Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #1 Del Skrevet 6. januar 2007 Tenker du noen gang på gud som kvinne? De fleste tenker nok på gud som mann. Men om Gud skapte mennesket i sitt bilde, er ikke gud da både mann og kvinne? Tvekjønnet, liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiant Thor Skrevet 6. januar 2007 #2 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Gud er verken mann eller kvinne,. Gud er en ånd. Gud er ingen person. Gud skapte også dyrene i sitt bilde betyr det at Gud er en rotte ?. Gud er i alt og alt er i Gud. Gud er ånden som er alt synlig og usynlig liv. Gud er ÅND Og bare for og si det. Så tenker jeg på Gud som en Ånd Endret 6. januar 2007 av Valiant Thor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest runehera Skrevet 6. januar 2007 #3 Del Skrevet 6. januar 2007 Gud er Ånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. januar 2007 #4 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg mener Gud er hevet over begreper som "kjønn". Kjønn er dualitet, og jeg mener Gud er hevet over dualitet. Han er til og med hevet over En, fordi En innebærer at det er noe som er avgrenset fra noe annet. Jeg mener Gud er skaperen av alle begreper og dualiteter, og kan dermed ikke være en slik selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #5 Del Skrevet 6. januar 2007 Bibelen/kirken personifiserer ofte gud, og da som mann. F.eks "Herre, vår gud". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 6. januar 2007 #6 Del Skrevet 6. januar 2007 Gud er verken mann eller kvinne,. Gud er en ånd. Gud er ingen person. Gud skapte også dyrene i sitt bilde betyr det at Gud er en rotte ?. Gud er i alt og alt er i Gud. Gud er ånden som er alt synlig og usynlig liv. Gud er ÅND Og bare for og si det. Så tenker jeg på Gud som en Ånd ← Jeg mener Gud er hevet over begreper som "kjønn". Kjønn er dualitet, og jeg mener Gud er hevet over dualitet. Han er til og med hevet over En, fordi En innebærer at det er noe som er avgrenset fra noe annet. Jeg mener Gud er skaperen av alle begreper og dualiteter, og kan dermed ikke være en slik selv. ← Helt enig med dere to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrBlue Skrevet 9. januar 2007 #7 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Gud er verken mann eller kvinne,. Gud er en ånd. Gud er ingen person. Gud skapte også dyrene i sitt bilde betyr det at Gud er en rotte ?. ← Nå står det faktisk slik at Gud skapte bare menneske i sitt bilde, ikke dyrene. Siterer fra skapelsesberetningen i første mosebok : 24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. Men jeg tolker det ikke dit hen at Gud er ganske lik en mann/menneske i utseende eller form. Hva det betyr derimot er jeg ikke helt sikkert på, det vet egentlig bare Gud, fordi h*n vet selv hva h*ns bilde er.Ånd blir vel nok litt feil (for meg) det og. Gud er Gud, og kan sikkert ta de former h*n selv vil. Endret 9. januar 2007 av MrBlue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 9. januar 2007 #8 Del Skrevet 9. januar 2007 sånn jeg har forstått er han verken mann eller kvinne, men gankse lik mennesker både på det følelsesmessige plan og og av utseende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 9. januar 2007 #9 Del Skrevet 9. januar 2007 Uansett hva dere måtte mene om Guds kjønn, så kaller han seg Herre i Bibelen. Og han skapte Adam først, i sitt bilde. 1 Mos.2,18: Så sa Gud Herren: Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like. Nå vet jeg at det er mange som påstår at Bibelen, og kristne, setter kvinnen lavere enn mannen, men dette er helt feil. Legg merke til at Gud sier: en medhjelp som er hans like. Her stadfester Gud, før han skaper kvinnen, at hun skal være hans like. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiant Thor Skrevet 10. januar 2007 #10 Del Skrevet 10. januar 2007 Nå står det faktisk slik at Gud skapte bare menneske i sitt bilde, ikke dyrene. Siterer fra skapelsesberetningen i første mosebok : 24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. Men jeg tolker det ikke dit hen at Gud er ganske lik en mann/menneske i utseende eller form. Hva det betyr derimot er jeg ikke helt sikkert på, det vet egentlig bare Gud, fordi h*n vet selv hva h*ns bilde er.Ånd blir vel nok litt feil (for meg) det og. Gud er Gud, og kan sikkert ta de former h*n selv vil. ← Jeg tror Gud skapte alt i sitt bilde igjennom evelusjonen. Og jeg er tross alt ikke kristen så jeg tror ikke på den skaperberetningen som står i bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrBlue Skrevet 10. januar 2007 #11 Del Skrevet 10. januar 2007 Jeg tror Gud skapte alt i sitt bilde igjennom evelusjonen. Og jeg er tross alt ikke kristen så jeg tror ikke på den skaperberetningen som står i bibelen. ← Ja, det forklarer jo litt Men jeg tror bruken av "i Guds bilde" er litt forskjellig. At alle vesner på jorden er utviklet slik Gud vil at de skal være, skal jeg ikke si meg imot (i følge kristendommen så er Gud fortsatt skaper, f.eks gjennom naturlover). Men om at "i Guds bilde" betyr lik/etterlignet Gud, da vil jeg ikke si meg enig. Hvilken religion hører du til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. januar 2007 #12 Del Skrevet 10. januar 2007 Uansett hva dere måtte mene om Guds kjønn, så kaller han seg Herre i Bibelen. Og han skapte Adam først, i sitt bilde. 1 Mos.2,18: Så sa Gud Herren: Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like. Nå vet jeg at det er mange som påstår at Bibelen, og kristne, setter kvinnen lavere enn mannen, men dette er helt feil. Legg merke til at Gud sier: en medhjelp som er hans like. Her stadfester Gud, før han skaper kvinnen, at hun skal være hans like. ← Vet du, eller någon annan om detta även är vad som står i orginalböckerna ellar har det blivit "hans" i övesättningar? bara nyfiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lestat Skrevet 10. januar 2007 #13 Del Skrevet 10. januar 2007 Hvis Gud eksisterer kan det umulig være en kvinne. Da ville vi fått dommedag ca. 1 gang i måneden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pellegrino Skrevet 10. januar 2007 #14 Del Skrevet 10. januar 2007 Syns jeg har hørt noe om at kirkerådet "har bestemt" at Gud skal omtales som intetkjønn, siden det er kjønnsdiskriminerende å kalle Gud for han eller hun. Må ikke bibelen i så fall redigeres? Jeg sikter da bl.a. til det ovenstående vedr. "Gud, vår herre"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pellegrino Skrevet 10. januar 2007 #15 Del Skrevet 10. januar 2007 Hvis Gud eksisterer kan det umulig være en kvinne. Da ville vi fått dommedag ca. 1 gang i måneden ← Så humor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrBlue Skrevet 10. januar 2007 #16 Del Skrevet 10. januar 2007 Vet du, eller någon annan om detta även är vad som står i orginalböckerna ellar har det blivit "hans" i övesättningar? bara nyfiken ← Tja, nå er jo hebraisk orginal språket i gamle testamentet (gresk og arameisk i det nye testamentet). Men de eldste skriftene (deler av skriftene) vi har av GT er på gresk. GT ble oversatt til gresk noen hundreår f.kr. Grunnen til at vi ikke har så gamle og mange hebraisk er at jødisk tradisjon er å ødelegge skriftet når det begynner å bli slitt (først skriver de av orginalen), dette for at det ikke skal kunne lese feil pga slitte skrifter. Så om man ser på de hebriske skriftene eller de greske som mest pålitelige så står det hvertfall på hebraisk adonai der hvor det står i vår bibel "herre", og det betyr nettopp det. Når det kommer til oversettelse av bibelen så skjer det veldig nøyaktig, hvertfall de fra bibelselskapet. Er ikke kjent med de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 10. januar 2007 #17 Del Skrevet 10. januar 2007 Uansett hva dere måtte mene om Guds kjønn, så kaller han seg Herre i Bibelen. Og han skapte Adam først, i sitt bilde. 1 Mos.2,18: Så sa Gud Herren: Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like. Nå vet jeg at det er mange som påstår at Bibelen, og kristne, setter kvinnen lavere enn mannen, men dette er helt feil. Legg merke til at Gud sier: en medhjelp som er hans like. Her stadfester Gud, før han skaper kvinnen, at hun skal være hans like. ← for gud er mann og kvinnen likestilte, men de er skapt forskjellig for å fylle forskjellige oppgaver, så de utfyller hverandre. amen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiant Thor Skrevet 10. januar 2007 #18 Del Skrevet 10. januar 2007 Ja, det forklarer jo litt Men jeg tror bruken av "i Guds bilde" er litt forskjellig. At alle vesner på jorden er utviklet slik Gud vil at de skal være, skal jeg ikke si meg imot (i følge kristendommen så er Gud fortsatt skaper, f.eks gjennom naturlover). Men om at "i Guds bilde" betyr lik/etterlignet Gud, da vil jeg ikke si meg enig. Hvilken religion hører du til? ← Jeg er med i en slags side sprang innenfor Hinduismen, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 10. januar 2007 #19 Del Skrevet 10. januar 2007 for gud er mann og kvinnen likestilte, men de er skapt forskjellig for å fylle forskjellige oppgaver, så de utfyller hverandre. amen ← Helt enig. Det er underlig at menneskene absolutt vil prøve å jevne ut denne forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 10. januar 2007 #20 Del Skrevet 10. januar 2007 Vet du, eller någon annan om detta även är vad som står i orginalböckerna ellar har det blivit "hans" i övesättningar? bara nyfiken ← Jeg vet bare at det står "Herre" og "Lord" i alle de Biblene jeg har sett og hørt fra, både norske, svenske, engelske og andre nasjonaliteter. Predikanter fra mange forskjellige nasjoner blir oversatt til norsk eller engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå