Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye vil det koste å returnere en bok til bokklubben? Irriterende når man glemmer å avbestille...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må og returnere en bok nå. Har meldt meg inn i hobbygleder, og mente jeg hadde avbestilt boka. Så viser det seg at det er en bok jeg tydeligvis ikke har avbestilt, men jeg mener jeg ikke har fått blad i posten på den boka... I tillegg har de 16 forsendelser i løpet av året - ikke 12 som jeg trodde. Men er det ikke sånn at man skal få blad i posten der det står om mnd bok??? Hvis ikke er det jo helt håpløst å følge med når man skal avbestille...

Skrevet

Om du kan avbestille fra nett (vet ikke helt hvilken bokklubb du mener) så er det grei praksis å sette av noen minutter på en bestemt dag og tidspunkt hver uke og avbestille det du ikke vil ha. Det er det eneste som fungerer for meg. Ellers glemmer jeg å sjekke.

Skrevet (endret)
Hvor mye vil det koste å returnere en bok til bokklubben? Irriterende når man glemmer å avbestille...

Det avhenger av bokens vekt. Bøker som veier over 250 gram til 350 kan sendes som b-post og koster 20 kroner. Bøker fra 350 grem til 1 kilo kan også sendes som b-post og koster 50 kroner. Bøker som veier 1 til 2 kilo koster 100 kroner som b-post. Ved b-post må avsenders adresse stå på bokpakken. A-post stiller ikke samme krav, og koster henholdsvis 22 kroner, 55 kroner, og 120 kroner. Selv bruker jeg den minste norgespakken som koster 89 kroner, og synes størrelse på denne er grei, og jeg får dessuten sendingskvittering.

Bøker som er avbestilt kan sendes i retur gratis, men da må en først ta kontakt med bokklubben og bestille en returlapp/returservice som klistres på bokpakken før den postlegges. Ellers kan det komme portokrav fra posten og bokklubben...

Endret av Bobeline
Skrevet

Avbestiller vanligvis med en gang jeg får mail fra bokklubben, men det var en glipp denne gang...

Returnerte boken i dag, og det kostet 50 kr.

Skrevet

Ett unntak: Hvis boken er kjøpt via telefonsalg, skal du ikke betale for returen. Men hvis du er medlem av bokklubben, må du jo det.

Skrevet

Jeg måtte ut med 100 kr for å returnere til hobbyklubben...

Strøyk bare ut adressen min og sendte tilbake i originalembalasje, vet ikke om det gjorde det dyrere....

Dyrt å glemme avbestillinga :sjenert:

Skrevet
Jeg måtte ut med 100 kr for å returnere til hobbyklubben...

Strøyk bare ut adressen min og sendte tilbake i originalembalasje, vet ikke om det gjorde det dyrere....

Dyrt å glemme avbestillinga :sjenert:

Emballasjen spiller ingen rolle, så lenge det er emballasje. Og originalemballasjen veier ikke så mye.

Returport avhenger av vekt. Med mindre en tar kontakt med bokklubben for å få returslipp når bok er sendt ut på tross av avbestilling eller ved feil etter endt medlemskap.

Gjest prestekrage
Skrevet

Som noen over her sa: Ble du "vervet" som medlem pr telefon trenger du ikke betale returportoen (noe bokklubbene selvfølgelig ikke informerer høylytt med)!!

Men regelverket er endog sånn at dersom du som telefonvervet medlem glemmer å avbestille, kan du ringe kundeservice å kreve at de sender deg en "returporto-blankett" (sånn til å klistre utenpå forsendelsen).

Spør meg ikke om hvorfor det er sånn og hvor en finner disse reglene. Jeg lærte det da jeg jobbet i en av bokklubbene og fikk inn en sånn telefon første gang!!!

(men- når jeg tenker meg om- lurer på om dette kan stå i standardbrevet som følger alle bokklubb utsendelser. Der hvor det står om angrefrist/returrett)

Skrevet
Spør meg ikke om hvorfor det er sånn og hvor en finner disse reglene. Jeg lærte det da jeg jobbet i en av bokklubbene og fikk inn en sånn telefon første gang!!!

(men- når jeg tenker meg om- lurer på om dette kan stå i standardbrevet som følger alle bokklubb utsendelser. Der hvor det står om angrefrist/returrett)

Det står ikke i standardbrevet fra bokklubbene. Rett og slett fordi det står i lov om angrerett at for annet salg enn telefonsalg er det forbruker som skal bære returporto. Videre skal varen (boken) sendes tilbake i originalemballasje og på samme fremsendingsmåte som den ble sendt ut.

Så hvis en person er vervet av bokklubben over telefon, gjelder bestemmelsene for telefonsalg der selger skal betale returporto. Dette skal bokklubbene informere om, ellers frafaller returretten fra 2 uker, til 1 år.

Men som andre sier, når det gjelder medlemsbladet og manglende avbestilling er det forbruker som må betale returporto. Bokkklubbene er i dette tilfellet bare forpliktet til å betale dersom avbestilling er gjort, men ikke notert hos bokklubben, eller det er oppgitt feil pris på varen, og lignende som forbruker/medlem ikke har feil i.

§ 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.

Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren.

Når forbrukeren har mottatt det selgeren skal betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til selgeren innen rimelig tid.

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på tilsvarende måte. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning, gjelder bestemmelsen i sjette ledd.

Er varen levert på annen måte skal den stilles til selgerens rådighet for avhenting på det stedet varen ble mottatt. Er varen i disse tilfellene levert på et annet sted enn i forbrukerens hjem kan det avtales at varen skal sendes eller leveres på en annen måte som ikke medfører urimelig ulempe for forbrukeren.

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet be den som leverer varen om å returnere den til selgeren.

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til sjette ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren.

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd.

Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren.

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...