Gå til innhold

FEL-O-VAX IV VET. vaksine katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal få et nytt familiemedlem om ikke så alt for lenge, et medlem i form av en rasekatt:) ååå som vi gleder oss!

fått beskjed om at den skal vaksineres på mandag, og at den da må vaksineres igjen to uker etter at vi har mottatt den. hm.... hva slags vaksine er dette egentlig? den heter : FEL-O-VAX IV VET.

noen som kjenner til den ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel den vanlige multivaksinen som katter bør ha, og som den må revaksineres jevnlig med? Er vel mot katteinfluensa, kattepest, en øyesykdom...? Husker ikke helt hvilken sykdommer, men det er sykdommer som er vanlige i Norge og smittsomme.

Skrevet

men katten skal jo bare være inne.....

Skrevet

Du bør nok ta den likevel. Katten kan stikke av. Skal katten på kattepensjonat er det et krav med vaksinen, det samme om den skal stilles ut.

Dette er ting du faktisk bør sette deg grundig inn i før du skaffer deg en katt!

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Fel-O-vax IV vet beskkytter mot katteinfluensa, kattepest og kattechlamydia. Selv om katten bare skal være innekatt er både kattepest og katteinfluensa dødelige virussykdommer. Virus kan man lett dra med seg inn med dko og klær, og virus kan man som kjent ikke ta knekken på med vanlige antibiotika. SOm det ble nevnt er det krav om vaksine for å ha katten på kattepensjonat, og også krav for å forsikre katten og dra på utstilling. Og dessuten kan jo også en katt klare å stikke av hvis den er innekatt.

Å vaksinere katten hvert år er altså en god forsikring mot dødelige sykdommer. Det koster ikke mye (ca 300 kr i byene), og det er veldig greit å få en veterinærsjekk årlig. Katten kan nemlig ikke være syk når den får vaksinen, så man får konstatert at den er frisk. Og det er vanlig å sjekke for tannstein, og ev fjerne dette.

Du kan velge mellom trippelvaksine eller man kan velge en variant som bare beskytter mot virussykdommene. Strengt tatt er ikke en innekatter utsatt for bakterieinfeksjonen chlamydia, men det er like greit å vaksinere mot alt når man først er hos veterinær synes nå jeg.

Når kattene blir vaksinert blir kroppen satt i gang til å jobbe. Derfor blir kattene gjerne litt slappe og kan se syke ut dagen etter vaksine. Faktisk er det chlamydia-delen av vaksinen de som regel reagerer mest på. I sjeldne tilfeller kan katten få en alelrgisk reaksjon, så det er greit å følge ekstra med første gang katten får vaksinene. men dette er altså sjeldent.

Hvis du skal kjøpe rasekatt vil jeg tro det er en betingelse for kjøpet at du må vaksinere den hvert årman undertegner jo kjøpekontrakt. En slik betingelse stilles kun for kattens beste. Egentlig skulle alle katter bli vaksinert. Man har jo et ønske om å utrydde disse dødelige kattesykdommene, slik man (nesten) har klart å gjøre med flere menneskesykdommer i Norge gjennom systematisk vaksinering.

Første vaksine skal gies når katten er 12 uker, så 4 uker senere, for deretter hver år. Ikke alle veterinærer mener det er nødvendig med to vaksineringer første året, men dette får du høre med din veterinær om. Det er uansett verdt den turen til dyrlegen hvert år, og katten har heller ikke vondt av å vende seg til å komme dit. Det er et minimum for å ha katt å klare å gjennomføre dette synes nå jeg.

Le forøvrig mer om vaksinen her:

fel-o-vax

Lykke til med kattunge :) Og det kan jo hende oppdretter kan anbefale en veterinær du kan bruke.

Endret av ikke innlogget
Skrevet

katten skal så klart vaksineres, men ville bare ha litt informasjon om selve vaksina, og det fikk jeg:)

takk takk

• 3 uker senere...
Skrevet

noen som vet en ca pris på dette`skal dit imorgen, og de tar nemlig ikke kort her. dumt men sant!!

Skrevet
noen som vet en ca pris på dette`skal dit imorgen, og de tar nemlig ikke kort her. dumt men sant!!

Kommer litt an på hvor i landet du bor, men dyrleger bruker vanligvis å ta et fast dyrlegehonorar, så kommer vaksineprisen utenom.

Min dyrlege tar 450 kr. i honorar, så jeg betaler vel rundt en 550 for en vaksine, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...