Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spennring i platina med 0,20 ct diamant.

Spennring i hvitt gull med diamant i samme størrelse.

Platinaringen har litt bedre diamantkvalitet, men det gir en pekepinn om prisforskjell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, litt forskjell altså. Men fargen på platina, er det en slags mellomting mellom hvitt og gult gull?

Skrevet

Nei, det er et hvitt metall.

Skrevet

Ok, så bare litt farget ut på bildet. Nå fikk jeg lyst på platinaring, hehe. Hvordan ser en forresten forskjellen på platina og hvitt gull?

Skrevet

Man ser kanskje ikke så utrolig stor forskjell, men platina holder seg mye finere enn hvitt gull. Det belegget hvitt gull har, er laget av et platinametall. Platina er regnet for å være et edlere metall enn gull.

Skrevet
Jeg fikk beskjed fra gullsmeden om at det ikke lønte seg å ha 18k, fordi ringen da ble mykere og lettere å skade. Han anbefalte 14 k, slik at den var "blandet opp" med et sterkere metall.

En kamerat av meg kjøpte 24k giftering i utlandet. Den er myk som smør og ble faktisk skjev etter kort tids bruk :legrine:

My point exactly. Det er ikke alltid det som høres mest eksklusivt ut er det beste.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Vi har platinaringer (kjøpt i USA) og er strålende fornøyd med det. Skulle vi hatt noe annet hadde det blitt gult gull. Hvitt gull må få nytt belegg i blant og vi orket ikke tanken på gifteringer som må leveres inn for "oppfiksing" til stadighet..

Skrevet (endret)
My point exactly. Det er ikke alltid det som høres mest eksklusivt ut er det beste.

Jeg er helt inneforstått med hva dere sier. Og jeg er enig! 18 k er lettere å skade enn 14 k. Les nå hva jeg har skrevet tidligere :)

Derfor mener jeg at det er forskjell på selve KVALITETEN på gullet.... Selv om jeg vanskelig kan bevise dette.

Min ring som er 18 K burde altså være i dårligere "stand" pga riper osv enn min venninnes 14 K. Fordi 18 K er mykere... Men det er den altså ikke...

Dette bekrefter bare min tro på at det er forskjell på hva gullet faktisk inneholder... Jeg tror mange gullsmeder sper ut guldet med annet materialet, slik at ringen ikke blir like "sterk" og lettere får skader - selv om det er 14 K.

Merkelig at min ring er så glatt og fin da det er 18 k?

Endret av Neffi
Skrevet

Det er nok ikke kvaliteten på gullet, Neffi, men kvaliteten på legeringen som gjør utslaget. ;)

Skrevet

Gullsmykker inneholder gull, sølv og kobber. Gullsmedene putter ikke oppi det de måtte ha for hånden av metaller.

Det at din .750-ring er penere enn din kusines .585-ring kan komme av mange ting, bl.a. utformingen.

Jeg har som sagt jobbet med dette, og kan så godt som garantere at gull er gull. Ikke noe kvalitetsforskjell.

Skrevet
Det er nok ikke kvaliteten på gullet, Neffi, men kvaliteten på legeringen som gjør utslaget. ;)

Takk! Ja, eller "overflatebehandlingen" som jeg kalte det!

Poenget mitt er at det ER forskjell på kvalitet. Om det er legering eller gull vet jeg ikke - jeg vet bare at det er forskjell...

Skrevet
Takk! Ja, eller "overflatebehandlingen" som jeg kalte det!

Poenget mitt er at det ER forskjell på kvalitet. Om det er legering eller gull vet jeg ikke - jeg vet bare at det er forskjell...

Gult gull har ikke overflatebehandling. Den eneste kvalitetsforskjellen du kan finne på gull, er tykkelsen på rhodiumlaget på hvitt gull.

Skrevet
Gullsmykker inneholder gull, sølv og kobber. Gullsmedene putter ikke oppi det de måtte ha for hånden av metaller.

Det at din .750-ring er penere enn din kusines .585-ring kan komme av mange ting, bl.a. utformingen.

Jeg har som sagt jobbet med dette, og kan så godt som garantere at gull er gull. Ikke noe kvalitetsforskjell.

vet jeg høres helt umulig ut nå.. :grine: Og jeg stoler virkelig på at du kan dette endel bedre enn meg.. det er ikke det. Men en mystisk forskjell er det.

Du skulle ha sett det selv. Og hennes ring er veldig fint utformet - det er ikke det heller.. Hun sier selv at hun er svært skuffet fordi den fort har blitt ripete...

Legering, er det det man har på overfalten forresten?

Skrevet

Åhh nei, jeg kommer aldri til å bli trodd :legrine:

:ler:

Ok, da skal jeg bare gi meg... Men søren at jeg ikke har bildet asså ;)

Skrevet

Legeringen er "gullblandingen", dvs. gullet og de andre metallene de blander sammen før de støper ringen. Kvaliteten på denne kommer både an på blandingsforholdet, samt hvordan den behandles (hvordan den oppvarmes og avkjøles). Overflatebehandlingen er noe annet.

Nå kan jeg ikke spes mye om selve gullegeringen, men som kjemiker kan jeg litt generelt om materialteknologi... ;)

Skrevet

Legering er som Niomi sier den blandingen av metaller som er i gullsmykket. Jeg tviler ikke på at ringen din har færre skader enn kusinen din sin, men som sagt kan man ikke sammenligne disse to ringene når det er to forskjellige personer som har brukt dem. Kanskje dere legger forskjellig mening i hva det vil si å være forsiktig, kanskje har ringen hennes en form som gjør den mer utsatt for skade osv. Den eneste måten de to ringene kan sammenlignes på, er hvis dere kjøper to nye, og lar en av dere bruke begge to ;)

Skrevet
Legeringen er "gullblandingen", dvs. gullet og de andre metallene de blander sammen før de støper ringen. Kvaliteten på denne kommer både an på blandingsforholdet, samt hvordan den behandles (hvordan den oppvarmes og avkjøles). Overflatebehandlingen er noe annet.

Nå kan jeg ikke spes mye om selve gullegeringen, men som kjemiker kan jeg litt generelt om materialteknologi... ;)

Takk :)

Men (gult)gull-legering er (gult)gull-legering... uannsett da og forstå? Men min innehilder jo som sagt litt mer kobber enn det som er vanlig...

Ok forstår at jeg ødlegger tråden her. Så fra nå av skal jeg holde meg borte. Sorry!

:grine:

Skrevet
Takk  :) 

Men (gult)gull-legering er (gult)gull-legering... uannsett da og forstå? Men min innehilder jo som sagt litt mer kobber enn det som er vanlig...

Minst 585/1000 skal være gull i smykker som selges i Norge. De resterende 415/1000 er en blanding av sølv og kobber, men hvor mye av hvert som brukes varierer. Din ring inneholder mye kobber, og det gjør bare at fargen blir rødere.

Skrevet
Minst 585/1000 skal være gull i smykker som selges i Norge. De resterende 415/1000 er en blanding av sølv og kobber, men hvor mye av hvert som brukes varierer. Din ring inneholder mye kobber, og det gjør bare at fargen blir rødere.

... men la oss nå si at den inneholder mer sølv enn kobber (rent hypotetisk) kan ikke selve blandingen bli "sterkere" eller en annen da? Det må jo påvirke både utseende og egenskapene.

Og hvordan den avkjøles og alt det det - har ikke det noe å si for "blandingen" ??

Sorry!

Skrevet
... men la oss nå si at den inneholder mer sølv enn kobber (rent hypotetisk) kan ikke selve blandingen bli "sterkere" eller en annen da? Det må jo påvirke både utseende og egenskapene.

Og hvordan den avkjøles og alt det det - har ikke det noe å si for "blandingen" ??

Sorry!

Både sølv og kobber er myke metaller, det er derfor de egner seg så godt sammen med gull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...