Imax Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Ikke at jeg skal begynne avvenning av pupp helt enda, men jeg lurer på hvordan det skjer egentlig? Noen unger avvenner seg selv når det passer, mens for andre unger må mor bevisst sette stopper for det. Så mitt spørsmål er: Hvordan foregikk det med deg og ditt barn? Hvordan opplevde du og ungen det? Jeg spør fordi man får masse info om amming, men lite om avvenning...
Lizzie Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Sønnen min ble rett og slett mindre og mindre interessert fra rundt 7 måneders alder. Prøvde å vedlikeholde et morgen- og et kveldsmåltid, men han spiste så lite at etter en måneds tid var det knapt melk igjen og helt problemfritt å droppe hele greia!
Kayli Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Hos oss var ammingen et lykkelig kapittel i 5 mnd - da nektet han å ta puppen. Lå og skreik og vrei seg. Prøvde i det lengste å holde på et par måltider i døgnet, men det nytta ikke, og han ble flaskebarn. Det opplevdes litt trist for meg, for jeg hadde store problemer med ammingen av det første barnet mitt, og denne gangen hadde det gått så greit. Men, jeg kom fort over det - er jo litt deilig når pappa kan ta seg av noen måltider òg.
Gjest gjesta Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Eldstemann ammet jeg delvis til hun var 9 mnd. Den gangen var svangerskapspermisjonen kun på 3, 5 mnd så jeg jobbet på dagtid. Hun hadde fått tenner oppe og nede og en dag så bet hun meg skikkelig. Da var vi helt ferdige med ammingen Ingen problemer. Yngstemann ammet jeg til han var 8 mnd. Da sluttet han av seg selv. Jeg var faktisk innstilt på å amme til han var året pga risikoen for allergi.
Tusenogtredve Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Så mitt spørsmål er: Hvordan foregikk det med deg og ditt barn? Hvordan opplevde du og ungen det? Jeg spør fordi man får masse info om amming, men lite om avvenning... Nå har ikke jeg drevet noe avvenning ennå, men ammehjelpen har litt info om dette på sine nettsider. Se her: http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=168#avvenning Kanskje noe nyttig der.
Gjest bada Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 Jeg har inntrykk av at enkelte barn er "puppe-addicts", og da er det sikkert fryktelig vanskelig.. Hos meg merket jeg rundt 11 1/2 månedersalderen at barnet mitt var fryktelig lite interessert i amming lenger. Så da var det veldig enkelt å bare slutte! Men da var det bare før leggetid at jeg ammet. Så det er uansett viktig at man har trappet ned til bare ett måltid pr dag før man slutter, tror jeg.
Gjest Mayamor Skrevet 6. januar 2007 #7 Skrevet 6. januar 2007 Eldstemann ammet jeg til han var 6 mnd. Han nektet plent da, og det var en kamp å få i ham noe som helst. Da han var 7 mnd gav jeg opp og melken sluttet å komme av seg selv. Minstemann ammet jeg til han var 15 måneder. Jeg hadde mye melk, men de siste månedene ammet jeg kun morgen og kveld i sengen. Etterhvert fikk jeg mindre melk og gutten var mindre intressert. Det ordnet seg av selv selv. Men jeg vet at en venninne av meg sleit med så stor melkeproduksjon at hun måtte få tabletter til at produksjonen skulle gå ned. Da var gutten hennes nesten 2 år og verken mor eller barn var interessert i amming...
ashera Skrevet 6. januar 2007 #8 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Mine barn trappet gradvis ned selv da de nærmet seg halvannet år, da vi sluttet, diet de bare om kvelden. Så reiste jeg bort noen dager (klaffet slik at det var jobbrelaterte konferanser begge gangene), og da jeg kom hjem, var de ikke interesserte lenger. Endret 6. januar 2007 av hera
Salt'n Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 Hos oss var ammingen et lykkelig kapittel i 5 mnd - da nektet han å ta puppen. Lå og skreik og vrei seg. Prøvde i det lengste å holde på et par måltider i døgnet, men det nytta ikke, og han ble flaskebarn. Det opplevdes litt trist for meg, for jeg hadde store problemer med ammingen av det første barnet mitt, og denne gangen hadde det gått så greit. Men, jeg kom fort over det - er jo litt deilig når pappa kan ta seg av noen måltider òg. ← Det vil sikkert føles litt trist ja vil jeg tro, det er jo tross alt mor som har foret og holdt liv i gullet sitt i flere måneder og så er h¤n ikke interessert i det lengre... Og man vil jo gjerne gi dem morsmelk så lenge som mulig, men vil dem ikke så vil dem ikke... :kgblunk:
Fibonacci Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 (endret) For vår del så trappa vi gradvis ned den høsten storgutt fylte 1 år, jeg hadde planer om å slutte men fordi han var mye syk etter barnehagestart fortsatte jeg litt til. Og han var fortsatt interessert, men når han runda 15 mnd. så gjorde plutselig ammingen vondt for meg, mulig at han sugde annerledes eller ville gi signaler til meg om at det var nok. Så da stoppa vi, og siden har han ikke vist et dugg av interesse. Endret 8. januar 2007 av La Traviata
Imax Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2007 Takk for link tusenogtredve, men gud for et skrekkbilde på siden
la Flaca Skrevet 7. januar 2007 #12 Skrevet 7. januar 2007 Går ikke det sin gang liksom. Det er vel ikke verre enn å la være å legge barnet til brystet, mer og mer sjeldent? Førstemann ville ikke mer da hun var ca.5 mndr. Da var det bare nattamming et par måneder før jeg mistet melka helt. Da var hun naturlig nok avvendt. Nummer to er nå snart 9 mndr. og typisk mannfolk; han har vært sååå uinteressert i puppen fra han var ca.3-4 mndr og hver amming har vært et strev å få gjennomført. Så da han ble 7 mndr. takket jeg for meg og lot være å legge han til brystet i ei hel uke. Pumpet meg siden jeg fikk spreng og gav på flaske. Så kom det en dag da jeg ikke hadde vasket pumpen og kom på at jeg skulle prøve å legge han til siden melka presset sånn på. Og jammen hjalp det ikke å gjøre seg kostbar, for siden den dagen har han og puppen vært veldig gode venner. Men hvordan jeg skal slutte å amme når den tid kommer bekymrer jeg meg ikke for. Det går sin gang det vet du.
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2007 #13 Skrevet 7. januar 2007 Akkurat det syns jeg gikk veldig greit. De mistet interessen rundt 9 mnd alder og da avtok det gradvis. Med den eldste "tvangsammet" jeg en stund til pga at h*n var litt småsyk akkurat da, så da tenkte jeg h*n hadde godt av morsmelk over den kneika. Men jeg sluttet helt å amme begge litt før de ble ett år.
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 8. januar 2007 #14 Skrevet 8. januar 2007 Med eldste så gikk det av seg selv, hun fant bare ut at det var andre ting som smakte mye bedre.. Med yngste så fikk jeg mange sår på og rundt brystvortene så å amme var et sant hel..... Så da ammet jeg så lenge jeg klarte å så fikk han tillegg resten av måltidet. Men ettervert så fann han ut at flaska var mye bedre enn puppen, å han likte mme bedre enn puppen... JEg ga han alltid puppen først å prøvde å få han til å ta, men han nektet...
Tvilling76 Skrevet 8. januar 2007 #15 Skrevet 8. januar 2007 Jr kuttet ut selv ut over natten da han var 10 mnd. Da ammet jeg 2 ganger om dagen (morgen / kveld). Ville ha torsdag kveld, men fredag morgen takket han pent nei og spyttet ut. Han hadde da fått tenner oppe og nede og beit endel så for meg var det helt greit å slutte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå