Gå til innhold

Kinesisk fiken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir den vann to ganger i uka, den står litt lyst og den MISTER snart alle bladene sine?

Hvordan skal jeg behandle denne stakkars planten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er en ficus ginseng?

Den reagerer kraftig på miljøendring, som f.eks fra butikken og hjem til deg, eller fra et sted i stua til et annet (!). Det er helt naturlig for den å miste en hel masse blader over noe tid etter en slik endring. Men ta det med ro, det kommer nye blader etter hvert! Plasser den der du vet at du vil ha den med det samme, så slipper du flere sånne drysse-runder. (Men vær obs på at noen også mister en del blader om høsten)

Den skal ikke ha for mye vann, jeg vanner min et par ganger i mnd. Den lagrer ganske mye vann i den tjukke stammen, og er noe utsatt for råte hvis den får for mye vann. Tørk den godt ut mellom vanningene. Blir bladene gule i tillegg til å falle av, har den fått for mye. Blir stammen myk, så er det bare å kaste hele planta.

Skrevet
Det er en ficus ginseng?

Den reagerer kraftig på miljøendring, som f.eks fra butikken og hjem til deg, eller fra et sted i stua til et annet (!). Det er helt naturlig for den å miste en hel masse blader over noe tid etter en slik endring. Men ta det med ro, det kommer nye blader etter hvert! Plasser den der du vet at du vil ha den med det samme, så slipper du flere sånne drysse-runder. (Men vær obs på at noen også mister en del blader om høsten)

Den skal ikke ha for mye vann, jeg vanner min et par ganger i mnd. Den lagrer ganske mye vann i den tjukke stammen, og er noe utsatt for råte hvis den får for mye vann. Tørk den godt ut mellom vanningene. Blir bladene gule i tillegg til å falle av, har den fått for mye. Blir stammen myk, så er det bare å kaste hele planta.

Ok takk for svar :) Jeg kjøte den for tre uker siden, og siden da har den stått på samme sted i stua siden da. Pleier disse drysse periodene å vare så lenge? tror den snart har mistet nesten alle bladene sine, Men de vill komme igjen ?

Stammen er heldigvis ikke myk, og bladene er grønne. :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Min røytet i et par-tre mnd etter at jeg fikk den i hus, har stått på samme sted hele tida. Den er litt naken nedover mot stammen, men har fått en del nye blader i toppen. Mister ikke mer blader nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...