englefjes Skrevet 6. januar 2007 #1 Skrevet 6. januar 2007 Jeg har ikke fått diagnosen rosacea men mange hudpleiere har sagt at de er overbevist om at det er det jeg har, og mener jeg har verre utbrudd enn andre de har sett som sliter veldig med det (og det har vært på dager jeg ikke har vært spesielt plaga en gang). Hudlegene jeg har snakka med har bare sagt at huden min er helt fin og ikke helt skjønt problemet tror jeg. Ønsker gjerne tips om en bra hudlege. Evt på privat melding. Kusina mi som er like gammel som meg har vært plaga av kviser også i voksen alder og hun har gjennomført en behandling der de rensa huden grundig og fjerna hudlag for å jobbe med problemområdene som egentlig hos henne var i hudlagene under. Hun er så fornøyd med behandlingen og har ingen hudplager nå. Jeg tviler på om jeg kan prøve det samme, fordi hudpleiere og sånt alltid sier at de ikke tør å dampe huden min en gang fordi den er så sensitiv og tynn. Men jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne gjøre noe for å bedre huden min. Det er jo plagsomt at det kommer utbrudd av noe som ligner kviser i store klynger, og huden er rød der, men det verste syns jeg nesten er at det klør så fælt i disse periodene med utbrudd. Ofte er det eneste jeg syns hjelper, å smøre på reseptfri hydrokortisonsalve. Det er jo heller sikkert ikke bra å bruke over lang tid, men jeg blir så desperat på å få bort kløen og ubehaget. Og da roer det seg igjen for en stund... Håper det er noen som har noen gode tips eller erfaringer på dette området. Jeg syns det er vanskelig å komme i kontakt med de rette legene eller fagpersonene. Jeg har ikke tenkt å gi meg, men må gjøre sånne ting i perioder da jeg har råd også...
englefjes Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #2 Skrevet 8. januar 2007 Er så frekk at jeg dytter opp min egen tråd i tilfelle noen har hatt lignende problemer og ikke har lest det...
Parfumfreek Skrevet 8. januar 2007 #3 Skrevet 8. januar 2007 Det høres ut som du har det! Broren min fikk akkurat den diagnosen (hos hudlege), og jeg tror han har en mildere grad enn deg. Han har nesten ikke hatt noe kviseliknende utslett enda, men litt rødhet her og der. Det finnes salver som hjelper, og langtidsbehandling med lav dose tetracycliner (bredspektret antibiotikum) Broren min går på den kuren nå, og det begynner å hjelpe. Det kjedelige er at det vender tilbake igjen. Ellers fikk han beskjed om å bruke fuktighetskrem. Kortisonkrem hjelper der og da, men forverrer problemet på sikt. Jeg har en beslektet hudsykdom, perioral dermatitt. Det er akkurat samme kviseliknende utslett, men begrenser seg til haken og neseroten (kan også få litt rundt øynene) Jeg fikk også kur med Tetracycliner, ble verre først, men helt bra siden. Nå er det 2 år siden jeg har hatt skikkelig utbrudd, men jeg kjenner at ikke huden er som den skal, har en brennende følelse i hele ansiktet og flasser(selv om huden er fet). Har antydning til utslett før jeg skal ha mens, må være forsiktig med sol, sørge for nok søvn og minst mulig stress. Disse to sykdommene har mye til felles, og det kjedelige er hudpleie og sminke! Helst skal man bruke uparfymert fuktighetslotion (med lite fett) , og vaske seg med mild såpe/gele. Antirynkekremer, fete kremer, peeling, masker, foundation osv er fy fy, og gjør tilstanden verre. Jeg klarer ikke helt å følge dette, faller stadig for lekre fine produkter jeg ønsker å tåle. Men jeg har nå bestilt foundation fra I.d., og den skal visst faktisk ikke gjøre skade på rosacea o.l Heller tvertimot! Les om rosacea på nettet og gå hardt løs på legen din! Jeg stilte min diagnose selv, og legen var ikke enig (selvfølgelig var utslettet mitt plutselig ganske bra da jeg var der!) Jeg ga meg ikke, fortalte at jeg hadde sett bilder og lest på nettet, og fikk min kur. Måtte ha ny kur året etter, men siden har det gått greit. Lukke til
englefjes Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2007 Tusen takk for svaret, Parfumfreek! Jeg har faktisk også hatt utrolig mye utslett under haka den siste tida. En ting er at det ser ekkelt ut, nesten skabbete... Hehe. Eller det flasser av og huden blir sår og rar. Men når leger sier at det bare er fint å være rød og frisk i kinnene, blir jeg mest sinna fordi det faktisk gjør vondt. Det brenner, som du sier, og klør og stikker nesten hele tiden. Takk for tips i alle fall. Skal stå på videre. Godt å høre tipsene om hydrokortison. Jeg prøver å la være, men bruker det noen ganger når jeg er helt desperat. Har kjøpt pudderfoundation (faktisk) fra i.d. og den ble kjempefin da hudpleieren la den. Både dekkende nok og naturlig look liksom. Men hun pusha på meg en farge som jeg egentlig syns blir for mørk sammenlignet med huden på halsen osv, så jeg får det ikke helt til å se bra ut selv. Det hadde vært så godt å bare ha en liste med ting jeg tåler og ikke. Men jeg, som deg, vil alltid prøve ting og håper jeg tåler det, og noen ganger er det vanskelig å vite hva jeg tåler og ikke. Får broren din noen bivirkninger av tetracyclinene? Har ikke hørt om så mange som tar det mot slike plager, og er spent på effekten... Tusen takk igjen!
Parfumfreek Skrevet 8. januar 2007 #5 Skrevet 8. januar 2007 Broren min har vært litt "grumsete" i magen av tetracyclin, men han har ganske ømfintlig mage. Når jeg har gått på den kuren, har magen vært helt grei. Jeg blir riktignok knusktørr i huden første tiden, men du verden så fin huden blir etterhvert. Urenheter og andre kviser blir borte også. Men som vanlig med antibiotika .... sopp i underlivet .... er bare å få tak i stikkpiller med en gang! Forskjellen på rosacea og perioral dermatitt sees lettest med hvor i ansiktet det angriper. Ved rosacea er det nese, hake, kinnben og midt i panna. Det er fryktelig plagsomt, ikke alltid leger har noe forståelse for det nei. Håper det ordner seg litt med huden din, jeg vet godt hvordan det føles Jeg ville tatt en kur med tetracycliner var jeg deg, og i ettertid kan du prøve å unngå det du vet framprovoserer det (prøve iallefall, ikke lett for oss jåler)
Smascha Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Hmm, er det dette jeg har...? Har hatt en snikende følelse av at jeg burde gå til hudlege. I tillegg til rødflammete, kløende, "varm" hud i hele ansiktet (unntatt panna), blir jeg alltid plooomerød i ansiktet hvis det er litt vind, det er kaldt, jeg går fort(men har god kondis altså!). Har du opplevd det, englefjes?
UME Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Har hatt det same, og har så godt som aldri det lengre etter å ha startet å bruke hudpleieproduktene til Excuviance (kjøper hos hudpleie). Dermalogica sine produkt fungerte også fint. Få kun ein liten nupp ein sjelden gong når eg er veldig stresset, men den forsvinner meget fort igjen. Før fekk eg ganske mykje rundt munnen, nasa og augene. (I begynnelsen fekk eg det rundt navlen også.) Min personlige meining er å (alltid) unngå kortison, siden det gjer huden tynnere. Aloe Vera er genialt til å få huden til å gro fortere (og hindrer arr), kjøpes feks på helsekost.
Gjest Deception Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Hvis man har rosacea eller perioral dermatitt, er det viktig å holde seg helt unna kremer med kortison, som faktisk kan gjøre vondt verre. Produkter som angriper hudbarrieren ville jeg også vært forsiktig med, så jeg hadde ikke turt å prøve Exuviance på egenhånd pga. fruktsyrene. Jeg hadde selv et lite utbrudd av perioral dermatitt i fjor, sannsynligvis forårsaket av en blanding av stress og feilaktig bruk av hydrokortison. Heldigvis forsvant det etter ca tre måneder, men i ettertid er jeg blitt nøye på hva jeg gjør med huden min, og mindre er helt klart mer hvis man skal unngå nye utbrudd.
Smascha Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Har du funnet noe foundation e.l. som dekker litt problemene, men samtidig ikke trigger nye? S
englefjes Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2007 Hei. Så bra med litt aktivitet i denne tråden. Jeg unner ingen å slite sånn med huden, men det er fint å kunne utveksle tips. Jeg ser nå at navnet englefjes kanskje ikke passer så bra... Det er mest pga dumdumboys-låta at jeg har det navnet her. Jeg har også opplevd å lett bli rød og varm i ansiktet - av dusjing, vind osv. Jeg lover å aldri kjøpe kortisonkremer mer. Jeg skjønner at det ikke er bra på sikt. Leser gjerne mer om andre sine erfaringer med kremer osv. Jeg prøver nesten alt selv da. Skulle gjerne landa på noe som fungerte. Før jeg kjøpte i.d-foundation brukte jeg mye estes lauder eller hvem det er som har den litt lette foundation. (kan sjekke navnet etterpå da jeg kommer hjem) Eller kanskje ikke lett, den har jo ganske tykk konsistens, men den er ikke så veldig dekkende tror jeg. Ellers har jeg brukt biotermfoundation i det siste, og før det prøvd alle mulige. Men alt sånt er kanskje bannlyst?
Parfumfreek Skrevet 9. januar 2007 #11 Skrevet 9. januar 2007 Foundation er egentlig bannlyst ja, men vanskelig å la være. Tror nok I.d. sin er den beste, de reklamerer iallefall med at den er gunstig på rosacea. De litt tunge, fete og tette foundation kremene er aller verst. Exuviance ble nevnt over her, og jeg vet at fruktsyrer ikke skal brukes på rosacea-hud, heller ikke på perioral dermatitt. Jeg brukte en krem med fruktsyrer i flere år (riktignok ikke høyt konsentrat), men den kan ha vært med på å utløse min hudsykdom. Fuktighetslotion uten parfyme, kjedelig men nødvendig
UME Skrevet 9. januar 2007 #12 Skrevet 9. januar 2007 eg har blitt heilt kvitt perioral dermatitt etter at begynte å bruke excuviance.... Og superblanaced make-up foundation frå Clinique fungerer fint på meg- både med og uten utbrudd. Lite dekkende, jevner kun huden, så huda får puste bra. Ellers så er vel ikkje foundation no i kulda det værste, så lenge den lar huden puste? Den beskytter jo huden mot vær og vind. Har faktisk fått det tipset av to-tre hudpleiere.
Parfumfreek Skrevet 9. januar 2007 #13 Skrevet 9. januar 2007 eg har blitt heilt kvitt perioral dermatitt etter at begynte å bruke excuviance.... Og superblanaced make-up foundation frå Clinique fungerer fint på meg- både med og uten utbrudd. Lite dekkende, jevner kun huden, så huda får puste bra. Ellers så er vel ikkje foundation no i kulda det værste, så lenge den lar huden puste? Den beskytter jo huden mot vær og vind. Har faktisk fått det tipset av to-tre hudpleiere. ← Klart foundation beskytter mot kulde og vind, men har en dårlig effekt på rosacea. Men skal det brukes er klart de lette typene best, som din Clinique
Smascha Skrevet 11. januar 2007 #14 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har brukt Ceridal Recover (IKKE kuldekremen , fra apoteket i ca 2 måneder og synes den fungerer veldig fint. Den er uten konserveringsstoffer og parfyme! En annen ting jeg lurte på: har noen av dere pigmentforandringer? I sommer så fikk jeg en mørkere flekk på ene kinnet... Hudlege; here I come!
englefjes Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #15 Skrevet 11. januar 2007 Hei igjen. YSL kom jeg på at jeg har brukt foundation fra. Touche eclat, eller noe sånt. Jeg glemte å sjekke det den kvelden. Har prøvd noen renseprodukter fra clinique en gang, og det kjentes så etsende at jeg droppa det med en gang, men kanskje det lette foundationen er bra? Merker du at den klør eller noe, UME? Smasha, jeg tror ikke jeg har hatt pigmentforandringer. Men det skjer så mye rare utbrudd i huden min hele tiden. Vanskelig å vite hva som er hva til slutt, og jeg føler ikke at noen fuktighetskrem hjelper. Det eneste som har gjort huden helt fin (tilsynelatende), er hydrokortison, og det er jo ikke bra... Da har huden blitt helt glatt og fin og uten så mye rødhet. Har dere noen formeninger om bra framgangsmåte? Gå til fastlege først, eller bare prøve nok en gang å finne en ok hudlege? Underlivssopp høres kjedelig ut. Er ikke plaget med det ellers. Må man til lege hver gang da også? Og til lege hver gang man trenger ny kur for rosacea? Eller er det greit å bare ta stikkpiller mot evt sopp, og så blir man kvitt det?
Luzi Skrevet 6. mars 2007 #16 Skrevet 6. mars 2007 Hvis man har rosacea eller perioral dermatitt, er det viktig å holde seg helt unna kremer med kortison← leste på lommelegen at kortisonkremer ble brukt som behandling? nederst her er så utrolig redd for at jeg kan ha fått rosacea selv, har fått slike "vabler" i kinnene. Begynte å merke det litt smått for to uker siden, rett før jeg begynte med ny hudpleie serie(Dermalogica). men nå har det blitt litt flere vabler. kan disse produktene være med på å fremskyve dette møkkagreiene?
Timia Skrevet 6. mars 2007 #17 Skrevet 6. mars 2007 Jeg har slitt en stund med flassende hud i ansiktet og massevis av kviser pluss nupper i pannen. Var hos lege som sa jeg hadde seboreisk eksem. Han ga meg kortisonkrem til hud og kortisonvann til hodebunnen. Hadde minimal effekt av dette. Så begynnte jeg å gå til hudpleier for noen uker siden og hun anbefalte Excuviance. Denne hudpleieserien er spesielt god for de som lider av forskjellige typer eksem, også rosacea og atopisk eksem. Bare etter ca 1 uke så ble jeg betydelig bedre. Nuppene er borte, jeg har bare noen få kviser igjen og huden er myk og føles normal. Ikke flasser jeg mere i ansiktet heller. Før så brukte jeg dermalogica, men det gjorde alt bare verre. Exuviance er også relativt billig om en kjøper de over nettet. Koster ca 110 kr for rensen og 170 kr for kremen på essential dayspa.
Parfumfreek Skrevet 6. mars 2007 #18 Skrevet 6. mars 2007 leste på lommelegen at kortisonkremer ble brukt som behandling? nederst her er så utrolig redd for at jeg kan ha fått rosacea selv, har fått slike "vabler" i kinnene. Begynte å merke det litt smått for to uker siden, rett før jeg begynte med ny hudpleie serie(Dermalogica). men nå har det blitt litt flere vabler. kan disse produktene være med på å fremskyve dette møkkagreiene? ← Tror det er sjelden kortisonkremer blir anbefalt. Det blir bedre med en gang, men forverrer problemet. Kan ikke tenke meg at Dermalogica har framprovosert noe sånt, siden serien er uparfymert med lite ingridienser. Kanskje du har fått noe allergi? Ved Rosacea er det vanlig å bli rød i ansiktet også, og det er mest vanlig at det kommer litt "snikende" tror jeg, ikke plutselig
Parfumfreek Skrevet 6. mars 2007 #19 Skrevet 6. mars 2007 Jeg har slitt en stund med flassende hud i ansiktet og massevis av kviser pluss nupper i pannen. Var hos lege som sa jeg hadde seboreisk eksem. Han ga meg kortisonkrem til hud og kortisonvann til hodebunnen. Hadde minimal effekt av dette. Så begynnte jeg å gå til hudpleier for noen uker siden og hun anbefalte Excuviance. Denne hudpleieserien er spesielt god for de som lider av forskjellige typer eksem, også rosacea og atopisk eksem. Bare etter ca 1 uke så ble jeg betydelig bedre. Nuppene er borte, jeg har bare noen få kviser igjen og huden er myk og føles normal. Ikke flasser jeg mere i ansiktet heller. Før så brukte jeg dermalogica, men det gjorde alt bare verre. Exuviance er også relativt billig om en kjøper de over nettet. Koster ca 110 kr for rensen og 170 kr for kremen på essential dayspa. ← Leger har utrolig lite greie på hudsykdommer, det har jeg også erfart! Det høres ut som du kanskje har Rosacea og ikke seborisk eksem ja. Jeg har også lest at Exuviance skal være veldig bra mot dette, så jeg har faktisk også akkurat bestilt noe på nettet. Skal bare prøve en krem først for å se hvordan det går. Går det glimrende, bestiller jeg flere ting.
Timia Skrevet 6. mars 2007 #20 Skrevet 6. mars 2007 (endret) Leger har utrolig lite greie på hudsykdommer, det har jeg også erfart! Det høres ut som du kanskje har Rosacea og ikke seborisk eksem ja. Jeg har også lest at Exuviance skal være veldig bra mot dette, så jeg har faktisk også akkurat bestilt noe på nettet. Skal bare prøve en krem først for å se hvordan det går. Går det glimrende, bestiller jeg flere ting. ← Det er mulig jeg har Rosacea og ikke seborisk eksem. Uansett er jeg bare glad jeg har funnet noe som fungerer. Hvilken krem har du bestilt? Hudpleieren min anbefalte desse for eksemhud: Gentle cleansing cream eller antibacterial facial cleanser Smoothing toning lotion Exuviance Ultra-Rich Restorative Cream evnt. senere fundamental multiprotective day cream Jeg valgte gentle cleansing cream selv om jeg hadde endel kviser istedet for antibactrial facial cleanser og det fungerte greit. Selv om den ene er antibakteriell så er den veldig mild (ikke uttørkende) og i exuviancebladet jeg fikk så står den faktisk som anbefalt under Rosaecea. Exuviance Ultra-Rich Restorative Cream er egentlig en nattkrem, men den var vistnok veldig god på eksemhud så jeg skulle bruke den både natt og dag frem til huden min ble bra. Deretter kunne jeg begynne å bruke fundamental multiprotective day cream om dagen viss jeg følte at Exuviance Ultra-Rich Restorative Cream ble for fet til å bruke under sminke. Jeg merker at kremen er litt tung, men huden trekker den godt til seg og jeg har ikke merket at huden har blitt fet av den selv om jeg har fet underhud. Jeg har også en liten tube av nattkremen evening restorative complex. Den synst jeg også er god, men jeg holder fortsatt en knapp på Exuviance Ultra-Rich Restorative Cream. Den siste er fetere, anbefalt til bruk mot Rosacea og har 2 prosent mer syre i seg. Det er faktisk en antialdringskrem også så det er jo et lite pluss. Endret 6. mars 2007 av Timia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå