Gjest gjesta Skrevet 8. januar 2007 #21 Skrevet 8. januar 2007 Våre forlovelses ringer ser slik ut: http://jorunn.org/img/j_a_rings.jpg Det er et dårlig bilde, så for å beskrive litt bedre er de nesten sånn http://www.gifteringen.no/images/breuning/096bb.jpg, men med rund diamant som sitter på et glatt "belte". Det er altså tre "belter", en tynn, matt og hvit, en tynn, glatt gul (som står litt ut) og en tykk, matt og gul. Jeg synes også de helt tradisjonelle er kjedelige, og jeg ville ikke hatt en helt hvit en, da synes det jo liksom ikke at det er en giftering. Det er også veldig motesak, som jeg synes blir litt dumt med ringer man skal ha resten av livet.
Gjest Neffi Skrevet 8. januar 2007 #22 Skrevet 8. januar 2007 (endret) Våre er i gult gull, men de går i en aning roségull. Guldet er altså litt mer blandet. Det viktigste dere gjör da dere velger ringene er kvaliteten på selve gullet... Det ER stor forskjell. Gå i en forretning der de er spesialisert på gull, ringer og stener - ikke bare en vanlig gullsmed som selger alt fra rammer til öredobber i kobber. Grunnen til at vi valgte gult gull fremfor hvitt er at det er mye enklere å vedlikeholde gult gull. Det hvite gullet må inn å "glanses" ca hvertannet år for at det skal kunne beholde uttrykket. Også er det veldig klassisk.. pluss at det som er "inn" nå er hvitt gull. Ble litt lei av å se det. Endret 8. januar 2007 av Neffi
Gjest Phenomena Skrevet 8. januar 2007 #23 Skrevet 8. januar 2007 Jeg syns hvitt gull er penest, meen det ser jo ut som sølv, da
tuji Skrevet 8. januar 2007 #24 Skrevet 8. januar 2007 Som tidligere ansatt i gullsmedbutikk må jeg bare avkrefte et par ting: * Hvitt gull ser ikke ut som sølv! * Det er ikke forskjell på kvaliteten på gull så lenge de har samme stempel. Det mest vanlige i Norge er 585 (eller 14 karat, som noen kaller det). Det betyr at smykket inneholder 585 tusendeler rent gull. Er stempelet 750 (18 karat), inneholder smykket mer gull, men er til gjengjeld mykere og mer utsatt for slag og skader. Det kan imidlertid være forskjell i farge, og det kommer an på hvor mye kobber det er i legeringen. Når det gjelder valget ditt - her er noen argumenter som kan hjelpe deg å velge: Diamanter får finere glans i hvitt gull. I gult gull kan diamanten se gul ut. Hvitt gull er ikke blankt i seg selv, men grålig. For å få den blanke overflaten, belegges det med noe som heter rhodium, som er et platinametall. Dette laget slites av over tid, og raskere på ringer enn andre smykker, siden det sitter på hendene som er borti alt mulig. En hvitt gulls ring bør pusses opp og rhodineres på nytt ca hvert halvannet år, og det koster fra 500 kroner for en glatt ring, mer hvis den har diamant. Hvis penger ikke har noe å si, ville jeg kjøpt en ring i platina. Det er blankt i seg selv , og du slipper å pusse den opp hele tiden. Det er dyrere enn hvitt gull, men holder seg mye penere. Det er ikke så vanlig i Norge, men velrennomerte gullsmeder kan sikkert hjelpe deg.
glaidyr Skrevet 8. januar 2007 #25 Skrevet 8. januar 2007 Min ring har gult gull i midten med hvite gullkanter rundt, og diamant i midten:) Kanskje smør på flesk, men jeg syns den er fin:)
Betsy Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #26 Skrevet 8. januar 2007 Synes fortsatt dette er vanskelig, jeg! Tror nesten jeg blir nødt til å velge etter elle-melle-metoden!
Gjest Neffi Skrevet 8. januar 2007 #27 Skrevet 8. januar 2007 (endret) Som tidligere ansatt i gullsmedbutikk må jeg bare avkrefte et par ting: * Hvitt gull ser ikke ut som sølv! * Det er ikke forskjell på kvaliteten på gull så lenge de har samme stempel. Det mest vanlige i Norge er 585 (eller 14 karat, som noen kaller det). Det betyr at smykket inneholder 585 tusendeler rent gull. Er stempelet 750 (18 karat), inneholder smykket mer gull, men er til gjengjeld mykere og mer utsatt for slag og skader. Det kan imidlertid være forskjell i farge, og det kommer an på hvor mye kobber det er i legeringen. Når det gjelder valget ditt - her er noen argumenter som kan hjelpe deg å velge: Diamanter får finere glans i hvitt gull. I gult gull kan diamanten se gul ut. Hvitt gull er ikke blankt i seg selv, men grålig. For å få den blanke overflaten, belegges det med noe som heter rhodium, som er et platinametall. Dette laget slites av over tid, og raskere på ringer enn andre smykker, siden det sitter på hendene som er borti alt mulig. En hvitt gulls ring bør pusses opp og rhodineres på nytt ca hvert halvannet år, og det koster fra 500 kroner for en glatt ring, mer hvis den har diamant. Hvis penger ikke har noe å si, ville jeg kjøpt en ring i platina. Det er blankt i seg selv , og du slipper å pusse den opp hele tiden. Det er dyrere enn hvitt gull, men holder seg mye penere. Det er ikke så vanlig i Norge, men velrennomerte gullsmeder kan sikkert hjelpe deg. ← Det er veldig stor forskjell på gull. Hvor lett riper det får, eller hvor fort matt det blir. Om det er selve overflatebehandlingen, eller om det skyldes selve kvaliteten på guldet - det vet jeg ikke - men jeg törr å PÅSTÅ at det er store forskjeller. Jeg har 18 k i min ring. Min venninne har 14 k. Hennes ring er ripete med masse "skader". Hun er forsiktig. Jeg er ikke spesielt forsiktig... Da vi bestilte våre ringer fikk vi godt forklart at det fantes forskjell på kvalitet. Endret 8. januar 2007 av Neffi
tuji Skrevet 8. januar 2007 #28 Skrevet 8. januar 2007 Du misforsto meg litt. To ringer stemplet med 585, har akkurat like bra kvalitet. En med 750-stempel har mer gull i seg enn en med 585-stempel, så hvis man sier at det er bedre kvalitet jo mer gull smykket har i seg, er det som er stemplet 750 av best kvalitet. Gull er et mykt metall, og jo mer gull et smykke inneholder, jo mykere er det. Og jo mykere, jo lettere å skade. Det er imidlertid kvalitetsforskjell på rhodineringen på hvitt gull. Er rhodiumlaget tykt, behøver ikke smykket oppussing like ofte som et smykke med tynnere rhodiumlag.
Gjest Neffi Skrevet 8. januar 2007 #29 Skrevet 8. januar 2007 Neimen... da burde jo MIN ring väre i dårligere skikk enn hennes?
tuji Skrevet 8. januar 2007 #30 Skrevet 8. januar 2007 Neimen... da burde jo MIN ring väre i dårligere skikk enn hennes? ← Snakker vi om hvitt eller gult gull? Det kommer an på mange ting hvordan ringen slites. Om du har en jobb hvor du bruker hendene, om du tar av ringen om natten, når du dusjer, lager mat osv. Det er umulig å sammenligne to ringer når de er brukt av to forskjellige personer.
Gjest Neffi Skrevet 8. januar 2007 #31 Skrevet 8. januar 2007 Snakker vi om hvitt eller gult gull? Det kommer an på mange ting hvordan ringen slites. Om du har en jobb hvor du bruker hendene, om du tar av ringen om natten, når du dusjer, lager mat osv. Det er umulig å sammenligne to ringer når de er brukt av to forskjellige personer. ← Gult gull... Som jeg skrev så er hun veldig forsiktig iflg henne selv. Mens jeg gjör hva som helst med min ring. Gullsmeden der vi kjöpte våre ringer forklarte iallefall at det helt klart var forskjell på hva gullet inneholdt. ..Selv om det strider mot det fakta du viser til og det som jeg også tidligere har trodd har jeg tydelig sett at det er stor forskjell på gull og gull... Vet jeg höres veldig bestemt og kanskje uvitende ut nå, men jeg er så sikker i min sak Min ring tåler mer, ser glattere ut og har en annen farge...
tuji Skrevet 8. januar 2007 #32 Skrevet 8. januar 2007 Det er forskjell på hvor mye kobber det er i legeringen, og det viser i forskjell på farge. Det som kalles rødt gull har fremdeles like mye gull i seg, men større andel av kobber enn gult gull. Men vi får vel være skråsikre på hver vår kant, da, det er uansett ikke det trådstarteren spurte om
Gjest Neffi Skrevet 8. januar 2007 #33 Skrevet 8. januar 2007 Det er forskjell på hvor mye kobber det er i legeringen, og det viser i forskjell på farge. Det som kalles rødt gull har fremdeles like mye gull i seg, men større andel av kobber enn gult gull. Men vi får vel være skråsikre på hver vår kant, da, det er uansett ikke det trådstarteren spurte om ← nei, det har du rett i .. (Kanskje kobberet - selve kombinasjonen - gjör ringen (metallet) sterkere??)
tuji Skrevet 8. januar 2007 #35 Skrevet 8. januar 2007 Kobber og sølv brukes i legering med gull fordi det tilhører samme "grunnstoffamilie" og har mange av de samme egenskapene. Kobber er også et mykt og lettformelig metall. Men det er selvfølgelig mulig at det skjer ett eller annet når det blandes med gull, det skal jeg ikke si for sikkert. Sånn, nå skal jeg ikke avspore mer
Gjest Scaphoid Skrevet 8. januar 2007 #36 Skrevet 8. januar 2007 (endret) Hvordan ser platina ut? Link? ← Link til en spesialist på platina ringer her: http://www.platinumsmith.com.au/index.htm Og en flott platina ring her: http://www.platinumsmith.com.au/Full/NEW_PAGE_4_3.htm Endret 8. januar 2007 av Scaphoid
Rosenrød Skrevet 8. januar 2007 #37 Skrevet 8. januar 2007 Takk! Platina var fint! Hva koster slike ringer i forhold til gull?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå