Gjest Tangerine Skrevet 21. april 2007 #21 Del Skrevet 21. april 2007 Min gud er en mann i hvertfall. Men av og til føles han som en kvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest7 Skrevet 22. april 2007 #22 Del Skrevet 22. april 2007 Man sier han om Gud fordi menn er høyerestående enn kvinner vel, og da ville det å si hun vært et hån mot Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eugene Onegin Skrevet 22. april 2007 #23 Del Skrevet 22. april 2007 siden Gud bare er en løgn, og ikke eksisterer så sier det seg selv at Gud ikke er mann eller kvinne siden Gud eksisterer ikke. Gud er en løgn skapt for dumme mennesker som ikke er i stand til og tenke selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 22. april 2007 #24 Del Skrevet 22. april 2007 Er universet mann eller kvinne? Er en sol mann eller kvinne? Er en galakse mann eller kvinne? En bittebittebitttebittebittebittebittebitteliten del av "skapelsen" er mann eller kvinne, mens 99.9999999999999999999999999999999999999999999999% av resten er noe annet, og vi mennesker lurer på om gud er mann eller kvinne. Arroganse eller dårskap? Kanskje litt av begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattseileren Skrevet 23. april 2007 #25 Del Skrevet 23. april 2007 Blir ikke Gud fornærmet når vi personifiserer ham? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 23. april 2007 #26 Del Skrevet 23. april 2007 Blir ikke Gud fornærmet når vi personifiserer ham? ← hehe. en fin ironisk kommentar, all den tid det er fryktelig menneskelig å bli fornærmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eugene Onegin Skrevet 23. april 2007 #27 Del Skrevet 23. april 2007 hvordan kan noe som ikke eksisterer bli fornærmet. Gud er bare en illusjon i hodene til mennesker uten utanndelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 23. april 2007 #28 Del Skrevet 23. april 2007 Det blir ikke helt riktig å gå til bibelen for å se om det står han eller hun der. Den bibelen vi har i Norge er protestantisk. Luther ville gjerne endre datidens kirke: katolsk og begynte å bli litt vel opptatt av utenomkristelige ting, hehe.. På tusentallet, lenge før protestantismen vandt terreng, var de veldig opptatt av å tolke ting, og å tolke bibelen for å finne Gud i bibelen. (til sammenligning: sånn som noen mente at det var skulte budskap i sangtektster som førte til Columbine osv...) Og - på tusentallet, i allefall, var det ikke uvanlig å omtale Gud også som HUN! Men Luther endret etterhvert på dette, han var på mange måter ingen snill og "kjønnsvennlig" person. Man blir forbauset hvor liberalt og samtidig strengt bibelen ble behandlet rundt 1500-tallet (reformasjonen) og århundrene før. Det er ikke mange kvinners arbeid som er kjent av kirken, men den spesielt mektige Hildegard av Bingen (von Bingen) gjorde et unikt arbeid. Og det er kjent fra hennes tid at Gud også kunne omtales som kvinne. Hun gav seg i kast med paver og konger, og fikk viljen sin! Hun skrev meget, meget vakker musikk. Hun var forfatter og bibeltolke, og selvfølgelig abedisse/leder for i allefall to nonnekloster (det ene med stor kontakt med munkekloster, de lå vegg i vegg og hadde ofte kontakt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eugene Onegin Skrevet 23. april 2007 #29 Del Skrevet 23. april 2007 Det er ikke mange kvinners arbeid som er kjent av kirken, ← det er mange kvinner som er kjent for å ha arbeidet for en gidigen løgn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 23. april 2007 #30 Del Skrevet 23. april 2007 Du er en arti kar, Eugene. Det er bare folk uten danning som svarer slik, skjønner du.. For å ta en kjent fortelling: En astronaut og en hjernekirurg satt å pratet. Den ene sa: -Jeg har vært i verdensrommet og aldir sett himmelen eller Gud. Da sa den andre: -Jeg har opperert mange hjerner, men aldri sett en tanke.. Så enkelt kan det sies.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liskat Skrevet 25. april 2007 #31 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg tror ikke Gud er noe som egentlig kan fattes av mennesket, så kjønn blir håpløst. Og jeg er heller ikke kristen, så ser ikke på dette med kristne briller (tilhører ingen religion per i dag, så anser meg selv som agnostiker). Men at det er 'noe' der ute, det tror jeg, men hva det er det vet jeg ikke, og jeg tror ikke dette 'noe' har noen spesiell innvirkning på menneskers liv utenom det mennesket selv velger å gi det. For min del blir hver enkelt Gud/Gudinne bare forskjellige ansikter på dette 'noe', som er noe en del mennesker føler et behov for å tilbe, vise respekt for, eller bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 25. april 2007 #32 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg tror ikke Gud er noe som egentlig kan fattes av mennesket, så kjønn blir håpløst. ← “I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with fates and actions of human beings” A. Einstein. Spinoza Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 25. april 2007 #33 Del Skrevet 25. april 2007 det er egentlig et merkelig begrep at Gud skal være et kjønn siden vi sier at Gud er overalt og vi vet alle at ingen bortsett fra ånder kan være overalt. Så vist Gud finnes noe jeg tror han gjør så vil det si at om Gud er overalt så er Gud ånd.....Vist Gud er i alt må Gud være ånd så svaret er Gud er ånd ikke mann og ikke kvinne noe jeg tror vi skal være glade for for da ville det vært enda værre på jorden en det er nå. Bare tenk om Gud var kvinne så ville jo hun ha gått beserk 1 gang i måneden under mensen. Og var Gud mann så ville han bare vel blitt en diktator så Gud er ånd siden ånder hever seg over det menneskelige så lenge de er utviklet helt. Gud for en staving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fredrikl Skrevet 27. april 2007 #34 Del Skrevet 27. april 2007 javel, her var dem mange synspunkter. la oss ta dette enkelt og fortåelig. det er feil å konkludere/tolke dette fra Bibelen, altså hvem tror du skrev den? akkuratt. ingenting eksisterer uten grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Colubra Skrevet 27. april 2007 #35 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Er jo bare å tenke på det egentlig. Gud skapte jo alt for at mennesket skulle ha et sted å være. Hva er vitsen med å lage et univers som er så uendelig stort som det er, når vi uansett aldri kommer til å makte å reise en n-tedel uansett? Penisforlenger anyone? Universet er som Guds Porsche 911 Tror det er en mann jeg. En stor kødd Endret 27. april 2007 av Colubra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 27. april 2007 #36 Del Skrevet 27. april 2007 altså hvem tror du skrev den? akkuratt. ingenting eksisterer uten grunn. ← Mennesket skrev bibelen det er noe alle vet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fredrikl Skrevet 27. april 2007 #37 Del Skrevet 27. april 2007 akkuratt det jeg prøver å forklare, vis det er mennekset som skrev det, hvorfor tror folk at Bibelen vet noe.... Jeg er kristen og tror på GUD, nå som jeg ikke vet hvem/hva GUD er, trenger jeg heller ikke vite om hans kjønn. vi alle har en oppgave,de fleste skaffer seg avkom for å eksistere vidre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pace Skrevet 3. mai 2007 #38 Del Skrevet 3. mai 2007 Gud er egentlig en Succubus. Hahwhaha! O_o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 3. mai 2007 #39 Del Skrevet 3. mai 2007 Verken mann eller kvinne. Luft, vann og mat... Hilsen en somhar vært gatebarn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 6. mai 2007 #40 Del Skrevet 6. mai 2007 hvordan kan noe som ikke eksisterer bli fornærmet. Gud er bare en illusjon i hodene til mennesker uten utanndelse. ← Her hadde det vært greit om du kunne legge fram noen forskningsresultater, og hvem som har gjennomført disse. Hvis ikke, kan du lett bli tatt for å fare med løgn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå