Gå til innhold

Decoupage - noen tips?


Nala

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har akkurat laget min første decoupage-sponeske. Og det var KJEMPEGØY!! Absolutt en hobby jeg har lyst til å lære meg mer om :D

Men altså, jeg lurer på en ting: Når man har smurt lakk på gjenstanden og lagt servietten på, skal man da la det hele tørke FØR man smører lim OPPÅ servietten?? Eller skal man bare smøre lim oppå serviett-motivet med en gang? Synes det ble lett skrukket når jeg smurte lim oppå med en gang.

Og en annen ting: Hvis det er noen hardbarka decoupagere her, har dere noen tips å komme med til en fersking? Blir veldig takknemlig :D

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Nala!

Er ikke akkurat noen hardbarke Decoupage limer jeg da, men holder på med det i ny og ned. Jeg vet ihvertfall, helt sikkert, at du må vente med å ta lim oppå til lag 1. har tørket. Hvis ikke, blir det som du sier, bobler/ skrukker i, og i verste fall kan du rive istykker servietten. Du kan prøve med en svamprulle for å rulle servietten på plass, da blir det litt enklere.

Vet ikke helt hvor mye du har prøvd deg frem . Jeg prøver litt forskjellig, limer på glass, med blank glassmaling, på porcelen, med blank porcelenmaling. Synes det er moro!

Pleier å male litt med hobbymaling rundt motivet, noen ganger for å få servietten til å " gli " inn. Har lagdt ett nydelig ( synes jeg selv da :oops: ) serveringsbrett på denne måten.

Lagde lyslykter til jul med nisser på, Blir ett fint skinn i det.

Vet ikke helt om det var noen tips jeg, men dette gjør da jeg. Kansje det er noen som er skikkelig innvidd i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager ting med decoupage pleier jeg alltid å først ha litt lim på det jeg skal lime servietten/bildet på. Deretter legger jeg på servietten. Jeg pleier faktisk å ha lim på toppen direkte jeg, for da synes jeg det ikke blir så mye bobler på underlaget. Jeg bruker da en myk pensel og litt lim, og tar limet forsiktig utover på bilder. På den måten ryker ikke servietten, og det blir mindre bobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu har jeg lavet det et par gange men fandt ud af at jeg købte vandbasert lakk hos farvehandleren istede for at købe det dyre lakk som panduro har og resutate bliver like fint har lavet mange gave æsker mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Kan du lime motiver på porselenskopper?  

Kan du finne motiver andre steder enn på servietter?

Svar til spørsmål 1:

Ja, man kan lime på porselen, men da bør du kjøpe lakk som er beregnet til det. Lakk som skal herdes ("brennes") i stekeovnen. Da tåler det bedre vask (også oppvaskmaskin) etterpå.

Svar til spørsmål 2:

Det er masse du kan ta motiver fra! Jeg liker godt å klippe ut motiver fra (tøy-)stoff. Ellers kan man bruke motiver fra ukeblader, reklamer o.l. Gave-papir egner seg også (tenk på alle de fine motivene som er på julepapiret...).

Og hvorfor ikke skrive ut dine egne bilder på "vanlig" A4 papir?

Bare fantasien som setter grenser!

Stoff og "vanlig" papir passer kanskje best til mere "robuste" ting, men det går!

Jeg bruker også vannbasert gulvlakk, i stedet for "spesial-lakken" som panduro selger. Fungerer helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...