Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok... Svigermoren min er snill altså, men vi har egentlig ikke en ting til felles og hun har utrolig mange sider som jeg bare irriterer meg noe voldsomt over. Jeg har med andre ord ingen ønsker om å tilbringe noe særlig tid sammen med henne. Besøk sammen med min samboer osv er selvsagt greit, men... Nå har hun altså kommet med forslaget. Vi bor ganske langt unna og hun har nå ringt og sagt at hun "har tenkt å komme og bli i en ukes tid" :forvirret:

Det som kommer i tillegg er at samboeren min jobber, mens jeg er student, det vil altså si at det er jeg som kommer til å måtte være sammen med henne på dagene.... En helg hadde vært ok, siden da er jo sambo også her og da blir det en kortere periode, men dette.....

Er det lov å si noe eller? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk du bare skal bite det i deg..Det kan jo bli koselig også..

Gjest baby-E
Skrevet

Syns du bare skal bite det i deg.

Om du er student, er du vel på skolen på dagtid alikevel ;)

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Enig i at en uke er lenge, men jeg hadde ikke sagt noe. Du trenger vel ikke væer hjemme hele tiden selv om hun er der?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Han jobber vel ikke 24/7, og derfor syns jeg faktisk ikke du har lov til å si nei. Det er moren hans vi snakker om, og av respekt for han, bør du si at det er helt greit. Det er snakk om en uke, og du kan jo vise henne rundt i byen.

Sett deg på lesesalen noen dager, og la henne klare seg selv litt også. Men si at hun er hjertelig velkommen, for hun vil jo bare besøke sønnen sin.

Skrevet

All medfølelse... Tror jeg hadde blitt gal om foreldrene svigerforeldrene mine skulle vært hos oss i mer enn en helg.

Som en over her sier - studer på skolen. Vær der i 8 timer om dagen. Det er jo jobben din, ikke sant? Og ellers bør du også holde på faste avtaler den uka - man dropper ikke alt man har i hendene når man får langtidsbesøk.

Syns det er frekt, jeg, da, å bare si at man kommer og "invaderer" andres hjem på den måten...

Gjest Phenomena
Skrevet

Jeg hadde blitt ganske gretten om min samboer hadde satt foten ned om min mor ville komme på besøk.

Jeg hadde faktisk ikke akseptert et nei, og jeg syns du bare må finne deg i dette, det betyr ikke at du må sitte og holde henne i hånden hele tiden.

Gjest baby-E
Skrevet
Syns det er frekt, jeg, da, å bare si at man kommer og "invaderer" andres hjem på den måten...

Syns ikke det er så frekt å ville besøke sønnen sin. Ærlig talt!

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Er enig med de her som sier at du bare får bite det i deg. Smil og vær blid når hun kommer. Det er jo tross alt mora til kjæresten din. Hva sier han til å få mor på besøk da? Tror det ville bli vanskelig for han hvis du nekter mora hans å komme på besøk. Ei uke i året får du holde ut. Kanskje det til og med blir koselig.

Skrevet
Syns ikke det er så frekt å ville besøke sønnen sin. Ærlig talt!

Da må sønnen ta hovedansvaret for moren sin, også, da, og ikke velte det over på samboeren som er student.

Og jo - jeg syns det er frekt å anta at man bare kan "stikke innom en ukes tid", ja. Enten det er min mor, min svigermor eller jeg i mitt barndomshjem. Dersom jeg er hos mine foreldre, må jeg for øvrig klare meg selv, og livet deres går som vanlig. Noe annet hadde jeg heller ikke forventet.

Skrevet

Kjekt å se at noen har litt sympati i alle fall :)

Kan jo legge til at det uansett er ikke snakk om å si nei til besøket - jeg har allerede snakket med henne og sagt at det selvsagt bare er å komme, det er vel mest lengden - og det at hun skal være her i ukedagene "kun sammen med meg" jeg ikke er helt happy over...

Men dere mener det er greit å dra til skolen og sitte på lesesalen altså? Jeg mener, de fleste studenter klarer vel en uke uten lesing, sånn ellers.... :forvirret:

Skrevet
Ok... Svigermoren min er snill altså, men vi har egentlig ikke en ting til felles og hun har utrolig mange sider som jeg bare irriterer meg noe voldsomt over. Jeg har med andre ord ingen ønsker om å tilbringe noe særlig tid sammen med henne. Besøk sammen med min samboer osv er selvsagt greit, men... Nå har hun altså kommet med forslaget. Vi bor ganske langt unna og hun har nå ringt og sagt at hun "har tenkt å komme og bli i en ukes tid"  :forvirret:

Det som kommer i tillegg er at samboeren min jobber, mens jeg er student, det vil altså si at det er jeg som kommer til å måtte være sammen med henne på dagene.... En helg hadde vært ok, siden da er jo sambo også her og da blir det en kortere periode, men dette.....

Er det lov å si noe eller?  :sjenert:

Vet akkurat hvordan du har det:)

Har vært i akkurat samme situasjon, og jeg sa ikke noe. Men hjelpe meg så vanskelig den perioden var!

Jeg fikk beskjed om at de kom, og skulle være hos oss i 13 dager. Mannen min skulle samtidig være med å arrangere et stort stevne, og ville bli borte fra morgen til kveld den perioden.

Så det ble jeg som måtte være "selskapsdame".

For det første var 13 dager uendelig lenge, når jeg skulle være sammen med svigermor og svigerfar, og skulle passe på at de ikke kjedet seg.

For det andre er vi veldig ulike, og jeg har også i utgangspunktet mange irritasjoner når det gjelder dem.

Mannen min ville også absolutt at jeg skulle ta ut ferie så lenge de var hos oss, men jeg nektet på det. Jeg ville ikke holdt ut, rett og slett, hvis jeg skulle vært hjemme med dem hele tiden. Å dra på jobb ble faktisk en lettelse!

I ettertid ser jeg at jeg burde ha sagt noe. Dette fikk en negativ innvirkning på forholdet til svigerforeldrene mine, og det er ikke bra.

Jeg burde ha hatt noe jeg skulle sagt om hvor lenge de skulle være (det hadde jeg ikke, jeg fikk bare beskjed).

Dessuten burde de kommet når mannen min var hjemme, og kunne ta seg av dem.

Det er ikke bare å bite det i seg, som de andre sier. Jeg gjorde nettopp det, men gikk og var sint inni meg, for at jeg ikke hadde noe jeg skulle sagt om dette, og fordi mannen min overlot alt til meg ved å si at det var greit at de kom da.

Samtidig syntes jeg at jeg var barnslig, og burde ha taklet det på en bedre måte, så jeg hadde dårlig samvittighet også.

Skrevet

Naturligvis skal du dra på skolen i denne perioden! Å være student er like mye jobb som å være i betalt jobb.

Skrevet

Kan jo også legge til, siden det kommer en del spydige kommentarer på det også, at sambo selvfølgelig synes det er koselig å få besøk - og at jeg og så klart vil kunne komme til å ha det koselig innimellom ;)

Jeg synes mest det blir litt mye...

Gjest Gjesta
Skrevet
Da må sønnen ta hovedansvaret for moren sin, også, da, og ikke velte det over på samboeren som er student.

Og jo - jeg syns det er frekt å anta at man bare kan "stikke innom en ukes tid", ja. Enten det er min mor, min svigermor eller jeg i mitt barndomshjem. Dersom jeg er hos mine foreldre, må jeg for øvrig klare meg selv, og livet deres går som vanlig. Noe annet hadde jeg heller ikke forventet.

Det står da ikke noe om at sønnen velter noe som helst over på samboeren? Eller at svigermoren forventer seg noe som helst.

Hvis ts studerer er jo det å regne på lik linje med jobb, og hun kan da reise på skolen eller på bibliotek. Sikkert greit å si fra til svigermor at hun må belage seg på å være en del alene på dagtid da begge jobber og studerer.

Ellers sier jo ts at damen er hyggelig og snill (selv om de ikke har så mye til felles). Skjønner godt at det er slitsomt å ha besøk en hel uke, men hvis hun har lang reisevei og sjelden ser sønnen sin er det vel ikke så rart at hun vil bli så lenge?

Jeg syns rett og slett det er veldig smålig og lite empatisk å lage et stort nummer ut av at en mor har lyst til å besøke sønnen (og svigerdatter) en uke. Det betyr sikkert mye for henne og så lenge hun oppfører seg nogenlunde ordentlig - hvor ille kan det være og hvor stort offer er det egentlig?

Skrevet

Og ja - du kan sikkert klare deg med en uke uten lesing, som du da vil måtte ta igjen med ekstra lesing før og etter besøket. Sånn sett kan jo ikke det brukes som argument på at du skal være hjemme - da kan jo likesågodt samboeren din jobbe seg opp avspasering som han kan ta ut den uka, for å være sammen med mora si. ;)

Gjest Madam Felle
Skrevet
Kjekt å se at noen har litt sympati i alle fall  :)

Kan jo legge til at det uansett er ikke snakk om å si nei til besøket - jeg har allerede snakket med henne og sagt at det selvsagt bare er å komme, det er vel mest lengden - og det at hun skal være her i ukedagene "kun sammen med meg" jeg ikke er helt happy over...

Men dere mener det er greit å dra til skolen og sitte på lesesalen altså? Jeg mener, de fleste studenter klarer vel en uke uten lesing, sånn ellers....  :forvirret:

Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittghet for å dra på lesesalen, for det anses jo som en heltidsjobb å studere.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Og ja - du kan sikkert klare deg med en uke uten lesing, som du da vil måtte ta igjen med ekstra lesing før og etter besøket. Sånn sett kan jo ikke det brukes som argument på at du skal være hjemme - da kan jo likesågodt samboeren din jobbe seg opp avspasering som han kan ta ut den uka, for å være sammen med mora si. ;)

Tror du virkelig alle kan jobbe seg opp avspasering? Og tror du virkelig, at det er så enkelt å jobbe seg opp avspasering?

En student bruker ikke å lese i 7 1/2 time pr dag, så det ville nok vært lettere for henne å lese seg inn igjen enn det ville vært for han å jobbe seg opp til avspasering for en hel uke. Og man behøver jo ikke å være vanskelig, bare for å være det. Hun er jo tross alt moren til samboeren til TS. Og tydeligvis er hun også snill og grei, så hvorfor være vanskelig bare for å være det?

Men jeg er enig i at hun kan dra på lesesalen, for hun skla jo ikke måtte ta igjen noe for å underholde svigermor.

Skrevet
Jeg syns rett og slett det er veldig smålig og lite empatisk å lage et stort nummer ut av at en mor har lyst til å besøke sønnen (og svigerdatter) en uke. Det betyr sikkert mye for henne og så lenge hun oppfører seg nogenlunde ordentlig - hvor ille kan det være og hvor stort offer er det egentlig?

Vel, jeg kan jo bare gjenta da, at det er ikke snakk om å lage et stort nummer, eller nekte, eller noe sånt. Jeg var vel mest ute etter å se hvordan andre reagerer og der fikk jeg jo bekreftet at det er som vanlig - nemlig forskjellig ;)

Skrevet
Tror du virkelig alle kan jobbe seg opp avspasering? Og tror du virkelig, at det er så enkelt å jobbe seg opp avspasering?

Det er et poeng som niomi har der, jeg skal sannelig foreslå at han kan sjekke om han kan ta ut litt avspasering, i hvertfall deler av en dag. Det er ikke umulig på jobben hans så vidt jeg vet. Det vil jo både han og svigermor like (og jeg) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...