Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Snuppa vår har fått små kviser i pannen og masse bak i nakken, hva er årsaken til dette, er det vanlig?

Det ser vertfall ut som kviser.....?... :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

Det er nok hormoner som gjør det. Som går over til henne fra morsmelken.

Tantungen min hadde også det i ca 2 mnd.

Skrevet

Dersom du ammer, kan det være noe hun reagerer på som du har spist. Det kan og være noe så uskyldig som svetteutslett...

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg bruker morsmelkerstatning..

men, mulig det er pga svette?

Skrevet

det er vanlig med litt "babyutslett", som ligner og faktisk ikke er langt unna små kviser.

Gjest gjesta
Skrevet
det er vanlig med litt "babyutslett", som ligner og faktisk ikke er langt unna små kviser.

godt å høre. ;)

takk for svar!

Gjest Gjesta
Skrevet

Det kalles vel vanligvis melkeutslett mener jeg

Gjest gjesta
Skrevet
Det kalles vel vanligvis melkeutslett mener jeg

men det betyr ikke at hun ikke tåler melken?... eller?

Skrevet

nei.. Hun tåler da melk :)

Det er bare overprodukskon av talg, fordi melk blandt annet er fett. Det er ikke farlig. Spör mammaen din - eller svigermor (bare forslag altså ;) ), de kan sikkert berolige deg, og forklare bedre enn meg iallefall :)

Gjest gjesta
Skrevet

Helt normalt. :Nikke: Dette står det om i alle bøker/hefter jeg har lest i alle fall.

Gjest gjesta
Skrevet
Det er vanlig å finne små, tettsittende talgkjertler i barnets hud, særlig på nesen. Større talgkjertler finnes også på andre deler av kroppen, først og fremst på ryggen. Huden rundt talgkjertlene blir ofte rød, og det kan se ut som barnet har utslett. Denne reaksjonen fra hudens talgkjertler kommer av omstillingen ved fødselen og er helt normal, og betyr ikke at barnet har en hudsykdom.

Hormonprikker er små kviseliknende prikker som kommer under de første levemånedene. De henger sammen med de hormoner hos moren som barnet fikk mens det var foster, og som tilføres kontinuerlig etter fødselen gjennom morsmelken. Hormonprikkene ses som et tegn på en naturlig omstillingsprosess for mor og barn etter fødselen. De forsvinner av seg selv.

Fra libero.no

Skrevet

Gutten min hadde dette, og så skikkelig "kvisete" ut en lang stund. Helt ufarlig, men mor syntes ikke det var så stas for det var ikke så pent. Når han i tillegg hadde kolikk og illskrek hele dagen.... oj,oj,o :ler:

Skrevet

Snuppa hadde også det, men helsesøster kalte det varmeutslett :overrasket: så jeg måtte redusere kledningen på snuppa.

Fikk beskjed om å smøre litt morsmelk på området og la det tørke.

Skrevet

Jeg fikk helt hetta da de dukket opp når hun var rundt 3-4 uker, men det er altså noe som stort sett alle barn har. Noen har dem en dag eller to, andre i flere uker.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg ble dritredd da jenta mi fikk det, for jeg kunne ikke finne noe i noen av bøkene mine som lignet en gang, og når folk nevnte hormonutslett og andre navn, så fant jeg ikke de heller. Men så fort vi kom på helsestasjonen så jeg for det første at alle de andre ungene også hadde det, og helsesøster sa bare at "jeg ser allle har fått hormonutslett. Det er helt normalt og helt ufarlig, og ¨går over av seg selv. Ikke gjør noe med det."

Litt kjipern at alle babybildene man ser er av helt perfekte små glatte rosenkinn, når virkeligheten ikke nødvendigvis er sånn ;)

Skrevet

Minsten hadde det da han var på samme alder som tulla di :Nikke: Alt var bort etter 2-3 uker.

Skrevet

Ja det mener jeg og. Har ikke barn selv, men alle mine yngre søsken hadde det som baby.

Det hjalp med talkumdryss på huden.

Skrevet
Minsten hadde det da han var på samme alder som tulla di :Nikke:  Alt var bort etter 2-3 uker.

Min også! :Nikke: Det gikk over av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...