Gå til innhold

"dresskode" i invitasjonen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til "mørk dress" kan de også det :)

Så problemet med hennes korte kjole er egentlkig ikke såstort, større er det OM vi skal sette antrekk i invitajsonen (utfra reaksjonene her er det noen som blir "sure" uansett hva) og i så fall hva vi skal sette det som, og ikke minst det faktum at jeg ikke finner noe korekkt antrekk for min kommende ektemann, til bruk sånn ca klokken 15, i (forhåpenligvis) strålende solskinn (altås ikke noe "kveld/aften", men formiddag er det jo pr. des heller ikke, ettersom det er etter klokken 12)

Så vi dropper sikkert de heeeelt strenge skikk og bruk reglene på dette, slik at han kan ha sjakett dersom det er det han vil/finner. Og når vi ikke følger skikk og bruk selv, kan vi vel ikke forvente at andre gjør det heller, og derved likegreit droppe antrekk og satse på at folk kler seg fint...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk kongefamilien som mal! ;)

Kronprins Haakon giftet seg vel i kjole og hvitt på formiddagen, gjorde han ikke? Kan han bruke kveldsantrekk på formiddagen, kan "hvermannsen" også gjøre det.

Skrevet

Og kronprinsen giftet seg vel i uniform, kan jeg tenke meg...

Men hva hadde de utenlandske mannlige gjestene på seg i bryllupet? Jeg vil tro kjole og hvitt. Hva hadde forloveren til kronprinsen på? Må være mulig å finne bilder av det.

For øvrig er vi ikke så gode på dresskoder i Norge, og ingen vil reagere på om brudgom har sjakett på på kvelden eller kjole og hvitt på på dagen.

Skrevet

Men på formiddagen skal ikke min forlovede vise seg offentlig i det hele tatt han, på formiddagen (som er frem til klokken 12, ikke sant?) skal han sove, våkne, spise frokost, dusje og kle på seg, og først møte opp noe sted klokken ett eller noe sånn (vi bryter skikken der, og har fotografering før vielsen...)

Det eri så måte å ha formiddagantrekk (sjakett) på ettermiddagen han visst hadde tenkt seg til (fullstending uten å vite at det var det han tenkte, altså. Han rister sikker på hodet til meg om jeg opplyser ham om det...)

Gjest Gjesta
Skrevet

Hmm, er det en ting jeg har oppdaget etter at jeg begynte planlegging av bryllup er det at de fleste har meninger om det meste...

Synes dere skal gjøre akkurat det dere ønsker. Jeg har også lest at sjakett er et formiddagsantrekk, men vil min kjære ha sjakett så får han selvfølgelig lov til det.

Enig med de over at et bryllup hvor alle var kledd i kjole og hvitt + ballkjoler hadde vært kjempestilig. (Ser for meg noe ala ball i gamle filmer...) Men det påfører vel ca at 90% av våre gjester må ha nye klær evt leie klær. Har tenkt til å spare dem for den utgiften...

Skrevet
Men så leser jeg videre at smoking er et ettermiddagsantrekk og bare skal brukes etter klokken 18. (hvilket er midt i middagen...) Eller enda verre: Ikke før etter mørkets frembrudd, og ettersom dette er midtsommer.... ja så blir det jo knapt nok mørkt i det hele tatt... ikke før han skal ta av seg klærene i alle fall...

Og "kjole og hvitt" er jo galla og egentlig litt for formelt, selv for en brudgom vel?

Hmm. Vi tenker på "pingvindrakt.." Kjole og hvitt. Blir det veldig voldsomt kanskje??

Skrevet

Kjole og hvitt er fint det, men da må brud og forlovere også være bra pyntet.

Var i to bryllup i fjor sommer. I det ene hadde brudgom og forlover sjakett og i det andre hadde de kjole og hvitt. Syns ikke kjole og hvitt er mer voldsomt enn sjakett, jeg. Men så omgås jeg også noen mannfolk som trasker rundt i pingvin-drakta til stadighet... ;)

Skrevet

Jeg pyntet.. Tuller du :ler:

Jeg kommer til å være pyntet, ja.. ;)

Tror og håper det blir stilig altså :)

Skrevet

Naa er kanskje jeg litt gammeldags og vant til utenlandske formiddagsbryllup der baade brudgom og gjester er i sjakett under vielsen og paafölgende mottagelse mens damene har knekort kjole eller drakt. Til middagen har man vaert hjemme og skiftet til smoking eller sjeldnere kjole og hvitt avhengig av kleskoden. De som ikke har sjakett, smoking eller kjole og hvitt stiller i mörk dress. Jeg kommer til aa skrive mörk dress/lang kjole i vaar bryllupsinvitasjon da jeg ettter mage aars "utlendighet" ikke synes det er riktig aa bruke smoking paa ettermiddagen og vet at mange utenlandske gjester ville synes det var rart. Blant nordmenn er det imidlertid helt vanlig og da synes jeg det maa väre fint og bruke smoking, man er jo tross alt lengre paa festen enn i kirken. Skriver man bare dress, er lys dress og korte kjoler ogsaa ok. Synes uansett det er viktig med en pekepinn til antrekk eller saa blir man nervös for aa skille seg ut, ikke vaere fin nok, vaere for fin etc. Synes ikke man bestemmer over gjester med dresskode, jeg er ihvertfall vant til aa faa det med hver invitasjon enten det er 30 eller 50 aars dag, nyttaarsaften eller bryllup og synes det er til stor hjelp for meg som gjest.

Gjest Gjesta
Skrevet

formiddagen regnes frem til klokken 15.00 når det gjelder bruk av sjakett :)

Skrevet

Så med vielse klokken 15 er vi således heeeeeeelt på grensen da (og han burde i "teoreien" da kunne fotograferes i sjakett (ettersom det er flr vielsen) men ikke gå med det i slekspet, for det er definitvt ettermiddag, og vielse som starter klokken 15 kommer på greeeensen.

Jaja, vi får nå se hva han ender opp med av plagg.

Men sånn hypotetisk: Om vielsen vår hadde vært klokken 13, så hadde det vært formiddag. Men middagen/festen er jo (for det meste) på ettermiddagen selv om det er et "formiddagsbryllup" med tanke på vielsen.

Ettersom vi skal ha typsik norsk "middagsselskap", så er vel alle slike brylluper som ettermiddagsbryllup å regne, utenom vielsen? Men brudeparet bytter da normalt sett ikke klær (bortsett fra evt de som bruker bunad og skal ha andre klær på festen)

Og når sjakett altså er til formiddag, frem til 15 i så måte, og smoking er ettermiddag, fra 18, (og kjole og hvitt neppe er aktuelt) så må han gjøre "litt feil" uansett. Så ikke utenkelig at han synder ivei og går i sjakett. Selv om jeg nok skal informere ham om at dette egentlig er et formiddagantrekk og således ikke "formelt nok" (?) Han vil nok synes at bukse, jakke og vest (som han beskrvier det, jeg har selv funnet ut at han nok snakker om sjakett) er "formelt nok" for ham, vil jeg tro..

Skrevet

det blir garantert bra uansett :) Man behøver jo ikke følge de "gamle" "reglene" heeeelt, da ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Mannen min hadde sjakett, og var alldeles prakfull, uansett hvor sent det ble.......................... :sjarmor:

Skrevet
Og skikken er vel unasett at man bruker det fineste man har i bryllup, dermed blir dresskode litt for gammeldags for meg.

nei, slik er ikke skikken. Selv har jeg en veldig fin gallakjole, men det er få anledninger det er passende å ha den på. Det sammme gjelder mannens smoking.

Skrevet

Min kjære forlovede har helt av seg selv funnet ut at sjakett er et formiddagsantrekk, og da ble han usikker på om han skulle/kunne bruke det (jeg har lest meg frem til at man ikke bruker dt ved selskaper som starter etter 15, om man følger skikk og bruk. VIELSEN vår er klokken 15, men "festen" begynner jo således senere, så vi er vel gjerne i grenseland her. Dette lar jeg ham selv bestemme, han er ikke fremmed for smoking heller.

Og uansett, OM vi setter antrekk i innbydelsen, så synes jeg "mørk dress" passer fint her? til det kan kvinner ha kort (ikke KORT, men knekort lale fall) kjole, og det synes jeg er helt greit, samtidig som det egentlig er den standarden jeg ønsker meg.

Selvsagt omkommer jeg ikke om noen kommer i lys dress, men jeg synes mørk dress "passer bedre". Men om noen bryter "dresskoden" så skal ikke det få ødelegge dagen min. Dagen VÅR. Selvsagt.

Skrevet (endret)

Og det jeg egentlig kom hit for å si, men glemte i farta: Takk for gode råd og hjelp, dere som har bidratt med dette, og til å lede tråden over på med "fredlig grunn" :Nikke:

Endret av Malama
Skrevet

La nå gutten din bruke sjakett i hele bryllupet. Han blir sikkert kjempefin! Og det er strengt tatt ingen i dette landet som bruker sjakett som hverdagsantrekk, vi har ingen lat adel her i landet, og "hvermannsen" ser på sjakett som noe av det fineste en mann kan ha på - helt på linje med kjole og hvitt.

Skrevet

Han får det for min del, om han vil, det er han selv som har valget her, ikke jeg. Og det var HAN som tok det opp, at det kanskje ikke var "korrekt", og jeg støtte ham i denne nyvunne kunnskap, men fremholdt hans rett til å bære det om han vil, og påpeker at "bryllupet" jo begynner klokken 15, så han er på grensa til å således ha "rett" også.

Så dete får han lov til å bestemme selv, og jeg skal nå ha min kjole, og vi får nok en fiiiiin dag uansett :)

Skrevet
Men så leser jeg videre at smoking er et ettermiddagsantrekk og bare skal brukes etter klokken 18. (hvilket er midt i middagen...) Eller enda verre: Ikke før etter mørkets frembrudd, og ettersom dette er midtsommer.... ja så blir det jo knapt nok mørkt i det hele tatt... ikke før han skal ta av seg klærene i alle fall...

Og "kjole og hvitt" er jo galla og egentlig litt for formelt, selv for en brudgom vel?

En liten digresjon, kanskje, men jeg var i et bryllup hvor antrekk var "pent", men brudgommen og mennene i nærmeste slekt (brødre, fedre, svogere og forlovere) stilte i kjole og hvitt - det var kjempestilig!

Og vielsen var kl 14 :)

Gjest gjesta
Skrevet

Vi kommer til å skrive "antrekk: pent" i innbydelsen både til bryllupet og til vennefesten, fordi den eldre garde forventer dresskode, og fordi at folk skal slippe å ringe å spørre meg om hva de skal ha på seg. I vennefesten er jeg også redd for at enkelte av mannens venner kan finne på å dukke opp i dongeri og t-skjorte om vi ikke skriver det. Da forventer jeg at de ihvertfall dukker opp med skjorte.

I bryllupet er jeg rimelig sikker på at hele familien vår kommer til å dukke opp i dress, bunad eller lang kjole uansett om det hadde stått eller ikke, men jeg vet at enkelte forventer at det står.

Angående sanger, det synes jeg er opp til brudeparet å bestemme i hvert fall omtrent hvor mange sanger det skal være. Jeg oppfordrer familien sterkt til å begrense seg, for jeg synes slike selskapssanger stort sett er kjedelige og pinlige, spesielt de som er laget på melodier kun folk over 60 kan. Jeg kommer i hvert fall ikke til å lage noen sang, og jeg skal heller ikke tale.

At familiene blir plassert på hver sin side i kirka trodde jeg var en amerikansk skikk (?), jeg har ikke hørt at det er vanlig i Norge (men nå skal vi heller ikke gifte oss i kirka da).

Og jeg har tenkt å la mannen bestemme selv hva han skal ha på seg (hvis han har noen meninger om det da), det blir helt sikkert fint nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...