Gå til innhold

Kollega forelsket i meg

Justice

Anbefalte innlegg

Jeg er nyansatt i et større firma etter fullendt profesjonsutdannelse, men har ikke ennå begynt i jobben. Under studiene har jeg jobbet som praktikant for min nåværende arbeidsplass. I denne forbindelse har jeg jobbet aktivt med networking og føler jeg har lykkes, siden jeg nå allerede har et bredt kontaktnett på jobben min og mottar mye ros for mitt arbeid fra kolleger. Jeg har trivdes fantastisk godt med jobben, både mht. faglige utfordringer, menneskene og miljøet. Jeg er ei 26 år gammel jente som er faglig sterk og utadvendt.

Jeg ble invitert på årets julebord, og hygget meg slik jeg som regel gjør i slike situasjoner. Minglet og snakket med mange forskjellige mennesker. En hyggelig kollega som jeg har samarbeidet med endel ville sent på kvelden snakke med meg. Han hadde drukket et glass eller to for mye, mens jeg selv var relativt edru (jeg liker å være det på fester med jobb, slik at jeg slipper å gjøre en dårlig figur). Han fortalte at han var forelsket i meg, og at han hadde tenkt masse på meg den siste tiden. Overøste meg med komplimenter og jeg ble mer og mer beklemt. Det var til slutt ingen mulighet for å le det hele bort eller ro seg ut. Jeg forklarte han at følelsene ikke ble gjengjeldt, men at jeg satte stor pris på ham som kollega og overordnet.

Jeg aner nå virkelig ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Kollegaen det er snakk om er nesten dobbelt så gammel som meg, og overordnet meg i avdelingen jeg skal begynne i. Fremtidig samarbeid er uunngåelig, siden det er en liten avdeling og jeg vil trenge mye veiledning i starten. Vedkommende er gift for annen gang og har barn. Selv er jeg forlovet og på ingen måte interessert i min kollega. Han vet at jeg er forlovet. Jeg er helt sikker på at jeg ikke har oppført meg på en måte overfor ham som er egnet til å gi forhåpninger om noe.

Er det noen som kan hjelpe meg med noen råd i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Jeg synes du skal late som om ingenting har skjedd. Sannsynligvis så begynte han å tenke litt etter at han ble edru. Ikke ta det opp for det blir bare pinlig. Hold en hyggelig og profesjonell tone og ikke nevn episoden til ham eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han i hverdagen? Er han profesjonell overfor deg i jobben? Eller går han over grensa i edru tilstand, også?

Regner med at han også har en overordnet. Jeg vil anbefale deg allerede nå å skrive ned "uheldige" hendelser, som den på julebordet, slik at det blir lettere å ta det opp for deg dersom det blir nødvendig.

Dersom han ikke er profesjonell overfor deg på jobben, tar du det først opp med han på tomannshånd. Hjelper ikke en slik samtale, tar du en til og sier at oppførselen hans er uakseptabel og at du kommer til å gå "ett trinn opp" med oppførselen hans dersom han ikke skjerper seg. Og du gjør naturligvis alvor av det dersom det er nødvendig.

Min erfaring er at de aller, aller fleste oppfører seg bra i edru tilstand selv om de har overtrått grensa i fylla. Selv har jeg vel en som ikke er helt god, men jeg har gitt beskjed om at én episode til, så går jeg til hans overordnede - og det er en som virkelig tar slikt på alvor. Og det har hjulpet. Og naturligvis unngår jeg å være alene med han når det er sosiale samkomster som innebærer alkoholbruk med avdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Vedkommende er gift for annen gang og har barn. Selv er jeg forlovet og på ingen måte interessert i min kollega. Han vet at jeg er forlovet. Jeg er helt sikker på at jeg ikke har oppført meg på en måte overfor ham som er egnet til å gi forhåpninger om noe.

Min tolkning av en slik typisk situasjon (ja, den er typisk...), på generelt grunnlag uten å kjenne til detaljer og personer i dette spesifikke eksempelet er:

Dette er ikke unikt og uvanlig, det skjer ofte. Mange menn, uavhengig av om de er gift og uavhengig om kvinnen er det, sier ting de ikke nødvendigvis står for i edru tilstand. mange av dem vil ikke vedkjenne seg det, benekter eller fleiper det bort. Derfor ville jeg på ingen måte ta dette for noe annet enn det ser ut til å være: beruset mann som elsker damer (her deg), som tenker impulsivt der og da. Da samler det seg opp alt han har tenkt i jobbhverdagen og fra rutinemessige kvelder og helger med sin andre kone. Så dukker du opp, som et spennende og ferskt bytte/moment, og vips så er han naturligvis bergtatt.

Jeg tror ikke dette vil få noen som helst konsekvenser for deg og ditt arbeid. Hvis du fortsetter å forholde deg til ham som om han er "bare en blant flere andre" og er hyggelig, men husker på å sette grenser (!), så vil han sannsynligvis bare få respekt for at du er som du er. Du kan ikke stå ansvarlig for at andre vil overfalle deg. Men du kan stå ansvarlig for i hvilken grad du lar de overfalle deg.

Jeg tror nok ikke dette blir første gang du opplever dette, og etterhvert vil du kanskje bli vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa

Har opplevd det samme selv. Senest på årets julebord, og det er den samme fyren hver gang. I år fikk jeg dessuten vite at det ikke bare er meg, da jeg fortalte det til en kollega så kunne hun meddele at han hadde sgat og gjort akkurat de samme tingene til henne. På samme kveld.

Slike ting gidder jeg ikke å ta seriøst en gang, det er han som driter seg ut uansett. Vi har konfrontert ham med det sammen, og han blir dritflau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da slik oppførsel som vi leser om i avisa i hele julebordsesongen og som veldig mange opplever på julebord. Jeg fikk kjærlighetserklæringer av både en mannlig og kvinnelig kollega på årets julebord. Regelen er at neste arbeidsdag later man som ingen ting og nevner det ikke igjen (før evt på neste julebord). Ikke ta det så seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bry deg med det.

Lat som ingenting, så går det el i glemmeboka.

Uansett, om han mener det seriøst, jaja, så får han vel være det da!

Det går nok over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Henger meg på de andre her som sier at dette ikke er noe å bry seg om. Må bare si: velkommen til arbeidslivet! Dette er typisk hendelse som skjer sent på kvelden på julebord. For mange er tilstelninger med jobben nesten eneste gang de kan slå seg løs uten at kona er til stede, så da går det gjerne litt over styr for enkelte.

Nå skal det sies at det heller ikke er uvanlig at man forelsker seg i kolleger, siden man i arbeidslivet kan jobbe tett sammen og føle at man jobber sammen for et mål. Ikke alltid det føles sånn i et falmet ekteskap... Man får også ofte en beundring for kolleger, og dette kan forveksles med forelskelse.

Men i denne situasjonen du var oppe i skal du ikke legge mer i det. Sannsynligvis kommer han ikke til å nevne noe om dette (ikke før på neste julebord). Du håndterte situasjonen på en riktig måte, det kan føles verre når kolleger havner til sengs sammen etter julebordet (noe som heller ikke er uvanlig...). Men dette er også noe man som regel klarer å bagatellisere bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...