Gå til innhold

Chai-te med melk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som vet hvor i Oslo man kan få kjøpt Chai-te (med varm melk!). Dette er nemlig favoritt-drikken min, men det er ikke lett å finne cafeer der dette tilbys.

Vet at det tilbys på Kaffefuglen, men trenger altså andre cafe-tips :)

Endret av LadyInRed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deli de Luca hvertfall.

Skrevet

De har det på Sjakk Matt vet jeg (bak Saga kino). De har det også på Boccata på byporten, men det er ikke akkurat noen koselig kafè det da midt i mylderet. Men Chai-teen er best der synes jeg :)

Skrevet

Boccata sin er kjempegod, som en skrev over her, men det hender de lager den litt vel søt (litt avhengig av hvem som står og lager). Ellers liker jeg Stockfleths' chai latte, og Kjøkken&Bar i Møllergata sin. Kaffebrenneriet har krydderte som du kan få med varm melk, den minner også mye om chai.

Gjest gjesta
Skrevet

De hadde det i hvert fall på Tea Lounge for noen år siden. Men synes sjelden chai jeg får i Norge smaker like godt som der jeg smakte det først. Går an å lage selv også :-)

Skrevet
Synes de har det overalt jeg  :)

Enig :klø:

Skrevet

jeg glemte egentlig å skrive at jeg var ute etter steder som lager ekte indisk chai-te, og ikke steder som kun heller chai-sirup oppi steamet melk (for det smaker IKKE godt!!). jeg får teste ut stedene som nevnes over her, og se om jeg finner ekte indisk chai her :)

Skrevet
Går an å lage selv også :-)

Har du en oppskrift å dele med oss?

Gjest gjesta
Skrevet

Oppskrift, ja... hm, det blir etter hukommelsen, og om den er akkurat sånn som ekte indisk er jeg usikker på, men sånn ca:

hel kardemomme

hel sort pepper

kanelstang

anisfrø (eller fennikel, tror jeg)

-> knuses i morter

sort te (jeg har pelid å bruke litchi-te, men gjerne noe som smaker mer nøytralt)

(tørket) skall av appelsin e.l (bør vel være usprøytet, jeg har pleid å lage uten)

frisk ingefær i biter

Ha alt dette i en tesil, tror man kan la det koke med vannet i en kasserolle, men ellers; trekk.

Varm melk til 60-70 grader (ikke kok!) og ha oppi.

Mulig jeg har glemt noe her, jo honning, i hvert fall. Det synes jeg man skal ha oppi teen før man heller i melka. Denne chaien blir i hvert fall likere den jeg har smakt på "skikkelig" enn kafé-versjonene.

Skrevet

Jeg synes den Indiske chai teen fra Twinings er veldig god! Fås kjøpt på feks Meny til rundt 30kr pakka. Varmer melk og har en brun sukkerbit oppi. Nam!

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Beklager at jeg ikke svarer direkte på hvor man får servert chai-latte som det kalles de fleste steder for tida, men her kommer i hvert fall en oppskrift på å lage det hjemme som jeg syns blir god:

Hjemmelaget chai med melk:

ca 6 dl vann

6-8 kardemommekapsler

5-6 hel sort pepper

1-2 skiver fersk ingefær

1 kanelstang

1-2

1-2 nellikspiker

1,5-2 dl melk

ca 4 spiseskjeer sukker

2-3 spiseskjeer sort te (f.eks Ceylon)

Først koker man opp vann og krydder og lar det trekke i minst 5 minutter, så tilsetter man melk og sukker og varmer opp til kokepunktet igjen. Deretter har man teen oppi, og lar det trekke i 2-3 minutter. Sil opp i to (store) kopper og server.

Dette heter vel strengt tatt Masala chai, altså krydret te, for chai betyr jo ikke annet enn te i India og en drøss med andre land.

Endret av Elfrida
Skrevet (endret)

Dette får du – laget fra grunnen av – på de fleste indiske restauranter jeg kjenner til. Av kaffebarer som har grei chai latte kan jeg nevne Java og Kaffe Kopp Kafe, her bruker de en ferdig chai-teblanding med masse krydder, førstnevnte bruker honningsirup i tillegg, mens sistnevnte tror jeg bruker en liten dæsj chaisirup fra Monin for å piffe opp smaken.

Synes ikke Deli de Lucas variant er noe å skryte av....

Endret av hera
Skrevet
Av kaffebarer som har grei chai latte kan jeg nevne Java og Kaffe Kopp Kafe, her bruker de en ferdig chai-teblanding med masse krydder, førstnevnte bruker honningsirup i tillegg, mens sistnevnte tror jeg bruker en liten dæsj chaisirup fra Monin for å piffe opp smaken.

takk for tips. er det Java Espressobar & Kaffeforretning du mener (i ullevålsveien)?

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg liker den de har på Godt Brød, der selger de også teen, Yogi-te i poser.

Skrevet
takk for tips. er det Java Espressobar & Kaffeforretning du mener (i ullevålsveien)?

Jupp. Og Mocca på Frogner. Når jeg tenker meg om har de en grei en på Åpent bakeri også.

• 2 år senere...
Gjest Susanne:)
Skrevet
Noen som vet hvor i Oslo man kan få kjøpt Chai-te (med varm melk!). Dette er nemlig favoritt-drikken min, men det er ikke lett å finne cafeer der dette tilbys.

Vet at det tilbys på Kaffefuglen, men trenger altså andre cafe-tips :)

Jeg har bare smakt chai latte på ett sted, nemlig bagel and jucie, og jeg syntes den var veldig god:) Men jeg har som sagt bare smakt den, såå.. men de har hvertfall! hehe

Gjest Gjest
Skrevet

Den beste jeg har fått i Oslo hittil er på Stockfleths i Dronningens gt. Men har ikke prøvd så mange andre steder i det siste.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Den beste jeg har fått i Oslo hittil er på Stockfleths i Dronningens gt. Men har ikke prøvd så mange andre steder i det siste.

Enig - den er faktisk veldig god! Selv om det kan variere litt mellom utsalgene. Stockfleth's i Grensen lager god Chai Latte. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...