Malama Skrevet 6. januar 2007 #1 Skrevet 6. januar 2007 Bruker dere det? Jg satt for en tid siden og søkte på standardtekster, og da kom det ulike eksepmler, og alle hade oppgitt dresskode, så jeg antok dette var helt vanig. så satt jeghjemme hos min mor da, da vi var der nå i forrige uke, og det kom opp dette at samboeren til en fetter av meg har kjøpt seg kjole til bryllupet. Det har også min bros samboer. INGEN er invitert enda, så det i seg selv er jo noe tøft da... Ja, min brors samboer bør kunne forutsette at hun blir invitert, så fremt de holder sammen. (Det har jeg jo ingen grunn til å tro at de ikke skal) Men min fetters samboer? Joda, jeg har nok tenkt å invitere ham, og da inviteres han med følge, men jeg har da vitterlig ikke fortalt ham dette! Så å kjøpe kjole er jo sånnsett litt tøft. Men så var det jeg sa til mamma da: Ja, og uansett om de fortutsetter å inviteres, så er dt jo noe tøft å kjøpe kjole før man kjenner dresskoden... (kjolen til min fetters samboer er nemlig sånn ca knekort, etter det jeghar fått høre) Nå kommer nok ikke vi til å sette en velddig "stiv" dresskode uansett, og "mørk dress" tillater vel sånnsett litt kortere kjoler, så det går nok greit, vil jeg tro. Men det var dt da, at mamma så ut som et spørsmålstegn? Dresskode? Og jeg skjønner etterhvert at mine tanter og onkler og søskenbarn, ja gjestne altså, komme til å være store spørsmålstegn de også. Bruker man ikke dresskode? Jeg trodde vitterlig det, men ingn av invitasjonene til bryllup i min familie (mamma lette fram de hun haded i alle fall) inneholder info om dette! (i min forlovedes familie har det ikke vært noe bryllup som han har vært i på mang, mang år, så han vet ikke hva de pleier heller) Forøvrig så ALLE mine tanter ut som store spørsmålstegn da jegantok at de som dler ut kirkeprogrammene (det er vel unge slektninger?) henviser gjstne til "rett" side i kirken basert på om de er gjester av brud eller brudgom. Gjør de ikke det? Mine tanter trodde visst der og da at programmene deles ut av noen av kirkens folk, og at det vel var opp til kirken om de ville spørre om noe slikt, mn det hadde de aldri opplevd? Hmm, Malama er forvirret nå... Dessutne pleier de visst å lage mange, mange sanger, uavhengig av om man holder tale? (jeg må altså UANSETT lage en sang til ham, selv om jeg holder tale? Og en "til mine foreldre"... jeg som slett ikke kan skrive sanger (må selvsagt altså få hjelp av noen som kan...)
Arkana Skrevet 6. januar 2007 #2 Skrevet 6. januar 2007 Ingen dresskode her. Jeg synes gjestene skal få komme i det de selv ønsker, og folk flest vet å kle seg pent ved spesielle anledninger (og om de ikke gjør det så er det jo deltagelsen som er viktigst), selv om jeg har forstått at enkelte ikke kan kle seg uten å ha en viss retningslinje. Det er vel uansett ingen regel som sier at man må ha det, så det velger dere helt selv.
Antoinette Skrevet 6. januar 2007 #3 Skrevet 6. januar 2007 Det norsk folk kan ikke kle seg i bryllup. Forvent alt fra slippers til joggebukser. Vil man ha stil må man skrive dresskode og ja, det er vanlig at noen av gjestene stiller opp og deler ut program i kirkedøren. Høres ut som om familien din er litt "lost", desto større grunn til å være spesifik i invitasjonen. Mørk dress og lang kjole.
Malama Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Deler av familien min er kanskje "lost" ja, men de KAN å kle seg til bryllup da! Jeg har vært i flere bryllup i min familie de siste ti årene, og ALDRI har noen fra min familie hatt "slippers og joggesko", folket stiller i pene kjoler og dress til mannfolka, SELVSAGT. Det er ikke det at de ikke kan kle seg altså, mer det at det visstnok ikke er vanlig å oppgi kleskode. Uten at det betyr at de ikke pynter seg, det gjør de jo selvsagt. Men uten å følge formelle dresskoder, i hovedsak fordi slike ikke har vært oppgitt. Jeg har lest litt på dresskoder nå, og "mørk dress" krever så vidt jeg ser ikke lang kjole. Og det er jo dumt å skrive "mørk dress/lang kjole" når jeg vet at minst en av gjestene har kjøpt en knekort, sånn ca (eller litt under kneet) kjole da. Selv om det selvsagt er hennes egen feil å ha gjort dette, uten å engang vite om hun blir invitert. Dessuten vil jeg ikke kreve at alle absolutt må shoppe ny kjole, og synes at halvlange kjoler er greie jeg. Det er tross alt midtsommers (Jeg skal gifte meg St.Hansaften) også. (men nei, jeg vil ikke ha et "midtsommersbryllup" med lette bommulskjoler og blomsterkrans av markblomster i håret...) Unge slektninger SKAL jeg ha til å stå i døra, og synes de kan henvise gjestene til rtt side av krika også jeg (om jeg har en fra min side og en fra hans side vil de vel stort sett kjenne igjen "sine" gjester uten å måtte spørre, og kunne henvise dem relativt lett. (og de flest setter seg vel der de som de kjenner allerede sitter også?) Det kom nemlig opp at ikke alle var så obs på dette om at det finnes en "rett" og en "gal" siden å sette seg i kirken, det være seg bryllup eller begravelse. Endret 6. januar 2007 av Malama
*Emma* Skrevet 6. januar 2007 #5 Skrevet 6. januar 2007 Jeg trodde og det var vanlig å ha dresskode - selvom vi ikke skla ha det selv. Som gjest hadde jeg syns det var ålreit fordi da hadde jeg visst hvor mye jeg skulle pynte meg. Det er kjipt å komme i kort kjoleom brudeparet ikke "syns det er fint nok"- men hvis det står i invitasjonen hva de ønsker så vet man jo hvor lista ligger....Jeg vet jeg blir bedt i bryllupt til høsten og håper de har dresskode på invitasjonene sine....
Antoinette Skrevet 6. januar 2007 #6 Skrevet 6. januar 2007 Kan noen forklare meg det særnorske fenomenet det er å være redd for at folk skal føle at de må kjøpe noe nytt når de er inviterte i bryllup? Og ikke kom men argumentet om at "jammen alle har jo ikke så god råd atte atte bla bla", med mindre du bor under ei rot kan du kjøpe deg noe nytt hvis du ikke har noe som passer.
Malama Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Tja, jeg skal kanskje ikke forsøke engang, med den holdningen der. Virker ikke som om du vil skjønne. (for ja, selv de som ikke bor under en rot kan faktisk ha såpass trang økonomi at de må velge, prioritere... Og jeg vil heller at gjstene KOMMER, i en kjole fra i fjor, enn at de IKKE kommer, fordi strømrgninga forfalt og kjøleskapet streika, og de derfor heller prioiterte sommergarderobe til barna (brukes hver dag) enn bryllupskjole (brukes kanskje bare en gang da, siden man selvsagt må ha råd til en ny neste gang) Det jeg er ute etter er altså rett og slett om det re vanlig å angi dresskode, hvilkt det kan se ut til at det er, selv om min familie ikke er vant til det. Ikke hentydninger om at familien kommer til å stille opp i joggebukse, og at alle selvsagt har råd til å kjøpe seg festkjole, med mindre de bor under en rot (?) Endret 6. januar 2007 av Malama
Antoinette Skrevet 6. januar 2007 #8 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Ja, det er vanlig å angi dresskode. De aller fleste gjestene synes det er fint med noen retningslinjer og de som ikke synes det er fint er folk som synes det å pynte seg = stress. Dessuten pleier man å sende ut invitasjoner til bryllup 3-4 mnd. i forveien. Da kan man planlegge så man kan skaffe noe nytt hvis det trengs. Endret 6. januar 2007 av Antoinette
liv Skrevet 6. januar 2007 #9 Skrevet 6. januar 2007 Men vil du at alle mennene skal komme i mørke dresser midt på sommeren da? Synes det burde være lov å ha en lys dress om de har det. I allefall når det er sommerbryllup!
Malama Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. januar 2007 Jo, for all del, kanskje det. Poenget mitt (som jeg tror ble borte) er at "mørk dress" er det "strengeste" jeg kan anse som aktuelt, (og den "godtar" slik jeg ser det også den kjolen som jeg altså vet om er kjøpt inn) Vet ikke jeg, hva jeg synes om lyse dresser...det må jeg tenke på (i mitt hode er dresser mørke, så jeg tenkte ikk på at noen kunne finne på å gå i bryllup i en lys dress jeg da, selv om det er sommer. Lyse dresser passer sammen med disse "lette bommulskjolene" i mitt hode, og er ikke bryllupspyntet. Man kan jo kle seg me stil selv om dt er sommer? (det er jo neppe akkurat varmt uansett... vi snakker sunnmøre på St.Hans... Det er antakelig nærmere 10 enn 20 grader, med mindre vi er heldige...)
Doratheexplorer Skrevet 6. januar 2007 #11 Skrevet 6. januar 2007 Tenkte også på det med dresskode og *mørk dress*. Vi bor såpass langt nord og gifter oss i august så jeg tror ikke det blir knallvarme her da, men vil ikke tvinge menn til å ha på seg mørk dress uansett, så da blir dresskoden*pent* Alle vet nå å pynte seg når man skal i bryllup, i allefall i de bryllupene vi har vært i.
Antoinette Skrevet 6. januar 2007 #12 Skrevet 6. januar 2007 Hvis alle mennene kommer til bryllup i lys dress får bryllupet et Miami Vice tema :-)
Malama Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 6. januar 2007 Om dresskoden skal bli "pent" så gidder jeg neppe skrive noe dresskode... for alle skjønner jo at de skal pynte seg. Jeg ville jo med en dresskode altså i så fall angi en standard, man pynter seg ikke penere enn dresskoden, heller ikke "dårligere", og vi setter dermed standarden. Med "pent" åpner man for "hva som helst som er litt eller mye pyntet", og kan i så måte like godt totalt utelate den? Og jeg leser nå en plass at noen tolker "pent" som at mannen ikke må ha slips, ei hellerlangermet skjorte (fordi det var en varm dag) og jeg skal i alle fall ha et litt mer formelt bryllup enn som så, gjestene kommerikke i kortermede skjorter uten slips, da KAN vi like godt gå for billige bommulskjoler med småblomster på og markblomster i håret da...
Antoinette Skrevet 6. januar 2007 #14 Skrevet 6. januar 2007 Hvorfor har du et St. Hans bryllup hvis du har sånn redsel for bomullskjoler og blomster i håret?
Drua Skrevet 6. januar 2007 #15 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Tror du virkelig at du kommer til å henge deg opp i om noen kommer i lys dress eller har knekort kjole på bryllupsdagen din? Endret 6. januar 2007 av Drua
Malama Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 6. januar 2007 Hvorfor jeg skal gifte meg St.Hans og likevel ikke vil ha bommulskjoler? Jeg skal gifte meg St.Hans fordi den datoen var det ledig tid til vielsei den kriken vi skal gifte oss i, uten at det kræsjet med andre ting vi ikke ville det skulle kræsje med (som min kommende svigerinnes konfirmasjon, fellesferien (mange kan allerede ha bestilt seg ferie da, vi vil ikke "ødelegge" dette, og dessuten synes jeg det kan være koselig med midtsommerbrud, hvorfor ikke? Det betyr ikke at jeg må ha en sommerkjole og blomster i håret (eller at gjestne må ha det) vel? Jeg har ingen REDSEL for det, synes bare det kan vær greit å pynte seg litt mer til et bryllup enn til en bursdag (selv om det altså er et midtsommerbryllup) Ja, for det jeg snakker om er altså slike kjoler som vi fint går med i en helt gjennomsnittelig bursdag. Det er "pent", men det e rikke bryllupsklær, rett og slett. Og neida, Drua, jeg kommer neppe til å omkomme om noen har en lys dress, det er helt greit det. Og knekorte kjoler er heller ikke noe problem (jeg har jo forsøkt å UNNGÅ å skape problemer for den enda ikke inviterte gjesten som har kjøpt en knekort kjole jo!!!) Det gpå rhelt sikkert kjempefint det! Hvordan i all verden ble dette en problemtråd? Jeg lurte på om det var vanlig å skrive dresskode i invitasjoner, siden det virket sånn på nett, men det ikke står i noen av de invitasjonene jeg har fått de siste 10-15 årene. Og ville altså UNNGÅ å skape trøbbel for hun som allerde har kjøpt knekort kjole. (selv om hun ikke er invitert, og ikke har noe grunnlag for å kunne vite hva slags stil vi setter for dette bryllupet da...)
Helen Skrevet 6. januar 2007 #17 Skrevet 6. januar 2007 Da vi giftet oss hadde vi ingen dresskode på invitasjonen, folk må da få kle seg som de vil! Når man blir bedt i bryllup skjønner folk at de skal pynte seg, dummere er de ikke (ialle fall ikke de jeg kjenner). Jeg mener det er helt idiotisk å bestemme at f.eks alle mannfolk skal ha mørk dress for det er faktisk ikke alle som har det, man kommer fort opp i et par tusen kroner for en dress med alt tilbehør, det er det ikke alle som har råd til. Det er da like pent med ei pen bukse og skjorte. Synes heller ikke man skal bestemme at alle damer skal bruke kjole, det slettes ikke alle som føler seg vel i det, men at de vil heller bruke ei drakt. Da jeg var forlover i min søsters bryllup hadde jeg ikke kjole fordi jeg ikke kler det, da synes alle bilringene mine. Jeg valgte heller ei drakt, skjørt med topp og kort jakke. Den var kjempe lekker, knall dyr var den også (kostet over 3000,-). Den var mye finere enn alle kjolene jeg prøvde. Tror nok det er mange som gjør stor øyne hvis man får innbydelse med dresskoder, ja.
Malama Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 6. januar 2007 Jeg kjenner ingen voksne menn som ikke har en dress. Gutter under ca konfirmasjonalder har somregel ikke det, kanskje i noen år etter den tid også (og stiller i dressbukse og blazer i "dresssammenhenger") Men voksne menn har mørke dresser. Ja, jeg vet at de i min familie har det (og de har dessverre vært i bruk for mange ganger i det siste) og jeg tror så sannelig hans familie også har det. (med "dessverre" mener jeg altså at de har vært i bruk i begravelser. I alle fall i min familie stiller menn i mørk (sort) dress i begravelse. Og det gjorde de i hans familie også) for all del, om der skulle være en mann som ikke eier en dress, så skal ikke jeg tvinge ham til å skaffe en (men jeg forbeholder meg retten til å fortsatt mene at voksen menn normalt sett har en mørk dress, til dåp, konf, bryllup og begravelse som et minimum), så da får jeg heller la være å oppgi dresskode da. vi kommer til å ha en edl gjester som er under den alderen der jeg anser det som normalt at gutter får sin første dress uansett, så det er sikkert likegreit å ikke skrive noe. Så slipper deres mødre å lure på hva de kan la sin sønn gå i. (for ALL del, lys dressbukse og skjorte eller blazer er fint nok på en 12 år gammel gutt (men ser litt "underpyntet" ut på hans far, mener nå jeg da) Men greit, jeg har fått svar på det jg lurte på, utn å bli klokere. Mange verdsetter en dresskode for å vite hva de skal ha. Og andre mener et er tull av meg sette den. Så da får vi heller tenke på dette da, frem til invitasjonene skal skrives ferdige. Det erikke sååå lenge til, så vi får henner snakke litt med våre mødre om det, og se hva vi finnerut av for våre familier.
Doratheexplorer Skrevet 6. januar 2007 #19 Skrevet 6. januar 2007 Om dresskoden skal bli "pent" så gidder jeg neppe skrive noe dresskode... for alle skjønner jo at de skal pynte seg. Jeg ville jo med en dresskode altså i så fall angi en standard, man pynter seg ikke penere enn dresskoden, heller ikke "dårligere", og vi setter dermed standarden. Med "pent" åpner man for "hva som helst som er litt eller mye pyntet", og kan i så måte like godt totalt utelate den? Og jeg leser nå en plass at noen tolker "pent" som at mannen ikke må ha slips, ei hellerlangermet skjorte (fordi det var en varm dag) og jeg skal i alle fall ha et litt mer formelt bryllup enn som så, gjestene kommerikke i kortermede skjorter uten slips, da KAN vi like godt gå for billige bommulskjoler med småblomster på og markblomster i håret da... ← For oss er det knekkende likegyldig om gjestene kommer i lang kjole, kort kjole, drakt, bunad, lys eller mørk dress. (Det eneste jeg håper, er at kun jeg, som brud, er i hvitt). Det viktigste er at folk selv føler seg fine. Vil ikke at noen skal føle at de må ut å kjøpe seg mørk dress, hvis de har en pen lys fra før. Men vet at noen blir forvirret hvis det ikke står noen ting. Folk skal få slippe å tenke på at de MÅ ha smoking eller MÅ ha kjole og hvitt,bare fordi det er et bryllup,mange tror jo de må det også siden det er et bryllup.Står det ikke dresskode kan man jo risikere at noen kommer i kjole og hvitt mens andre i dongeribukse.
Malama Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #20 Skrevet 6. januar 2007 Vel, som sagt har jeg vært i mang bryllup uten dresskode, aldri har noen kommet i dongri (selvsagt, vi snakker da om oppegåened mennesker, de er invitert i bryllup) og ingen har kommet i kjole og hvitt heller, så i min familie funker i alle fall det fint. Jeg synes også at korte og lange kjoler, drakter eller skjørt er greit, og sånnsett tenkt jeg at "mørk dress" således tillater alle disse, det og s også "dress" , og OM vi setter dresskode, så setter vi nok en av dem. (dress" tillater vel også lyse dresser...) Kanskje dropper vi det bare. Men egentlig, så synes jeg ikke det er for mye å forlange at folk pynter seg litt, det r et bryllup. Jeg krever ikke at man følger helt korrekt skikk og bruk (da visstnok kun hvite skjorter tillates ved "mørk dress", ejg vet at mang unge menn i dag bruker fargede skjorter i dress. Jeg vet også at min far aldri ville finne på å stille i noe annet enn en hvit skjorte, farget skjorte kan han ha på mindre høytidelige dager.) Vi får vel snakke om dette og finne ut av det, jeg skjønner at meningene er delte på dete området (også)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå