Gå til innhold

"dresskode" i invitasjonen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som gjest liker jeg å ha en dresskode å forholde meg til, uansett hva den sier.

Program i kirken pleier i de bryllup jeg har vært i, deles ut av noen brudearet kjenner. Og sanger gjør man som man vil med (vi hadde null sanger).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha dresskode "Dress". Vil at gjestene våre skal vite hva de har å forholde seg til. Utrolig kjedelig å være overpynta eller ikke være like pynta som de andre. Tenker at dress er ganske dekkende for det de fleste tenker å komme i. Vi ønsker ikke noe stivt bryllup, men dress er vel noe de fleste bruker i et bryllup.

Synes forøvrig det er gøy å se hvilke diskusjoner som kan komme ut av en helt uskyldig og "ikke ute etter bråk" tråd som dette! Ikke rart det er krig i verden

Lykke til med invitasjonene Malawa. Holder på selv her nå!

Gjest Gjesta
Skrevet
Selvfølgelig skjønner man at man skal pynte seg, men som gjest har jeg ofte syntes at det er vanskelig å vite hvor stivt/pyntet det skal være. Da er det veldig greit med antrekk på invitasjonen. Hvis det ikke står antrekk, betyr det strengt tatt galla, men det er ekstremt vanskelig å vite om brudeparet faktisk kjenner til den "koden" eller om de bare har tenkt at folk ikke er dummere enn at de har skjønt at de skal pynte seg. For meg ville de to tolkningene resultere i to helt forskjellige antrekk.

helt enig

Skrevet

Dette var litt av en tråd!!!

Jeg synes det er veldig naturlig og også veldig ok ovenfor gjestene å oppgi dresskode i invitasjonen.

Min tilkommende skal ha på seg sjakett, og vi har tenkt å invitere til mørk dress. Da kan jentene ha på korte kjoler, noe jeg synes er ok i og med av vi gifter oss ved vannet på sommeren og det kanskje kan være varmt.

Hadde jeg fått en invitasjon der det kun sto "pent antrekk" hadde jeg vært veldig i tvil om hva jeg skulle ha på, om det er "lov" å ha på kort kjole eller om jeg kan ha lang f.eks. Oppgis mannens antrekk kan jentene utifra det navigere hva de skal ha på.

:klem:

Skrevet

Alle skjönner at de skal pynte seg... ja, men hvor mye?

Skrevet

Vi skrev ikke dresskode i invitasjonen. Vi kjenner alle gjestene våre (90 stk) så godt, at de spurte enten om det da de takket ja til å komme, eller de ringte oss senere og lurte, eller de kjente oss så godt at de visste hva slags stil vi ville ha til bryllupet vårt.

Gjest gjesta
Skrevet

Dette er egentlig et tema jeg ikke har sterke meninger om, men jeg tror at i tre av fire bryllup jeg har vært i har det vært dresskode, om ikke annet enn "pent". I min uvitenhet har jeg da dratt fram eller kjøpt en etter min oppfatning pen, lett, bomullskjole til rett nedenfor knærne i i hvert fall to av disse bryllupene. Det har ikke falt meg inn at dette er feil - men kanskje det er det? Det kan nok hende folk ikke kan betydningen av "pent", "mørk dress" osv, i hvert fall kan ikke jeg det i detalj.

Dersom det er viktig for dere at gjestene kommer "ordentlig" pyntet, ville jeg skrevet noe sånt som "galla/bunad" eller noe sånt. Eller må mannen ha smoking da? Og da igjen er det vel noen som risikerer å være mer pyntet enn bruden (ikke nødvendigvis i trådstarters bryllup, men i andre) :forvirret:

Uansett - jeg ser ikke noe galt i å spesifisere antrekk i invitasjonen. Det åpner jo også litt mer for at man tar kontakt med brudeparet og spør om noe er greit også

Gjest Scaphoid
Skrevet
Vi skrev ikke dresskode i invitasjonen. Vi kjenner alle gjestene våre (90 stk) så godt, at de spurte enten om det da de takket ja til å komme, eller de ringte oss senere og lurte, eller de kjente oss så godt at de visste hva slags stil vi ville ha til bryllupet vårt.

Enig i dette svaret, regner med at vi løser det slik.

Vi vil ikke ha noe stivt bryllup, siden vi også kjenner våre gjester godt så regner jeg med at de tar kontakt dersom det skulle være noe de lurer på.

Skrevet
Enig i dette svaret, regner med at vi løser det slik.

Vi vil ikke ha noe stivt bryllup, siden vi også kjenner våre gjester godt så regner jeg med at de tar kontakt dersom det skulle være noe de lurer på.

En dresskode tilsier da ikke automatisk et stivt bryllup? Har selv fått dresskode med "behagelige sommerklær".

Gjest gjesta
Skrevet
En dresskode tilsier da ikke automatisk et stivt bryllup? Har selv fått dresskode med "behagelige sommerklær".

Nei, ikke sant? Jeg synes det er helt fint å inkludere en dresskode, jeg. Lite er så kjipt som å føle seg altfor eller altfor lite pyntet, det er jo ikke alltid man kjenner tradisjonene til de familiene som er involvert heller, hvis man kommer som venn/venninne.

Det som er viktig er at brudeparet bør ha tenkt over hva som ligger i en dresskode, slik at de oppfordrer til "riktig" nivå på pyntingen, og hvorfor det evt er viktig for dem at den følges, kanskje? Ellers virker det alltid fornuftig å ta noen pusteøvelser foran speilet mens man sier til seg selv at man nok kan ha en fin dag selv om noen dreit i kleskoden :)

Gjest Scaphoid
Skrevet

Personlig så synes jeg at det ville være litt for bridezilla å legge føringer på hva gjestene skal ha på seg, og som det skrives over så vil pent antrekk ikke si noe som helst, dermed kommer vi til å droppe det hele.

Dersom man vil bruke dresskode uten å legge bastante føringer så må man jo skrive noe intet signede. Og skikken er vel unasett at man bruker det fineste man har i bryllup, dermed blir dresskode litt for gammeldags for meg.

Skulle vi derimot hatt festen på et sted som indikerte galla (les ingen slike steder der vi skal gifte oss), så ville vi nok gjort det klart for våre gjeste om vi virkelig ønsket galla. For det er jo ganske stor forskjell på galla og mørk dress.

Var i bryllup i sommer og om de hadde hatt dresskode så ville det nok ikke forandret det jeg hadde på meg, for jeg brukte jo uansett "det fineste du har".

Så dersom en ikke ønsker noe spesielt som galla eller at flest mulig bruker bunda, så ville jeg hoppet over hele dresskoden...

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har ikke vært i noen bryllup med dresskode enda, men kun ved en anledning klarte en å dukke opp i olabukse og blazer. Synes egentlig da det var han som dummet seg ut og ikke brudeparet.

Synes dere skal gjøre som dere vil. Uansett er det gjerne noen som vil reagere. (Jmf denne tråden) Et vennepar gifter seg snart. Der har ikke jeg tenkt på at det ikke sto antekk i invitasjonen, mens brudgommens mor gjorde det. Jeg vet såpass mye om hva slags bryllup dette skal være, så tror jeg treffer bra der. (Er sammen med forloveren som stiller i sjakett som brudgommen, så må jo ha litt fin kjole da :) )

Men klart skulle dere hatt et spesielt bryllup, kanskje den midtsommerfesten som var nevnt tidligere i tråden synes jeg det er viktigere å spesifisere antrekk. Nettopp fordi folk da fort kan komme for pent kledd. Så lenge dere er tradisjonelt kledd med brudekjole og sjakett tror jeg de fleste vet hvordan de skal kle seg.

Når det gjelder knekorte/lange kjoler synes jeg det er en forskjell på sommerbryllup og vinterbryllup. Jeg har vært i flere sommerbryllup med knekorte kjoler, har ikke tekt på det som rart. Tror ingen andre har gjort det heller, for det er pene kjoler (ikke en typisk sommerkjole). Men nå som jeg skal i vinterbryllup kjøpte jeg lang kjole.

Når det gjaldt å se brudgommen før dagen er vel det ganske vanlig. Personlig har jeg lyst til å spare det til kirken. Synes det skal være like spennende for meg som for han. (Å, jeg gleder meg :) ) Men i og med at jeg ser han i sjakett om noen uker så kan det være at mye av overraskelsesmomentet blir borte uansett. (Han har jo ikke så fin vest som han ville hatt som brudgom, men sjakett er jo sjakett... Men kanskje det blir noe annet når vi gifter oss...)

Når det gjalt det siste spørsmålet ditt synes jeg det høres rart ut å ha både sang OG tale. Hos oss har de forskjellige gjerne en av tingene. Enkelte like ikke å reise seg å holde tale i store forsamlinger, de har gjerne en sang.

Skrevet

Skal man være helt korrekt så er sjakett egentlig et plagg skal brukes om formiddagen og dermed kun til formiddagsbryllup. Det korrekte antrekket for kvinner er da drakt/kjole og hatt.

Dette er noe som har sklidd fullstendig ut de senere år og nå bruker brudgom dress/sjakett/smoking/kjole og hvitt om en annen.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Hadde dere reagert som dere gjør hvis Malama spurte om hvorvidt hun skulle skrive "antrekk", i steden for "dresskode"?

Samtlige bryllup jeg har vært i har det vært en pekepinn til antrekk i innbydelsen. I tillegg vet vel folk flest hvordan man kler seg ut i fra vanlig skikk og bruk, er det et formiddagsbryllup er det mindre stivt enn et ettermiddgs/kveldsbryllup, og er det et formiddagsbryllup der man ønsker penere antrekk presiserer man dette?!?

Gjest Scaphoid
Skrevet (endret)
Skal man være helt korrekt så er sjakett egentlig et plagg skal brukes om formiddagen og dermed kun til formiddagsbryllup. Det korrekte antrekket for kvinner er da drakt/kjole og hatt.

Dette er noe som har sklidd fullstendig ut de senere år og nå bruker brudgom dress/sjakett/smoking/kjole og hvitt om en annen.

Min mor irriterer seg noe grensesløst over bruken av denne uformelle sjaketten til bryllup :ler:

Er enig i at det har sklidd ut, derfor ser jeg heller ikke noe poeng i å gi gjestene direktiver dersom ikke en gang brudeparet er kjent med etiketten.

Endret av Scaphoid
Skrevet

Som gjest foretrekker jeg å ikke ha dresskode. Jeg skjønner at jeg skal kle meg pent i bryllup, men må innrømme at jeg ikke helt har skjønt disse dresskodene. Dessuten er de neppe overførbare til mitt klesskap, da jeg har en veldig personlig stil. Jeg ser heller ingen grunn til å kjøpe ny kjole for å gå i bryllup, både pga dårlig økonomi, og fordi jeg ville føle meg svært ukomfortabel med å "kle meg ut" i noe jeg ikke føler meg vel i. Derfor foretrekker jeg at invitasjonen ikke legger slike føringer for hva jeg burde ha på meg.

Skrevet

Hmm... sjakett (altså bukse, jakke og vest) er til formiddagsbruk? Det er jo stort sett dette jeg har sett mange brudgommer ha, så derfor anså jeg det som greit at det var det min kjære tenkte seg å ha også jeg, men er det ikke korrekt altså... da får vi vel se om jeg klarer å ombestemme ham?

For vi har jo vielse klokken 15, det er definitvt ettermiddag, og festen går jo utover i de sene nattetimer, så noe formiddagsantrekk er jo således slett ikke korrekt da nei...

Skrevet (endret)

Men så leser jeg videre at smoking er et ettermiddagsantrekk og bare skal brukes etter klokken 18. (hvilket er midt i middagen...) Eller enda verre: Ikke før etter mørkets frembrudd, og ettersom dette er midtsommer.... ja så blir det jo knapt nok mørkt i det hele tatt... ikke før han skal ta av seg klærene i alle fall...

Og "kjole og hvitt" er jo galla og egentlig litt for formelt, selv for en brudgom vel?

Endret av Malama
Skrevet

Nå skal egentlig ikke bunad brukes med mindre antrekket er "galla", heller, da, men hvem bryr seg egentlig om det?

Jeg har vært på noen "grand galla", og det er utrolig stilig med alle mannfolkene i kjole og hvitt, og med distinkjoner. Samme med damer i skikkelig ballkjole.

Jeg ville ikke skrevet noe om dresskode i bryllupet mitt, med mindre jeg ville kle bryllupet nedover, dvs. "dagligantrekk" (informal på engelsk). Problemet da er vel at noen kunne finne på å stille i olabukse, mens den koden betyr dress (lys eller mørk) og skjorte uten slips for mennene og drakt/enkel kjole for kvinnene.

Skrevet

PS: Til koden "dress" kan kvinnene bruke kort kjole. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...