liv Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Vi har ei gammel tante i familien som er barnløs og jeg er egentlig bare litt nyskjerrig på det med arv, jeg er ikke arving altså. Hun har ikke testamente og jeg vet det kommer til å bli "krig" den dagen hun dør for da kommer "gribbene" som alldri har besøkt henne engang. Hun mener hun ikke trenger testamente for alle vet jo hvem som skal ha sakene hennes alikevel (og med det så mener hun ikke disse "gribbene") Men til det praktiske jeg lurte på: En av hennes søsken lever mens det er to som har falt fra. Vil da barna til de som har falt fra være rettmessige arvinger i sine foreldres fravær, eller vil alt tilfalle det ene gjenlevende søskenet? Endret 7. januar 2007 av liv
Gjest Bøllefrøet Skrevet 7. januar 2007 #2 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Tror barna til de avdøde søsknene har rett på det som de avdøde søsknene skulle hatt. Har hun noen gang hatt en mann? Da er det i alle fall kanskje noen regler om at søsknene til denne evt. mannen også får noe (evt. barna). Har ei sånn grandtante, og mener det var sånn at faren min og hans søsken (som er barn av den avdøde broren til mannen hennes som (bestefaren min)) hadde rett på like mye som en av søsknene på hennes side (altså de får evt. det bestefar skulle hatt delt mellom seg). Nå har hun skrevet testamente da, men om hun ikke hadde gjort det har jeg hørt noe om at det skulle bli sånn. Rotete skrevet, men.. Endret 7. januar 2007 av Kake
orakel Skrevet 7. januar 2007 #3 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Hvis man ikke har livsarvinger er det foreldrene som arver. Hvis foreldrene ikke er i live er det deres livsarvinger som arver. Se §2 i arveloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-002.html Endret 7. januar 2007 av orakel
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Siden foreldrene hennes er døde, arver søskenene hennes henne. For de av søskenene som er døde går arven videre til deres barn. Hvis hun har spesielle ønsker burde hun nok lage et testamente
Sun Mei Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 Det er søsknene hennes som arver. Er søsknene hennes døde er det ungene deres som arver, så lenge hennes egne foreldre er døde. Har hun spesielle ønsker bør hun opprette ett testamente. Jeg har en slik tante selv. Hun er gift, og de har skrevet testamente på hvem som skal arve dem
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Henger meg på de andre her: hun bør så absolutt skrive testamente! Jeg er i samme situasjon selv og jeg skal nå få skrevet et testamente. Mine søsken har fått sin del av arven etter mine foreldre, og har det godt øknomisk. Siden begge mine søsken har barn, vil ikke jeg arve dem. Jeg ønsker derfor å donere bort pengene til en veldedig organisasjon, dette er tross alt penger jeg har jobbet for og spart opp hele livet. Mange organisasjoner er behjelpelige med å sette opp og få testamentet bekreftet (det stilles formkrav til et testamente). Hun bør også være litt obs på hvilken organisasjon hun velger seg. Vet bla at det ble litt problemer da en gammel dame hadde testamentert bort hele formuen til et eldresenter. Men da hun døde hadde dette blitt nedlagt, så det ble litt vanskelig å si hvor pengene da skulle hen...
liv Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Tro meg, blir nok ingee testamente der. For hun mener jo at alle burde vite hvem som skal arve henne. Dvs de to søskenbarna som tar seg av henne, og ingen av de andre 8 søskenbarna som aldri er innom... Men som garantert kommer løpende den dagen hun faller fra! Endret 7. januar 2007 av liv
Sun Mei Skrevet 7. januar 2007 #8 Skrevet 7. januar 2007 Nemlig, og derfor bør hun ha - for å sikre at disse to får arve. De kan ikke gjøre noe i ettertid når hun ikke testamenterer til dem
Gjest Miss Guided Skrevet 8. januar 2007 #9 Skrevet 8. januar 2007 Tro meg, blir nok ingee testamente der. For hun mener jo at alle burde vite hvem som skal arve henne. Dvs de to søskenbarna som tar seg av henne, og ingen av de andre 8 søskenbarna som aldri er innom... Men som garantert kommer løpende den dagen hun faller fra! ← Erfaringen tilsier at det ikke er noen selvfølge at de som har hjulpet mest får mest, det blir som regel ramaskrik og kamp om hver minste vaskefille. Har sett det i min manns familie, der var den gamle barnløse tanten i tillegg enke så hennes manns familie også arvet etter han. For en jubalong det ble, slektninger som ikke hadde vært og besøkt henne de siste 30 årene kranglet så busta føk. Hun hadde testamentert bort noe men hennes slekt mente at den avdøde mannens slekt hadde svindlet henne. En flau opplevelse for den som sto på utsiden og ser inn. Rart det der, man kan være venner og vel forlikte helt til det kommer arv inn i bildet.
Gjest Madam Felle Skrevet 8. januar 2007 #10 Skrevet 8. januar 2007 Tro meg, blir nok ingee testamente der. For hun mener jo at alle burde vite hvem som skal arve henne. Dvs de to søskenbarna som tar seg av henne, og ingen av de andre 8 søskenbarna som aldri er innom... Men som garantert kommer løpende den dagen hun faller fra! ← Da bør noen forklare henne hvordan realiteten er, for hun har ikke noe hun skulle ha sagt uten et testamentet. Kan jo skrive ut loven for henne, så kan hun lese den selv.
Gjest Talula Skrevet 8. januar 2007 #11 Skrevet 8. januar 2007 Hun burde virkelig skrive testamente hvis hun vil at de 2 som tar seg av henne skal arve, men ikke de 8 andre. Uten testamente så arver alle sammen og må dele. Siden hun ikke er gift eller har barn kan hun jo helt lovlig bestemme at alt hun eier skal gå til disse to som pleier henne.
Gjest Talula Skrevet 8. januar 2007 #12 Skrevet 8. januar 2007 Men til det praktiske jeg lurte på: En av hennes søsken lever mens det er to som har falt fra. Vil da barna til de som har falt fra være rettmessige arvinger i sine foreldres fravær, eller vil alt tilfalle det ene gjenlevende søskenet? ← Barna til søsknene som har falt fra arver den delen deres foreldre skulle ha hatt, hvis jeg ikke husker helt feil. Det vil si hvis hun ikke skriver testamente.
liv Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 8. januar 2007 Hva når kona til ene broren lever, er det hun eller barna deres som da arver?(broren er død)
Gjest Madam Felle Skrevet 8. januar 2007 #14 Skrevet 8. januar 2007 Hva når kona til ene broren lever, er det hun eller barna deres som da arver?(broren er død) ← Barna
Gjest Talula Skrevet 8. januar 2007 #15 Skrevet 8. januar 2007 (endret) Kone og barn til arvelaters bror lever, men ikke broren? Da er det vel brorens barn som arver, altså arvelaters nieser/nevøer, hvis jeg har forstått familieforholdene riktig. Endret 8. januar 2007 av Talula
Malama Skrevet 8. januar 2007 #16 Skrevet 8. januar 2007 Men noen burde seriøst forklare henne arveloven, og forklare at uansett hva hun VIl, så lenge hun ikke lager noe testamente så er det LOVEN som bestemmer, og da deles det på alle rettmessige arvinger etter loven. Derosm hun vil at hennes VILJE skal gjelde, MÅ hun sette opp et testamente.
Gjest baby-E Skrevet 8. januar 2007 #17 Skrevet 8. januar 2007 Men noen burde seriøst forklare henne arveloven, og forklare at uansett hva hun VIl, så lenge hun ikke lager noe testamente så er det LOVEN som bestemmer, og da deles det på alle rettmessige arvinger etter loven. Derosm hun vil at hennes VILJE skal gjelde, MÅ hun sette opp et testamente. ← mamma har prøvd mange ganger. men tante er fast bestemt på at folk i vår familie bare er hyggelige. Tror mamma og kusinen hennes skal prøve å få snakket mer med henne om dette. For alle viet jo at den dagen noen dør, så kommer vrikelig folks sider frem
Gjest Talula Skrevet 8. januar 2007 #18 Skrevet 8. januar 2007 (endret) mamma har prøvd mange ganger. men tante er fast bestemt på at folk i vår familie bare er hyggelige. Tror mamma og kusinen hennes skal prøve å få snakket mer med henne om dette. For alle viet jo at den dagen noen dør, så kommer vrikelig folks sider frem ← Dessverre så lokker penger frem de verste sidene i folk, kanskje lite sannsynlig at alle arvingene etter loven, med unntak av de som har hjulpet henne, frasier seg arv til gunst for disse to. Endret 8. januar 2007 av Talula
Malama Skrevet 8. januar 2007 #19 Skrevet 8. januar 2007 Hun forventer seg altså at alle andre skal gi avkall på arven de lovmessig har krav på? Det tro jeg er passe naivt... her vil nok antakelig alle kreve sin rett ja. Og det med loven i hånd, så lenge hun ikke skriftlig formulerer sin vilje (hun formulerer den jo muntlig, så hvorfor ikke skrive det?)
Gjest gjesta Skrevet 8. januar 2007 #20 Skrevet 8. januar 2007 Hun forventer seg altså at alle andre skal gi avkall på arven de lovmessig har krav på? Det tro jeg er passe naivt... her vil nok antakelig alle kreve sin rett ja. Og det med loven i hånd, så lenge hun ikke skriftlig formulerer sin vilje (hun formulerer den jo muntlig, så hvorfor ikke skrive det?) ← Nemlig. En ting som også er verdt å tenke på er at de "slemme, fraværende" slektningene kanskje ikke tenker over at andre slektninger har vært mer tilstedeværende og hjelpsomme ovenfor tanten - fordi de selv ikke har vært der og lagt merke til det. Det eneste de tenker over den dagen arven skal fordeles, er at de i følge loven har rett på en viss andel. Det hender jo til og med man arver slektninger man aldri har møtt, så hvorfor ikke... Derfor bør tanten absolutt skrive testamente selv om hun tror på det beste i folk. Det er vel den beste måten å bevare eventuelle gode familieforhold på også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå