Gå til innhold

Hardhendt behandling i bhg, dette er vel litt over streken?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest bompimamma

Da min sønn 5 år skulle legge seg i kveld, hadde han blodutredelser på overarmen, tydelig merke etter hardt grep. Så at han var rød der i går kveld, men det ble "borte" i kjapp/sen legging med besøk.....

Fikk historien ut av han i dag, det var en av de voksene som hadde tatt i han i for at hun ble sint.........

Hva han hadde gjort er litt uklarere, sikkert et eller annet som ikke var helt "lovlig", derfor ville han ikke ut med hva som hadde skjedd med en gang.

Barn er nå barn, og jeg synes dette er over grensen, tenker og ta det opp med styrer i morgen.

Noen som har opplevd noe lignende, gode råd for hvordan jeg skal ta det opp?

Gruer meg litt, men kan ikke akseptere en sånn behandling!!

Helst svar fortest mulig, der er barnehage allerede i morgen.

Hilsen bompimamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri opplevd noe slikt selv, heldigvis! Men dette er bare å rase fra seg uten å holde tilbake sinne! Det skal ganske mye til før det blir blodutredelser! :evil:

Sikkert greit å forsikre seg om at det var en voksen som gjorde dette :oops: selv om jeg tviler på at et barn klarer å lage slike merker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg helt klart tatt opp med styrer, ja!

Jeg er selv førskolelærer og arbeider i barnehage. Min erfaring er at man iblant faktisk er nødt til fysisk å holde et barn tilbake når man snakker til det, ettersom enkelte helst bare vil løpe sin vei og ikke høre etter, men så harhendt har man bare ikke lov til å være! Så med mindre barnet ditt har ekstremt lett for å få blåmerker, mener jeg at dette ikke var bra!

For flere år siden hadde jeg guttene mine i en barnehage der en av assistentene pleide å "knipse" barna (sette pekefinger mot tommel og "smelle" av...) når hun var sint. En dag jeg hentet dem, fortalte eldstemann at "i dag var det kjekt i barnehagen, mamma, for ........ knipset meg ikke!" Da fikk jeg en støkk! Det kom fram at dette var vanlig praksis fra vedkommende.

Be om å få prate med styrer, og forklar så rolig som mulig hva du synes om dette. Spør gjerne også hva som vil bli gjort helt konkret for å unngå at sånt hender igjen.

Med tanke på barnehagens rykte utad, bør personalet / styrer bare sette pris på at du kommer med tilbakemelding på dette, slik at de kan få tatt et oppgjør med sin "praksis". Sånt skal ikke skje i norske barnehager, det er i hvert fall mitt syn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov å "ta i" barna, hverken i barnehage

eller på skole, så du får ta det opp med

barnehage-styreren...

Hvis han ikke tar deg alvorlig, og ikke har noen

god forklaring på det, ville jeg tatt det opp med kommunen..

(oppvekst kontoret)

Det er så mange som velger helt feil yrke :evil: Arg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente en som jobba ei stund i en barnehage.. den ene ansatte der lugga ungene når de lugga andre unger. Kjempesmart.. Lære ungene at det er greit å lugge.. Bare du lugger de som er mindre enn deg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ada=) ikke innl.

Hei!

vil bare si at jeg opplevde noe liknende naar jeg gikk i bhg!

Det var vanlig praksis aa lugge barna dersom vi hadde gjordt noe galt... Jeg maa si at det var helt fryktelig, og jeg sa ingen ting til mamma om det (det glapp vel bare ut ved en anledning). I den barnehagen jeg gikk var de ogsaa andre ting i tillegg som personalet gjorde som ikke var helt etter boka: de gjorde narr av ulike klesplagg osv helt uten grunn (f.eks ble det latterliggjort aa ha et rektangulaert skjerf i stedet for et langt tynnt et, saanne helt idiotiske ting).

Etterhvert naar mine foreldre fant ut hva som foregikk, ble jeg tatt ut av denne bhg, og jeg synes det var veldig godt aa faa en bekreftelse paa at det ikke var en ok maate aa oppfore seg paa, og jeg er veldig glad for at de stillte seg paa "min" side og tok meg alvorlig. Har gaatt i andre bhg baade for og etter, og ellers aldrig opplevd maken.

Mitt raad er derfor at du selvfolgelig tar dette opp med bhg, og at du i tillegg gjor det klinkende klart for din sonn at det ikke er riktig aa bli behandlet saann.

Jeg ville ogsaa sjekket ut om det er andre ting som foregaar i bhg som ikke er helt bra, og appeller til at sonnen din forteller deg det dersom han opplever negative ting i bhg. (hvis noen virkelig ikke passer til aa jobbe i bhg. kan det ogsaa faa utslag i f.eks. psykisk terror slik jeg opplevde latterliggjoring)

Men det kan ogsaa hende at dette var et spesielt engangstilfelle som ikke kommer til aa skje igjen, og at de ansatte i bhg er superflinke (som oftest er det vel dette som er saken) -uansett ville jeg holdt oynene aapne!

hilsen Ada=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet lite om praksis i barnehager, men jeg er lærer og vet derfor at det er lov å holde fast barn/elever der det er nødvendig. Man skal være to voksne tilstede.

Et merke på armen trenger ikke å ha noen annen forklaring, enn at den ansatte har tatt tak i barnet for å roe det, og barnet har da gjort sitt for å komme seg løs.

Uansett kan det sikkert være greit å ta saken opp med styrer i barnehagen, for å høre hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om foreldre osv knipser barnet sitt over fingeren og sånne småting, så er det ok, MEN vi ansatte i en barnehage har ingenting med å gjøre slikt på andres barn!!!!

Har en episode fra jeg var konstituert førskolelærer og dermed var ped.leder på en avdeling. En gang var det en av jentene der som gjorde noe galt (husker ikke hva det var), og da tok en av mine medarbeidere og ga henne et lite klask over fingrene. DA klikka jeg! Greit nok jeg skal være profesjonell og kunne ta opp ting på en rolig måte, men da sa jeg klart ifra at hva enn du gjør med dine egne barn er ikke opp til meg å bestemme, men her våger du ikke å gjøre noe slikt en gang til!! Du skal ikke legge en hånd på barna i det hele tatt!!

Min medarbeider fikk nok litt sjokk over at jeg reagerte så kraftig som jeg gjorde, men han hadde bare godt av å få høre det. Vi ansatte i barnehager har ikke noe med å bestemme om barna skal kunne bli tatt med et knips eller whatever, det er opp til foreldrene. Det eneste som jeg synes er akseptabelt, er å holde fast en unge hvis h*n har gjort noe galt og prøver å stikke fra når du prater til h*n.

Opplevde en annen eispode med den samme medarbeideren også engang, vi hadde en unge som bet andre en del. En gang han bet en annen, så gikk denne medarbeideren og småbet tilbake på den ungen som hadde bitt!! :evil: Jeg sa klart ifra da og, at DETTE var IKKE løsningen på å bli kvitt barnets biting på... Han har ikke gjort det igjen, denne medarbeideren.

Hadde en episode en gang selv, hvor jeg holdt tilbake en gutt jeg måtte snakke ganske hardt til. Men så vrei han seg for å komme seg løs, og fikk dermed et lite rødt merke på armen etter en finger fra meg. (Jeg holdt ikke hardt, men fast) Det røde merket hadde antagelig blitt borte i løpet av dagen hvis det hadde skjedd tidlig på morgenen, men denne gutten ble hentet rett etterpå. Da forklarte jeg moren hva som hadde skjedd og hvorfor han hadde det røde merket på armen, og da var det helt greit!

Ærlighet lønner seg overfor foreldrene!!

Men ta det opp med styrer, du!!

Kanskje du kan fortelle oss hvordan det gikk? Jeg vil veldig gjerne høre hvordan styreren reagerte på dette, for jeg håper den ansatte får reprisalier (eller hva det heter) hvis din sønn fortalte sannheten ved historien!

Lillian - blir litt opprørt over sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...