Tusenfryd Skrevet 6. januar 2007 #21 Skrevet 6. januar 2007 Gratulerer med forlovelsen, Malama! Ja, jeg vil hevde det er vanlig med dresskode.Og det er veldig greit for gjestene å forholde seg til. Å pynte seg kan være så mangt. Vi valgte imidlertid en litt annen måte å formulere oss på. Vi giftet oss i bunad og det skrev vi på invitasjonen. Så fikk folk selv tenke og noe av årsaken til at vi skrev det slikt, var at vi ønsket så mange som mulig skulle bruke bunaden sin. I et annet bryllup jeg var, sto det på antrekk i invitasjonen: det fineste du har. En herlig formulering som gir rom for å virkelig stivpynte seg men ikk måtte kjøpe noe nytt fordi det festantrekket du har ikke skulle duge. Når du så ønsker det formelt, ville jeg skrevet mørk dress. Vil dere ha det slik, så skal dere ha det slik. Om da denne med ny og kort kjole sliter og kanskje kommer og spør hva hun gjør nå, så får du heller si at det er greit. Men på denne måten kommer du utenom de mennene som synes jakke og bukse er helt greit - forhåpentligvis.
Mirabella83 Skrevet 6. januar 2007 #22 Skrevet 6. januar 2007 Kjære Malma Jeg må bare få spytte inn at nå synes jeg de kverulerer fælt med deg her inne. Og du som alltid støtter opp med gode råd når vi andre lurer på noe... Jeg tror det er litt som du sier at noen liker dersskoder fordi gjestene blir tryggere på "hva alle da andre skal ha på" (som vi ofte lurer på når vi skal på fest). Andre igjen kan bli like forvirret som opplyst av en dresskode. Hvis du tror folket vil kle seg fint uansett, er det kanskje ikke noe stress, men hvis du helst vil ha mørke dresser og lange kjoler, kan jo dresskoden opplyse om det. Tenk ut hva dere vil Denne tråden har vært opplysende for min del. Jeg har også undret litt på dette med dresskoden. Kanskje det er litt "unorsk?" Noen som vet? Er dette en importertamrikansk tradisjon? Jeg vet i allefall at da mamma og pappa giftet seg, var det mange som skiftet etter kirka! Bunad i kirka og partykjole etterpå. Jeg må også få si min mening om det med å kjøpe seg ny kjole til bryllupet... For det mener jeg virkelig ikke er nødvendig altså! Hvorfor i alle dager skal man kjøpe NY kjole om man har en helt fin en fra før? Det forstår jeg ikke. Dette handler ikke om å bruke mest mulig penger på en dag... Selv om det av og til føles slik... *Studentens mening* (lever på 6000 pr mnd...)
Gjest Neffi Skrevet 6. januar 2007 #23 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Da vi giftet oss hadde vi ingen dresskode på invitasjonen, folk må da få kle seg som de vil! Når man blir bedt i bryllup skjønner folk at de skal pynte seg, dummere er de ikke (ialle fall ikke de jeg kjenner). Jeg mener det er helt idiotisk å bestemme at f.eks alle mannfolk skal ha mørk dress for det er faktisk ikke alle som har det, man kommer fort opp i et par tusen kroner for en dress med alt tilbehør, det er det ikke alle som har råd til. Det er da like pent med ei pen bukse og skjorte. Synes heller ikke man skal bestemme at alle damer skal bruke kjole, det slettes ikke alle som føler seg vel i det, men at de vil heller bruke ei drakt. Da jeg var forlover i min søsters bryllup hadde jeg ikke kjole fordi jeg ikke kler det, da synes alle bilringene mine. Jeg valgte heller ei drakt, skjørt med topp og kort jakke. Den var kjempe lekker, knall dyr var den også (kostet over 3000,-). Den var mye finere enn alle kjolene jeg prøvde. Tror nok det er mange som gjør stor øyne hvis man får innbydelse med dresskoder, ja. ← ?? Det er det helt fullstendig vanlig og akseptabelt, for ikke å snakke om GREIT å skrive "antrekk" i invitasjonen. Det er til for å gjöre det enklere for gjestene, slik at ingen kommer verken overpyntet, eller for lite pyntet. Det ER forskjell på bryllup! Noen har det formelt - andre har krans i håret, og kjörer spleiselag, mens mange har noe midt i mellom. Det er greit å sette en "standar" for stilen til bryllupet. det er viktig :-) Og for å tillegge.. Det er DERE som skal ha og arrangere bryllupet. Dere gifter dere.. ikke kusina di Så for all del, blås i om de ikke har gjort det samme som det dere planlegger å gjöre. Tro på dine egne planer, det blir nok veldig mye bedre enn du aner. det er nok mange som misunner deg dette "drömmebryllupet" også..., og önsker at du skal sette deg ned på jorden igjen, men ikke sören... Endret 6. januar 2007 av Neffi
Gjest Cosette Skrevet 6. januar 2007 #24 Skrevet 6. januar 2007 "Pent antrekk" dekker det meste! Regner med at de fleste inviterte er oppegående i forhold til denne termen, hvis ikke har de et problem.. Hvilket vil si; Du tar ikke på deg Olabuksen etc, du tar på deg noe som du ikke bruker til "vanlig"! Om du er usikker kan du jo alltids ringe å spørre!!
orakel Skrevet 7. januar 2007 #25 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Ja, det er vanlig med dresskode. Det forbauser meg hvor mange her inne som ikke har det. Synes egentlig at det er uhøflig overfor gjestene. Som gjest synes jeg det ubehagelig å ikke få oppgitt dresskode. Det er ikke hyggelig for gjester å føle at de har bommet totalt på antrekket og er enten alt for lite eller alt for mye pyntet. "Pent antrekk" er emm en fullstendig intetsigende frase. Folk tolker det fra pent jobbantrekk til ballkjole. Vi kommer til å ha dresskode. Den blir ihvertfall mørk dress. Det som er dumt med å sette smoking eller kjole og hvitt (galla/grand galla) er at ikke så mange har slike antrekk i dag. Tror faktisk vi skal skrive smoking/mørk dress. Men sambo får værsågod ta på seg kjole og hvitt. Når han først har det er det synd å ikke bruke det Endret 7. januar 2007 av orakel
Daria Skrevet 7. januar 2007 #26 Skrevet 7. januar 2007 I et annet bryllup jeg var, sto det på antrekk i invitasjonen: det fineste du har. En herlig formulering som gir rom for å virkelig stivpynte seg men ikk måtte kjøpe noe nytt fordi det festantrekket du har ikke skulle duge. ← Har også fått invitasjon med den formuleringen, og synes den er strålende Synes det er greit med dresskode, det er kjekt å ha en viss anelse om hvilket nivå man skal legge seg på.
Malama Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #27 Skrevet 7. januar 2007 En samtale på senga i går tilsier t vi kansje må først finne ut av hva vi ønsker for denne festen, før jeg funderer så innmari videre. For ja, jeg tenkte "mørk dress" som dresskode, det er det jeg har satt på "kladdutkastet" av invitasjon for noen måneder siden også (da jeg altså søkte på nett etter hva man skrev i invitasjoner, og dresskode dom med på alle forslagene). Men min elskede, han synes egentlig at bukse og jakke er pent nok? For i hans hode skal han visst kanskje ha svart jakke, grå bukse og en vest inni (dette tror jeg han har sett bilde av en eller annen plass, jeg må få ham til å vise meg hva han mener) og når jeg påpekte at dresskoden skal se til at ingen er penere kledd enn ham... ja, han har således ikke en "mørk dress" (men, vi er nå enda langt fra å ha funnet hans antrekk da. Tenker han skal få PRØVE lit jeg, og se hva han liker når han får det på, det blir gjerne litt annerledes enn å se på bilder (og jeg hadde nå ikke egentlig sett for meg at han skulle ha ulik farge da, men kanskje blir jeg også overrasket når det kommer på, hvem vet? (MANNENS antrekk er ikke hemmelig, slik brudens er, sant?) Han skal jo stå i stil med meg også, og min kjole er vel en "klassisk brudekjole" på mange måter. Stil, ikke "røff". Gleder meg nå i alle fall.
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2007 #28 Skrevet 7. januar 2007 Syns du har fått mye pepper her jeg, Malama.......... For det første er det jo viktig at dere to bestemmer dere for hva dere skal ha på dere. Om mannen din kun vil ha enkel jakke og bukse er det jo ingen grunn til å skrive dresskode for som du sier skal jo ingen være finere enn han Men jeg ser for meg at kanskje mener han sjakett...? Som jo er bukse, jakke og vest............. Vi hadde "mørk dress" som dreskode i vårt bryllup, etter nøye overveiing. Fordi vi ønsket å poengtere at det var bryllup -altså pynter man seg, og ingen av oss syns lys dress er noe fint, der er jeg faktisk enig med Antoinette, det blir litt Miami Vice over det hele... *fnis* Når det gjelder kirkeprogram, hadde vi to gjester til å dele ut dette, min forlovers datter og søster. Det gikk alldeles fint, de var kjempesøte Å fortelle folk hvor de skal sitte i kirken er jeg ikke så tilhenger av. Selvom jeg vet godt hvor jeg sal sitte selv, og alltid følger dette, syns jeg det er trist fex dersom hele brudens side er full mens brudgommens side er tom, jeg har nemlig sett dette og det var sikker trist for brudgommen å se den tomme siden sin.............. Uansett, snakk sammem dere to, det er dere som skal legge føringene. Og som det er sagt før i denne tråden, forvent å se alt mulig på folk. Det er helt fantastisk hva folk anser som pent antrekk
Malama Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #29 Skrevet 7. januar 2007 Det er ikke "standard bukse og jakke" han mener nei, det er nok noe sjakettlignened (er buksen og jakken av ulik farge der?) Jeg så bare for meg at busken og jakken skulle være sorte begge to, og da altså vesten i en annen farge, men vi får nå se litt når vi begynner jakten. Nå blir ikke "hans side" i kirken tom da, hans slekt er like stor som min. (men fullt blir det ikke på noen av sidene, det er en ganske stor kirke. Men ettersom man ikke fyller benkeradene kjempetett (og heller setter seg en rad lenger bak for å komme lenger ut mot kanten for å se bedre) i slike anledninger, vil det neppe se "tomt" ut likevel)
Malama Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #30 Skrevet 7. januar 2007 Et par søk på bilder av sjakett tilsier at det meeeeeget sannsynlig er dette han tenker på (for jeg ser at mange der har grå bukse og sort jakke) Da er det vel ikke urimelig å sette "mørk dress" som dresskode for resten? (og selvsagt godtar jeg at barn kommer i bukse og jakke, men jeg forventer nå egentlig at menn har en dress jeg da. anser det som en helt naturlig ting å ha i skapet. Man trenger jo det, entn det er til bryllup eller begravelse?) Men jeg må jo i all hovedsak bli enig med min kjære om det da... Hva som er "rimelig å forvente". Jeg omkommer på ingen måte om noen har en lys dress, selvsagt. (og jeg er KLAR over at det er midtsommer), men ser ikke noe galt i å forvente litt stil heller? Ettersom det er en god del "mindreårige gjester" og gutter i en slik alder at jeg ikke forventer at de nødvendigvis har en dress enda (ikke alle har det selv om de er konfirmrt, men de fleste har vel det innen de er ca 20?) så blir det jo ikke et kjempeformelt bryllup heller, men det er ikke det jeg vil ha heller. Men "litt stil" kan man jo gjerne be om?
Gjest Elfrida Skrevet 7. januar 2007 #31 Skrevet 7. januar 2007 Da er det vel ikke urimelig å sette "mørk dress" som dresskode for resten? ←Absolutt ikke. Det burde være helt greit. Men jeg ville skrevet noe i retning av 'Antrekk; mørk dress', for det er mer gjenkjennelig på norsk, særlig blant eldre. Dresskode er tross alt ikke et norsk ord
Malama Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #32 Skrevet 7. januar 2007 Jada, "antrekk" er nok et bedre ord enn "dresskode", og det er ve også "antrekk" som står i "kladden min", så det skal jeg nok klare. Det er vel mer HVA vi skal sette som antrekk som er krevende å fnne ut av...
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2007 #33 Skrevet 7. januar 2007 det høres rimelig fornuftig ut, det var akkurat sånn hos oss også. Mannen min hadde sjakett, og vi skrev antrekk: mørk dress i invitasjonene
Gjest Svimle Skrevet 7. januar 2007 #34 Skrevet 7. januar 2007 Du spør om det er vanlig å ha dresskode i invitasjonen, kanskje dette er et "geografisk fenomen"? Jeg hadde aldri hørt om å ha dresskode i invitasjonen (foruten store bryllup på slottet og "kjendistopper"), før jeg leste her inne at det visstnok er vanlig. Ingen i verken min eller hans familie hadde hørt om at det var dresskoder. Og da hadde vi det ikke heller. Forøvrig var det en bruker her inne som giftet seg i fjor som skrev "Antrekk: finstasen!" i invitasjonen, og det synes jeg var en fin formulering
tuji Skrevet 7. januar 2007 #35 Skrevet 7. januar 2007 Dresskode er vanlig, og viktig. Da slipper gjestene å lure på hvor pyntet e skal være, og man unngår at noen føler de har bommet på antrekket. Det kan ødelegge en hel fest for en. Skriv antrekk: mørk dress, du. Om noen ikke skulle være i besittelse av en mørk dress eller penkjole, så er det ikke ditt problem. Du kan da ikke ta ansvar for om hver enkelt gjest har noe å ha på seg. Har de ikke råd til å kjøpe, kan de låne eller leie. Når det gjelder sanger, så synes jeg ikke du skal skrive noen bare for å tekkes de som forventer det. Det er ditt bryllup, ikke deres. Vil de skrive sanger til brudeparet, er det fint, men de kan ikke forvente en tilbake.
mowgli Skrevet 7. januar 2007 #36 Skrevet 7. januar 2007 (endret) Vi skal gifte oss i juli og ønsker at gjestene selv skal velge om de vil ha mørk eller lys dress, kort eller lang kjole, bunad eller hva de selv ønsker så vi kommer til å skrive på vår invitasjon: Antrekk: Ja helst, for å ikke ta oppmerksomheten bort fra brudeparet.... Endret 7. januar 2007 av mowgli
spinnvil Skrevet 7. januar 2007 #37 Skrevet 7. januar 2007 Jeg vil ikke si at kleskode er en vanlig ting å angi i invitasjonen, jeg har aldri sett det (og har vært i en del bryllup i det siste). Men dette er kanskje et fenomen som ikke fins på bygda? Folk vet jo at de skal pynte seg når de er invitert i bryllup. Og når det er sommerbryllup så er det lov å bruke kortere kjoler og lysere dresser. Jeg og min kjære kommer ikke til å skrive noe om kleskoden på invitasjonene, vi mener det ikke blir rett for oss. Men for å si det sånn, så hadde jeg vel ikke steilet dersom jeg mottok en invitasjon der kleskoden sto angitt. Det jeg mener er; gjør det DU føler er rett.
flickan Skrevet 7. januar 2007 #38 Skrevet 7. januar 2007 i motsetning til flere her inne synes jeg ikke det er så stygt med lys dress om sommeren og kommer til å sette antrekk: dress. Jenter er som regel flinke til å pynte seg likevel. jeg setter pris på å få oppgitt dresskode, og ringer som regel og spør dersom det ikke er oppgitt.
Doratheexplorer Skrevet 7. januar 2007 #39 Skrevet 7. januar 2007 http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=16&nid=53
Fjellrypa Skrevet 7. januar 2007 #40 Skrevet 7. januar 2007 Når man blir bedt i bryllup skjønner folk at de skal pynte seg, dummere er de ikke (ialle fall ikke de jeg kjenner). ← Selvfølgelig skjønner man at man skal pynte seg, men som gjest har jeg ofte syntes at det er vanskelig å vite hvor stivt/pyntet det skal være. Da er det veldig greit med antrekk på invitasjonen. Hvis det ikke står antrekk, betyr det strengt tatt galla, men det er ekstremt vanskelig å vite om brudeparet faktisk kjenner til den "koden" eller om de bare har tenkt at folk ikke er dummere enn at de har skjønt at de skal pynte seg. For meg ville de to tolkningene resultere i to helt forskjellige antrekk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå