxagaze
Skrevet (endret)
Kjøp aksjer i Hydro eller noe annet du får anbefalt, avhengig av hvor mye du vil satse. Så gjelder det å selge på rett tidspunkt.

Det eneste du trenger å tenke på er egentlig å holde på dem gjennom bølgedaler, dvs ikke selg i bånn. Du vet ca hva du engang ga for dem; ikke selg dem til under den prisen !

..og det forutsetter jo at du ikke plutselig MÅ bruke dem derogda, f.eks når markedet er dårlig. Da blir det lett til at du må selge med tap..

Å spre litt er ikke dumt, f.eks halvparten i ett norsk/nordisk fond eller aksjer, og resten i ett globalt fond (f.eks Skagen Global, Warren Wicklund ettelleranna, eller noen andre aktive fond)

Ville ikke trøkka alt inn i Gnore ihvertfall...

Hmm.. lurer på om Transocean blir billige på mandag.. ? :sjarmor:

Morningstar har oversikt over lassevis med fond..

Edit: link til mornings..

Endret av Maxagaze
Gjest gjesta
Skrevet
Det eneste du trenger å tenke på er egentlig å holde på dem gjennom bølgedaler, dvs ikke selg i bånn. Du vet ca hva du engang ga for dem; ikke selg dem til under den prisen !

..og det forutsetter jo at du ikke plutselig MÅ bruke dem derogda, f.eks når markedet er dårlig. Da blir det lett til at du må selge med tap..

Det er jo sant. Så lenge man selger for mer enn man kjøpte for tjener man jo penger, selv om man skatter av gevinst. Ellers kommer det jo an på om man er villig til å risikere mye, men også kanskje få stooor gevinst, eller om man safer litt i større selskaper eller fond. Jeg har ikke særlig peiling på aksjer, men har noen i store, trygge (ganske..) selskaper, og de er faktisk verdt ca 1/3 mer nå enn de var for mindre enn et år siden. Så jeg kan godt selge dem nå, men håper de fortsetter å stige en stund til.. Jeg kommer til å selge for å investere i bolig etter hvert, ikke i nye aksjer. Om man er mer interessert i å "spekulere" kan man selge når man har tjent endel, for så å investere på nytt i et annet selskap hvor aksjene stiger raskere på det tidspunktet.

Gjest allium
Skrevet
Du vet ca hva du engang ga for dem; ikke selg dem til under den prisen !

Tull.

Man selger hvis man tror aksjen vil falle mer i verdi, og ikke stige innen overskuelig fremtid. Kjøpt er kjøpt, og spist er spist, og hva man en gang gav for den er totalt irrelevant. Det viktige er hva som skjer fremover.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Tull.

Man selger hvis man tror aksjen vil falle mer i verdi, og ikke stige innen overskuelig fremtid.  Kjøpt er kjøpt, og spist er spist, og hva man en gang gav for den er totalt irrelevant.  Det viktige er hva som skjer fremover.

Det er ingen fasit på det der, men det er sannsylig at aksjer øker i verdi over tid. Enkeltaksjer kan selvsagt gå nedover, men de fleste (hvis det er solide selskaper som ikke så lett går konk) stiger gjennom lang tid (f.eks 10år).

Hvis man selger fordi man tror den skal falle mer, kan man risikere å selge seg ut på en bånn. Jeg ville heller holdt på den til den var igjennom den værste bølgedalen. Det er mye snakk på børssider fra analytikere om at ditt og datt kommer til å skje, men ingen vet noenting. Man bør egentlig bare stole på seg selv.. (og, nei, heller ikke meg.. :) )

Det er relevant hva man engang ga for aksjen(e), poenget med aksjer er jo å prøve å tjene noe, ikke skaffe seg ett tap som man kan få fratrekk på skatten for..

Gjest allium
Skrevet
Det er relevant hva man engang ga for aksjen(e), poenget med aksjer er jo å prøve å tjene noe, ikke skaffe seg ett tap som man kan få fratrekk på skatten for..

Nei, ikke i sammenhengen "skal jeg selge nå"? Da er det kun relevant hva man tror kan skje i tiden fremover. Det er bedre med et lite tap enn et større tap.

Og ja, selvfølgelig er det vanskelig å spå om det. Det er derfor aksjemarkedet er vanskelig - og risikabelt - å investere i.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det spørs jo hvor fort du vil at pengene skal yngle!

Ønsker du "kjapp" avkastning kan du kjøpe aksjer, men da må du være klar over at risikoen er relativt stor. Ønsker du derimot å ha en sikrere men tregere vekst ville jeg satset på fond. :)

(kjenner en som vurderte å kjøpe google aksjer for en del år tilbake men valgte fond... Kan tro han angrer i dag ja ;) Men fondet har avkastet seg ganske bra også)

Skrevet (endret)
Jeg har av en eller annen grunn :ler:  klart å spare 30 000.- de siste mnd.

Jeg kunne veldig godt tenke meg å få de til å vokse litt....

Jeg er ikke villig til å ta for store sjangser med de, ei heller binde de opp for den alt for lange overskuelige fremtiden..

Noen gode tips til meg?

Jeg har noen generelle rettesnorer som jeg forsøker å følge når det gjelder investeringer, kanskje du kan hente noen tanker herfra. Jeg har stort sett hentet dem rett ut av Dine Pengers anbefalinger.

- Først bør du ha minst to månedslønner på konto. Vanlig bankkonto, med så høy rente som mulig. Avkastningen er dårlig, men ingen risiko og de er lett tilgjengelig. Dette er det amerikanerne kaller "fuck you money", til de tilfellene der du trenger å si "fuck you" til sjefen og gå på dagen :) I Norge har vi et sikkerhetsnett som ikke gjør dette så aktuelt ved arbeidsløshet, men det er en trygghet mot uforutsette utgifter som kommer plutselig.

- Penger du sparer opp utover dette har du flere muligheter med:

Dersom det er i jobb og dermed skatter, og ikke eier egen bolig ennå, bør du maks ut BSUen. 15 000 per år inntil 100 000,- innebetalt til og med det året du fyller 34(?). Selv om du eier egen bolig allerede vil det lønne seg med BSU, skatterfordelen er meget god, og du kommer før eller senere til å bytte bolig. Inntil da har du i forhold til risiko god avkastning.

Hvis du sitter med dyre lån må du nedbetale disse. Forbrukslån først, så billån og til slutt boliglån. Du vil alltid tjene på å betale ned lån, sånn sett er det sikker avkastning :) Lånekassa er et unntak, de har gode ordninger ved sykdom, sanering etc, så betal ned studielånet i vanlig hastighet.

Aksjefond. Fordel pengene dine over flere fond med forskjellige profiler. F.eks. et Nordisk fond, et globalt og kanskje et med fokus på "emerging markets" eller BRIC-landene (Brazil, Russia, India and China). Bruk Morningstar og Dine Penger for å finne fond med lave omkostninger og god historisk avkastning.

Ikke sats på at du kan time markedet med fond, det er det flinkere folk enn deg som ikke fikser. Sett inn et fast sum hver måned, få med deg både små nedturer og oppturer. Sitt lenge nok og du får med deg den generelle verdiøkningen i markedet. Gode fond gir deg bedre avkastning i både oppgang og nedgang, men det er for vanskelig å forutsi når du skal gå ut og inn. Vær langsiktig.

Eiendom. Har du nok penger, kjøp eiendom. "Buy land, they don't make any more of it." Vær langsiktig også her, markedet kan fort endre seg. Den virkelige langsiktige trenden er likevel entydig. Ikke lån deg til fant for å kunne investere i eiendom, da kan lett en krakk ta knekken på deg. En langsiktig eiendomsinvestor sitter over alle små dipp i markedet.

- Hvis du ennå har mer penger igjen, så kan du kjøpe enkeltaksjer. Gjør det til en hobby, kjøp gjerne aksjer i et selskap i et felt du kjenner til. Les, lær og vær rasjonell. Sett deg klare regler for aksjehandelen din, og følg dem slavisk. Ingen har noen gang tapt penger på å selge med gevinst :) Sett ønsket avkastning og akseptable stopp-loss. Følg dem.

Generelt: Ikke lån penger for å investere, dårlige odds. Ja, noen har gjort det før deg og blitt styrtrike. Mange har gjort det før deg og gått bankerott.

Investeringer er ikke noe man gjør på impuls og med sterke følelser, da spiller du et spill mot statistikken, og det spillet taper du. Bare fordi noen andre satte alle pengene sine i DNO i 2002 og nå er styrtrike betyr ikke at du klarer å gjenta dette. Sjansene er for små. Du kan like gjerne være de som satte alle pengene sine i Opticom uken før de tok kvelden.

Et godt motto: TANSTAAFL (There ain't no such thing as a free lunch.)

Lykke til!

(Og ta rådene med en klype salt. Det gjør jeg. Høsten 2005 satte jeg alle pengene min i enkeltaksjer og hadde en fin avkastning på 35% på 4 måneder. Men det året tjente enhver idiot på Børsen penger, inkludert meg :ler: Nå har jeg brukt opp alle pengene på å pusse opp leiligheten og starter fra scratch igjen :sjenert: )

Endret av Gustenpus
Skrevet (endret)

Og en siste ting, så skal jeg holde kjeft: :ler:

Ikke kjøp dyre og avanserte spareprodukter fra bankene. "Aksjesparing med garantert avkastning" og dess like. Omkostningene er skyhøye og spiser av avkastningen din. De klarer ikke å få pengene til å yngle bedre enn en velfordelt investeringsportefølje kan.

Stay away!

Hvis du f.eks. har lønnskonto i Skandiabanken har du et flott utgangspunkt for både aksjer og fond. Få gebyrer og grei kontroll.

Ikke betal noen for å gjøre det arbeidet du like godt kunne gjør selv. Sett av noen timer til å lære deg litt om investering, det er god timebetaling, og du sitter igjen med både kunnskap og penger! TANSTAAFL!

Endret av Gustenpus
Gjest Maxagaze
Skrevet
Og en siste ting, så skal jeg holde kjeft:  :ler:

Ikke kjøp dyre og avanserte spareprodukter fra bankene. "Aksjesparing med garantert avkastning" og dess like. Omkostningene er skyhøye og spiser av avkastningen din. De klarer ikke å få pengene til å yngle bedre enn en velfordelt investeringsportefølje kan.

Stay away!

[...]

"Aksjesparing med garantert nullavkastning" skal det selvsagt være.. :)

Skrevet
Og en siste ting, så skal jeg holde kjeft:  :ler:

Stay away!

Hvis du f.eks. har lønnskonto i Skandiabanken har du et flott utgangspunkt for både aksjer og fond. Få gebyrer og grei kontroll.

Ikke betal noen for å gjøre det arbeidet du like godt kunne gjør selv. Sett av noen timer til å lære deg litt om investering, det er god timebetaling, og du sitter igjen med både kunnskap og penger! TANSTAAFL!

"Aksjesparing med garantert nullavkastning" skal det selvsagt være.. :)

Tenker dere på banksparing med aksjeavkastning (BMA)??? For det som er garantert i der, er at innskuddet ikke går tapt. Det du maksimalt kan tape er alternativavkastning og gebyrer. Dyrt? Ja men ikke i forhold til hva man får igjen. Muligheten til å få aksjeavkastning uten å risikere å tape det man setter inn! Ganske bra spør du meg.

Lånefinansiering av BMA er jeg derimot ikke så glad i, selv om jeg har sett at mange har gjort det veldig bra med det også..

Skrevet
Tenker dere på banksparing med aksjeavkastning (BMA)??? For det som er garantert i der, er at innskuddet ikke går tapt. Det du maksimalt kan tape er alternativavkastning og gebyrer. Dyrt? Ja men ikke i forhold til hva man får igjen. Muligheten til å få aksjeavkastning uten å risikere å tape det man setter inn! Ganske bra spør du meg.

Lånefinansiering av BMA er jeg derimot ikke så glad i, selv om jeg har sett at mange har gjort det veldig bra med det også..

Haha, ja hadde den liten trykkleif der ja :)

Men nei, jeg synes ikke det er spesielt bra. Det er ofte en bindingstid knyttet til investeringen, og det liker jeg av prinsipp ikke. Reglene er ofte bevisst komplekse fra bankenes side, og hindrer forbrukerne en reell oversikt over de faktiske kostnadene.

Her er en artikkel av en som faktisk har peil:Slik lurer banken deg

Igjen: TANSTAAFL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...