monja Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Jeg skal ønske meg digitalt speilreflekskamera til bursdagen min, men hvilket skal jeg velge? Vil gjerne høre pm erfaringer med dig.speil.kamera. Det er kun til å forevige familie og annen hjemmebruk.
Gjest Mayamor Skrevet 6. januar 2007 #2 Skrevet 6. januar 2007 Vi sverger til Canon da utvalget er godt, erfaringen med merket bra. Vi kjøpte oss Canon 400D til ca 6000,- for selve kameraet og en linse. Men det har jo blitt innkjøpt mye etter den tid da samboer er veldig interessert i foto. Jeg tror det er med foto som det er med eks biler; noen liker volvo/bmw/ford/opel osv...
Dru Skrevet 6. januar 2007 #3 Skrevet 6. januar 2007 Canon EOS 400D er et veldig bra kjøp. Det eneste er at kit-objektivet er av varierende kvalitet.
honey21 Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Jeg har en Canon 350D. Den er kjempebra Den tar fantastiske bilder.
Rødvinspiken Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Jeg spurte en fotograf som jeg kjenner litt til. Han er supergod til å ta bilder. Han tar både familiebilder og reklamebilder, og han holder også fotografkurs for de som vil lære seg mer om bruken av digitalt speilreflekskamera. Nå spurte jeg sist sommer, så det kan være det har kommet nyere versjon, men han sa at Canon 350D var et supert valg for en amatørfotograf. Det tar svært gode bilder og har mange nyttige funksjoner samtidig som det er svært brukervennlig. *Ønsker meg det speilreflekskameraet*
Chic Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 Fikk meg nettopp et canon 400d, men kjøpte kun bodyen og la en god del penger i en skikkelig linse. Kan du styre unna kittet, så kjøp heller bodyen og en linse som passer til ditt bruk. Linsa har veldig mye å si for kvaliteten på bildet, kamera har ikke så mye å si som folk tror Lykke til med kjøpet ditt, gled deg masse :D Selv tar jeg bilder som en gal om dagen :D
Gjest Tweek Skrevet 8. januar 2007 #8 Skrevet 8. januar 2007 Vi har som de fleste andre i denne trådemn kjøpt canon 400D. Det blir veldig bra bilder av det syntes jeg, og det er lett og betjene
minienthe Skrevet 8. januar 2007 #9 Skrevet 8. januar 2007 canon her og, syntes det passet best til små hender med tanke på brukervennlighet
Laban75 Skrevet 8. januar 2007 #10 Skrevet 8. januar 2007 Vurderer også å kjøpe meg Canon EOS 400D. Mange er fornøyd med dette, men det sies at Nikon er hakket bedre og de fleste som kjøper for annen gang går over til Nikon? noen som vet?
Chic Skrevet 8. januar 2007 #11 Skrevet 8. januar 2007 Jeg syns Nikon er dårligere bygd enn Canon, i forhold til at det er større og ligger litt dårligere i hånden. Men dette er smak og behag. Etter hva jeg har fått høre, så er menyen på Canon enklere enn Nikon?
Gustenpus Skrevet 8. januar 2007 #12 Skrevet 8. januar 2007 Jeg valgte Nikon D50 over Canon 350D da jeg kjøpte i fjor. Først og fremst pga ergonomi, føltes bedre i hånda. Jeg syntes 350en ble for liten. Kanskje flere kvinner som trives med Canon 350/400? (Ikke det at mine akademikerhender er så innmari grove ... ) D50 har dessuten en innmari god brikke for dårlige lysforhold, nesten like bra som Canon Uansett, dropp kit-linsa og kjøp noen skikkelige gode linser for pengene dine. (Litt off-topic: Har du tenkt til å gjøre mye etterbehandling av bildene dine? Eller kjøper du speilrefleks for de utskiftbare linsene? Dersom du hverken skal jobbe med bildene dine eller bytte linser ville jeg anbefale å kjøpe et av de _gode_ "nesten kompakt"-kameraene. Bildene rett ut av kameraet blir like gode eller bedre enn speilrefleks. Dyre speilreflekshus kan gi fantastisk gode bilder, men krever som oftest endel etterarbeid med lys og farger. På speilreflekssiden er derimot Nikon D50(/40) og Canon 350D/400D kjent for å gi veldig gode og "forbrukervennlige" bilder rett ut av kameraet. Familie/amatørfotografer liker ofte litt mer mettede farger. Og så er jo hastighet et godt argument for speilrefleks da Bra for barn og dyr i farta.)
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2007 #13 Skrevet 8. januar 2007 (Litt off-topic: Har du tenkt til å gjøre mye etterbehandling av bildene dine? Eller kjøper du speilrefleks for de utskiftbare linsene? Dersom du hverken skal jobbe med bildene dine eller bytte linser ville jeg anbefale å kjøpe et av de _gode_ "nesten kompakt"-kameraene. Bildene rett ut av kameraet blir like gode eller bedre enn speilrefleks. Dyre speilreflekshus kan gi fantastisk gode bilder, men krever som oftest endel etterarbeid med lys og farger. På speilreflekssiden er derimot Nikon D50(/40) og Canon 350D/400D kjent for å gi veldig gode og "forbrukervennlige" bilder rett ut av kameraet. Familie/amatørfotografer liker ofte litt mer mettede farger. Og så er jo hastighet et godt argument for speilrefleks da Bra for barn og dyr i farta.) ← Kan du anbefale noen?
Gjest -eline- Skrevet 9. januar 2007 #14 Skrevet 9. januar 2007 Jeg syns Nikon er dårligere bygd enn Canon, i forhold til at det er større og ligger litt dårligere i hånden. Men dette er smak og behag. Etter hva jeg har fått høre, så er menyen på Canon enklere enn Nikon? ← Det er jeg ikke enig i Jeg hadde faktisk planlagt å kjøpe Canon 350D, testet det ut og siden jeg var godt vant med Canons menyoppsett så var det hele veldig logisk. En kompis av meg forbarmet seg over meg og langtidslånte meg hans Nikon D70 (han kjøpte seg D200...), og det virker mye mer solid enn 350D/400D synes jeg i hvertfall. Har flere venner som har 350D, og jeg synes deres kamera blir veldig puslete og kjennes mindre solide ut, gir en mye mer plastikkfølelse enn D70. Er man vant til menysystemet til Canon (uansett hvilket Canonkamera omtrent) så vil menysystemet på 350D/400D være enklere å forstå enn Nikons, men det er ikke akkurat raketteknologi vi snakker om, så noe kjempevanskelig å lære seg det er det ikke. Nikons kitobjektivet går også for å være bedre enn Canons kitobjektivet, men det vet jeg ikke noe om da jeg aldri har prøvd de. Bildekvaliteten på disse kameraene er jo ikke så veldig stor kvalitetsforskjell, så stort sett så anbefales det å gå og teste ut de som er aktuelle. Hvor godt ligger de i hånda, gjerne prøv med forskjellige objektiver på, kitobjektivet er ikke de største og kameraet oppfører seg muligens litt anerledes i hånda om du har på et tyngre objektiv... Og test ut menysystemet! En annen ting, har man objektiver fra vanlige Nikon/Canon speilreflekskameraer, så kan disse i de fleste tilfeller brukes på det nye kameraet, og det kan jo være greit å ta med seg når man velger merke.
Chic Skrevet 9. januar 2007 #15 Skrevet 9. januar 2007 Det er jeg ikke enig i Jeg hadde faktisk planlagt å kjøpe Canon 350D, testet det ut og siden jeg var godt vant med Canons menyoppsett så var det hele veldig logisk. En kompis av meg forbarmet seg over meg og langtidslånte meg hans Nikon D70 (han kjøpte seg D200...), og det virker mye mer solid enn 350D/400D synes jeg i hvertfall. Har flere venner som har 350D, og jeg synes deres kamera blir veldig puslete og kjennes mindre solide ut, gir en mye mer plastikkfølelse enn D70. Er man vant til menysystemet til Canon (uansett hvilket Canonkamera omtrent) så vil menysystemet på 350D/400D være enklere å forstå enn Nikons, men det er ikke akkurat raketteknologi vi snakker om, så noe kjempevanskelig å lære seg det er det ikke. Nikons kitobjektivet går også for å være bedre enn Canons kitobjektivet, men det vet jeg ikke noe om da jeg aldri har prøvd de. Bildekvaliteten på disse kameraene er jo ikke så veldig stor kvalitetsforskjell, så stort sett så anbefales det å gå og teste ut de som er aktuelle. Hvor godt ligger de i hånda, gjerne prøv med forskjellige objektiver på, kitobjektivet er ikke de største og kameraet oppfører seg muligens litt anerledes i hånda om du har på et tyngre objektiv... Og test ut menysystemet! En annen ting, har man objektiver fra vanlige Nikon/Canon speilreflekskameraer, så kan disse i de fleste tilfeller brukes på det nye kameraet, og det kan jo være greit å ta med seg når man velger merke. ← Det var ikke helt det jeg mente, er enig i at 400d er mindre solid, altså plastikkhus (eller hva det er) iforhold til f.eks canon 5d eller 30d som er bygd i metall. Mente mer oppbyggingen som at den ligger bedre i hånden. Personlig syns jeg nikon blir litt for stort og klumpete, men som sagt, smak og behag Så kan man jo også stille seg spørsmålet hvordan det skal brukes, vil man ta det med ferie, på stranda osv, så er det greiere med et kamera som er litt mindre enn å drasse med et "stort" kamera som Nikon. 400d yter jo bra, men man har fremdeles et litt mindre kamera å drasse med Og hele kittet ville jeg aldri kjøpt selv, så der ville jeg ikke vurdert kamera ut ifra kitobjektiv, men bra at du tipser om det om det er det ts vil ha, et kit Også vil jeg også nevne at jeg har et 24-105mm canon objektiv som er en smule stort, syns ikke dette ødelegger når det gjelder å holde 400d'en som enkelte har sagt kan skje. Men dette er kanskje også smak og behag
Gustenpus Skrevet 9. januar 2007 #16 Skrevet 9. januar 2007 Kan du anbefale noen? ← Har ikke så oppdaterte personlige erfaringer, men ta en titt på akam.no.
Gjest -eline- Skrevet 9. januar 2007 #17 Skrevet 9. januar 2007 Det var ikke helt det jeg mente, er enig i at 400d er mindre solid, altså plastikkhus (eller hva det er) iforhold til f.eks canon 5d eller 30d som er bygd i metall. Mente mer oppbyggingen som at den ligger bedre i hånden. Personlig syns jeg nikon blir litt for stort og klumpete, men som sagt, smak og behag ← Det kommer veldig an på størrelsen på hendene, tror Canon 400D/350D appelerer veldig til jenter pga størrelsen. Selv skal jeg være enig i at Nikons kameraer er endel større (dog har de minsket de, mitt D70 er større enn D80), men jeg synes de ligger like godt å hånda og jeg personlig synes at det var skuffelse å prøve venninna mi sitt 350D...det virket så puslete Så kan man jo også stille seg spørsmålet hvordan det skal brukes, vil man ta det med ferie, på stranda osv, så er det greiere med et kamera som er litt mindre enn å drasse med et "stort" kamera som Nikon. 400d yter jo bra, men man har fremdeles et litt mindre kamera å drasse med ← Speilrefleks er stort uansett, så vil man ha noe som ikke tar plass med seg på ferie så tror jeg ikke speilrefleks er greia uansett om det er Canon eller Nikon det er snakk om Også vil jeg også nevne at jeg har et 24-105mm canon objektiv som er en smule stort, syns ikke dette ødelegger når det gjelder å holde 400d'en som enkelte har sagt kan skje. Men dette er kanskje også smak og behag ← Ok, var bare jeg som sammenlignet mitt med min venninnes kamera, kamerahuset hennes virket bare for lett til at 18-200 mm jeg har hadde fått kameraet til å ligge godt i hånda. Men igjen det er sikkert en smakssak og en vanesak Misforstå meg rett nå: Canon 400D (350D) er et knallkamera, men det er også Nikon D80 (D70). Fototeknisk så er de jo svært bra, det er jo som sagt snakk om smak og behag i størrelse, hvor godt det ligger i hånden og hvordan man oppfatter menysystemet.
Laban75 Skrevet 10. januar 2007 #18 Skrevet 10. januar 2007 Det er jo en viss prisforskjell på Canon EOS 400D og Nikon D80 da.. Er jo nesten dobbel pris på komplett.. Er det verdt det for amatørfotografer?
Prinsesse på erten Skrevet 10. januar 2007 #19 Skrevet 10. januar 2007 (endret) Canon EOS 400D er et veldig bra kjøp. Det eneste er at kit-objektivet er av varierende kvalitet. ← Dette kameraet har vunnet flere tester innen sin klasse. Stemmer at kit-objektivet ikke helt holder mål. Vi var ikke spesielt fornøy, så vi klagde og fikk det byttet inn i et betydelig bedre Tamron objektiv mot et lite mellomlegg. Og så har vi kjøpt oss en Canon-telelinse. Jeg ville kjøpt enten Canon 400D eller tilsvarende Nikon. Endret 10. januar 2007 av Prinsesse på erten
Gustenpus Skrevet 10. januar 2007 #20 Skrevet 10. januar 2007 Det er jo en viss prisforskjell på Canon EOS 400D og Nikon D80 da.. Er jo nesten dobbel pris på komplett.. Er det verdt det for amatørfotografer? ← Nei, ikke i forhold til å kjøpe linser for mellomlegget Hvis du ikke har råd til å kjøpe skikkelige bra linser velger du et billigere hus slik at du får råd til linsene. Jeg ville heller kjøpt et Canon 400D og et par bra linser enn Nikon D80 med kitlinsa (men nå faktisk både 18-70 og 18-135 som kan følge med ikke så ille altså). Og du har det mer moro med flere gode linser enn med et superavansert hus, det mener nå jeg ihvertfall. F.eks. et lyssterkt 50 mm fastobjektiv til portretter og konserter, og et kombinert 90mm macro/portrettobjektiv. Det er mer verdt for meg enn mer avansert lysmåling og fokusering. Så mitt svar er nei. Det er ikke verdt det i billedkvalitet. Men for mange vil det være verdt det i fleksibilitet, ergonomi, "viewfinder"-størrelse (deilig med stor kikkeglugg, som D80 har) og generell tilfredsstillelse av teknologikåthet. Det siste kan være en deilig lyst å gi etter for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå