Eamane Skrevet 6. januar 2007 #1 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg er ei jente på 17år som begynner på frisør linja på niss 16 januar. Skal gå der et halv år, så begynner jeg rett i læra. Så lurte jeg på noen ting, hvor mye tjener jeg første året i læra? Har hørt noen som tjener 8000 i måndten, syns det høres litt mye ut, eller utifra hva andre tjener i full jobb så er det jo ikke mye. Å en annen ting, kan jeg da søke stipend? og hvor mye vil jeg få? Driver å regner litt ut på hvor mye jeg kan få, da jeg og kjæresten planlegger å flytte sammen! Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reven Skrevet 6. januar 2007 #2 Del Skrevet 6. januar 2007 Du kan få bostipend hvis du bor langt nok unna hjemmet til foreldrene dine. Vanlig stipend får du ikke, fordi lærlingelønna di blir for stor. Du kan søke om lån, men får trekk fra første krone. Så vidt jeg husker betyr det i praksis at du ikke får lån. Du kan regne ut hva du vil få her: http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 7. januar 2007 #3 Del Skrevet 7. januar 2007 De fleste bruker en lønningsmodell der lærlingen får 30% av tarifflønn for det aktuelle yrket de første seks månedene, så øker prosentandelen hver 6. måned hele lærlingeperioden, sånn at man i løpet av fullført lærlingetid har tjent halvparten av det man vil tjene som faglært. Og man er visst garantert en minstelønn på 5.500 i måneden. Så kan man søke stipend og lån fra Lånekassen, etter hva jeg har skjønt, men aner ikke om man får noe. Ikke så fett med andre ord, men lar seg i hvert fall gjøre om man bor hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå