Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere det er urimelig å anskaffe seg vaskehjelp når man er hjemmeværende?

Jeg har valgt å være hjemme med mine tre barn til vesla er 3 år...fyller 2 i mars. Selv om jeg er hjemme synes jeg ikke jeg får vasket og ordnet mer i huset. Det blir jo ganske mye skitt og rot i huset når det er folk hjemme hele dagen. Det er en del ting som står på vent som jeg gjerne skulle ha gjort...så som rydding i skuffer og skap, vask som er utenom det ukentlige (feks nedvask av kjøkken osv). som aldri blir prioritert fordi det alltid er noe av det vanlige som må vaskes og ryddes. :forvirret:

Jeg er mye alene da mannen min reiser mye i jobben...vet faktisk aldri når han kommer hjem når han reiser.

Ønsker å prioritere barna mest fremfor vasking.....men samtidig blir jeg pottesur når jeg vet at det er skittent i huset.

Barna har en del aktiviteter og lekser som jeg ofte er alene om å hjelpe til med og kjøre til.

Tenkte på å leie en vaskehjelp en gang hver 2. uke. Hadde vært så deilig at alt var reint på en gang...hehe ;)

Ha synes dere om dette?? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har lyst og råd, så synes jeg at det er en god løsning med vaskehjelp. At du prioriterer barna er jo bare bra.

Skrevet

Skjønner ikke helt problemet. Vil du ha vaskehjelp og kan betale så er det bare å få tak i en.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Har du råd så er det bare å gjøre det.

Skrevet
Skjønner ikke helt problemet. Vil du ha vaskehjelp og kan betale så er det bare å få tak i en.

Neida...det er vel ikke noe problem egentlig....men blei litt betenkt da ei venninne synes det var råflott å ha vaskehjelp til og med når man er i jobb!! :forvirret:

Jeg gjør vel egentlig som jeg vil uansett...men lurer bare litt på synspunkter...

Gjest gjesta
Skrevet

Ja hvorfor ikke. Jeg hadde gjort det om økonomien tillot det.

Skrevet

Det venninnen din sa er nok mest misunnelse. Du trenger vel heller ikke å annonsere for hele syklubben at du har vaskehjelp.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Har du råd og lyst, så gjør du selvfølgelig det.

Men skal jeg være helt ærlig, synes jeg også at det er litt råflott når du allikevel er hjemme. Jeg har full jobb og fire barn og kunne mange ganger ha tenkt at det var deilig å få huset vasket. Synes faktisk det er ålreit at ungene ser at et hus må vaskes, og at de forstår at de må bidra. Sier ikke at dine ikke har den forståelsen!

Vi er forskjellige og må gjøre tingene som det passer best for oss selv.

Skrevet

Det er forskjellige meninger om dette. Synes du skal strunte i hva andre mener om dette. Kos deg med vaskehjelp du.

Gjest Phenomena
Skrevet

Har du råd og lyst, så er det ditt valg. :)

Skrevet
men blei litt betenkt da ei venninne synes det var råflott

At det er råflott å ha vaskehjelp er det liten tvil om. Tross alt forutsetter den tjenesten at vaskehjelpa tjener betydelig mindre enn dere. Min mening er at klasseforskjellene ikke bør være så store at middelklassen generelt har råd til vaskehjelp.

Skrevet
At det er råflott å ha vaskehjelp er det liten tvil om. Tross alt forutsetter den tjenesten at vaskehjelpa tjener betydelig mindre enn dere. Min mening er at klasseforskjellene ikke bør være så store at middelklassen generelt har råd til vaskehjelp.

Å ha vaskehjelp i seg selv, ser jeg ikke noe galt i. men å ha vaskehjelp når man allikevel bare går hjemme med barna syns jeg er råflott, ja. Kan være greit å gjøre dette selv, slik at overgangen når du skal ut i jobb igjen ikke blir for stor.

Skjønner ikke helt hvordan det er så vanskelig å holde et hus i rimelig orden, jeg, da. Hvis ungene er ute en times tid hver dag, slik at du er inne alene, får du jo gjort massevis.

Folk hvor begge er i full jobb og har barn bruker ikke så lang tid på husarbeid hver dag, og det er da rent og ryddig hos dem, også.

Gjest gjesta
Skrevet
Synes faktisk det er ålreit at ungene ser at et hus må vaskes

Eller at de ser at mor vasker huset... Setter det sikkert litt på spissen, men selv om f eks samboeren min vokste opp med hjemmeværende mor som holdt og holder huset skinnende reint - og sikkert også delegerte visse oppgaver til sønnen sin - betyr ikke det at HAN har lært noe som helst om renhold, all den tid faren hans sikkert aldri så på en støvsuger.

*bitter i kveld*

Vet ikke helt hva ungene lærer av å ha hushjelp heller, altså - men jeg synes forsåvidt det er greit nok å delegere bort husvask så lenge man bruker tiden man får til overs fornuftig. Samme om man er hjemme, har barn eller jobber 2/3 av døgnet. Kan hende det er lett å "late seg", men min tanke er at man kanskje får ro på seg til å gjøre flere interessante og givende aktiviteter når man ikke går og blir ukonsentrert av alt som ikke blir gjort. Samtidig - det kan sikkert også være lurt å revurdere rutinene; hvor mye tid trenger egentlig husarbeidet å ta...?

Skrevet

Jeg snakker selvsagt ikke om å leie hjelp til alt husarbeid. Vaskingen jeg snakker om er gulvvask, støvtørking og vasking av bader annenhver uke. Mye av dette må jo gjøres oftere enn annenhver uke. Så tror ikke det er noe problem at barna ikke ser mor gjøre husarbeid.... ;)

Mye av grunnen til at jeg vurderer vaskehjelp er at jeg har en mann som reiser mye i jobben. Han er 5 uker "på"...dvs. at han er disponibel til å reise offshore til enhver tid i disse 5 ukene. Deretter har han 4 uker "fri" ......i løpet av de siste 2 årene har han hatt 3-4 fulle friperioder..... :forvirret:

Så det betyr at jeg blir mye alene med 3 barn, hus og alt som skal organiseres. Selvsagt blir jeg derfor mye trøtt og lei....og ser på det som en drøm¨å av og til komme hjem til nyvasket hus og bare kunne kose meg med barna ;)

Gjest gjesta
Skrevet

Hvorfor bry seg med hva andre mener? klart det er råflott med med vaskehjelp, men det er mye vi ikke "trenger" som vi unner oss. Synes du skal gjøre det jeg vis du har lyst.

Skrevet

Søsteren min hadde vaskehjelp en gang annenhver uke også når hun var i permisjon. Er ikke noe galt i det når man har råd, da kan man jo bruke den timen til andre ting.

Skrevet

Det gale er jo at dersom middelklassen generelt skal ha råd til vaskehjelp, så forutsetter det store klasseforskjeller mellom middelklassen og arbeiderklassen. Men dette er jo som å dette ned i et pedoreir, hvor alle sitter og forteller hverandre at det egentlig ikke er noe galt i det de gjør. Den lille fristerinnen vet nok hva hun gjør, ja. :roll:

Skrevet

Vår vaskehjelp får 350,- svart for 2-3 timers jobb hver uke. Hvis middelklassen ikke har råd til å bruke 1400,-/mnd. til vaskehjelp, så er det snakk om prioritering.

Skrevet (endret)
Det gale er jo at dersom middelklassen generelt skal ha råd til vaskehjelp, så forutsetter det store klasseforskjeller mellom middelklassen og arbeiderklassen. Men dette er jo som å dette ned i et pedoreir, hvor alle sitter og forteller hverandre at det egentlig ikke er noe galt i det de gjør. Den lille fristerinnen vet nok hva hun gjør, ja.  :roll:

Unnskyld, men hva er det du forsøker å si her? At det ikke er noe verre for en femåring å bli voldtatt analt enn for en 30-åring å vaske huset til andre? At de som har vaskehjelp utnytter den stakkars vaskehjelpen som ikke kommer seg unna? Anybody home? Hvis det kun er en analogi, så er det en av de mer usmakelige og usaklige jeg har sett.

Det trenger ikke være store forskjeller mellom vaskehjelpen og arbeidsgiveren. Hvis du betaler en vaskehjelp din egen timelønn to timer per uke, så forsvinner ikke særlig stor del av lønnen din.

Endret av Hutula
Gjest gjesta
Skrevet
Det er vel kun du og mannen din som kan bestemme hva som passer for dere. men siden du spør om andres meninger, er det etter mitt syn litt råflott å ansette vaskehjelp når man er hjemmeværende. I tillegg er jeg enig med Hedda:

Det er noe med hva vi overfører til ungene også. Nemlig at ting som ikke er gøy å gjøre, det skal vi få slippe å gjøre. Og den tankegangen kan slå tilbake på barna når de blir eldre og er nødt til å ta ansvar for det kjedelige voksenlivet.

Men igjen, det er bare min personlige mening.

En annen ting er at dersom man skal få full uttelling for vaskehjelp, så forutsetter det at det er skikkelig ryddig før det skal vaskes.

Jeg fikk en gang vaskehjelp i gave (!), og opplevde det mest som et stressmoment. Hovedproblemet var at dagen hun kom skulle det være strøkent nok til at hun fikk svingt kluten uten for mye bry, så jeg ryddet som en gal tirsdag kveld slik at det var pent til onsdag morgen. Og da ryddingen var unnagjort, så var jo vaskingen en "piece of cake" som jeg like godt kunne gjort selv. Det var jo alt rotet, og småryddingen/vaskingen imellom som tok tid og var slitsomt- ikke det å vaske gulvene. Skulle det monnet, måtte det vært noe mer "hushjelpaktig", og det hadde jeg verken råd til eller lyst på.

Det var min erfaring, og jeg beholdt ikke vaskehjelpen lenge- av flere årsaker.

Jeg er veldig enig i begge innleggene dine her:

1. For det første er man et forbilde for barna sine. Man lærer dem at vasking er en del av livet det også. Nå var ikke min mor et godt forbilde når det gjelder vasking: hun var i full jobb, så husarbeidet ble nedprioritert. Hvis huset skulle sett pent ut, burde vi helt klart hatt vaskehjelp. Men ved at huset ble litt forsømt skjønte jeg at husarbeid er noe man faktisk må få gjort, for jeg syntes selv etterhvert at det ble for rotete hjemme. Jeg tok helt frivillig ansvar og vasket og ryddet. De som er oppvokst med vaskehjelp eller en veldig ivrig mor er vant med at hhuset blir rent "helt av seg selv". De skjønner gjerne ikke hvor ille det kan bli hvis ikke alle tar i et tak og hjelper til med vasking.

2.Og ang vaskehjelp: det å vaske over gulvene tar jo ikke så lang tid, hvis man ikke har et enormt stort hus/slott. Det jeg bruker tid på er å rydde opp alt det som ligger rundt: legge ting i riktig skuff og kaste det som skal kastes. Tenker med skrekk og gru på at noen andre skal legge ting i feil skuff og kaster feil ting. Og det daglige renholdet som oppvasken osv må man uansett få gjort, de færreste har vel råd til en hushjelp som bor fast hos seg.

Men alle må selvsagt ta sine egne valg. Jeg ville kanskje tenkt på om det er andre ting jeg kunne forenklet i hverdagen. Feks kjøpe flere varer over internett så man slipper å reise rundt i mange butikker når man skal kjøpe noe osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...