Gå til innhold

"dresskode" i invitasjonen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi kommer til å skrive "antrekk: pent" i innbydelsen både til bryllupet og til vennefesten, fordi den eldre garde forventer dresskode, og fordi at folk skal slippe å ringe å spørre meg om hva de skal ha på seg.

Du bør isåfall forvente en tlf fra slike som meg. SELVSAGT kler man seg pent!! Men i HVA? Ballkjole, drakt eller bomullskjole? Smoking, dress eller pingvin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi skal gifte oss i juli og ønsker at gjestene selv skal velge om de vil ha mørk eller lys dress, kort eller lang kjole, bunad eller hva de selv ønsker så vi kommer til å skrive på vår invitasjon:

Antrekk: Ja helst, for å ikke ta oppmerksomheten bort fra brudeparet....

Herlig formulering. Sikkert mange som dro på smilebåndet da ja.

Ellers vil jeg si at i Norge synes jeg man er ganske flinke til å pynte seg. Var i bryllup i Danmark og ble sjokkert over hvor mange ola bukser og lite pene kjoler og slippers/joggesko jeg så.

Skrevet

Jag tycker att det SKA stå Klädsel, Antrekk eller DressCode i en bröllopsinbjudan. Det är inte för brudparets skull utan för gästernas! Tanken med att ange klädsel/antrekk i inbjudan är att gästerna ska veta ungefär hur fint de bör klä sig så ingen ska behöva känna sig obekväm om de är för pyntade eller för casual.

Enligt svensk vett och etikett (jag vet inte hur det är i Norge) så om man INTE skriver något om klädsel så betyder det högsta fina klädsel, "högtidsdräkt". Det betyder INTE att gästerna kan komma i vad de vill, det betyder att värdparet önskar att gästerna kommer i frack/sjakket, festuniform, bunad och i långklänningar i siden eller liknade fint material. Jag hade känt mig väldigt felklädd om tanken bara var "fina kläder" och jag kom i en tjusig långklänning av galatyp.

Att hitta på egna, icke vedertagna, klädkoder är ännu mer fel enligt "vett och etikett" - vad menas med "pent"? Kan jag som kvinna ha en dress? Eller kan min man ha snygga svarta jeans, mörk skjorta och kavaj (som var HELT rätt i ett bröllop vi var på) eller bör han ha dress?

Bruden och brudgummen klär sig fint, ofta finare än dresscoden men det är helt OK. Det är deras dag!

Orakel säger väl mycket av det samma som jag gör

Ja, det er vanlig med dresskode. Det forbauser meg hvor mange her inne som ikke har det. Synes egentlig at det er uhøflig overfor gjestene. Som gjest synes jeg det ubehagelig å ikke få oppgitt dresskode. Det er ikke hyggelig for gjester å føle at de har bommet totalt på antrekket og er enten alt for lite eller alt for mye pyntet.

"Pent antrekk" er emm en fullstendig intetsigende frase. Folk tolker det fra pent jobbantrekk til ballkjole.

Vi kommer til å ha dresskode. Den blir ihvertfall mørk dress. Det som er dumt med å sette smoking eller kjole og hvitt (galla/grand galla) er at ikke så mange har slike antrekk i dag.

Dresskode er vanlig, og viktig. Da slipper gjestene å lure på hvor pyntet e skal være, og man unngår at noen føler de har bommet på antrekket.

:Nikke:

Skrevet

Jeg er 99 % sikker på at jeg aldri har sett noen "dresskode" i noen av bryllupsinvitasjonene jeg har fått gjennom årene.

Er det virkelig så vanlig?

Man kjenner da vel de man skal invitere såpass at man vet sånn noenlunde at de uansett kommer til ta på seg "det fineste de har"?

Det gjør vi, tror vi. Og om det "det fineste man har" er en kjole eller dress som er brukt før, hva gjør vel det? Man må vel ikke føle seg presset til å kjøpe seg ny?

Det synes jeg er tull.

I et bryllup jeg var i, var det faktisk ei som møtte opp i bukse, og det reagerte jeg på. Men det er vel det enste tilfellet jeg har vært borti også.

Gjør som du føler er best, du trådstarter!

Det er sikkert jeg som ikke har greie på skikk og bruk ;)

Så ønsker jeg deg lykke til!!! :-D

Skrevet

Min mann har en snippkjole, som er " det fienste han har". Mange gifter srg i dress. Det ville føltes veldig ubekvemt for ham å stille opp i sippkjole i et bryllup der brudgom og alle andre hadde på seg lys sommerdress...

Og nei, inviterer man 50-90 personer, så er det ikke alle man kjenner like godt mht hva de har av klær.

At ikke folk forstår dette, synes jeg er helt merkelig. Har vært i bryllup på bygda i Finnmark og andre steder i Norge, og alle steder har vi fått kleskode. Heldigvis!

Skrevet

ja, all den dag det inviteres til så mange forskjellige bryllup, alt fra låvedans til Oslo Plaza, så er det greit å få en pekepinn. JA til dresscode :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...