Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis et par er frivillig barnløse, så blir de gjerne ikke tatt alvorlig. Folk sier bare at de vil endre mening etter hvert. Det jeg lurer på er, hvis paret bestemmer seg for sterilisering for en av partene, er det vanlig eller naturlig å fortelle det til familien? Vil det være en fordel å fortelle det for å få slutt på mas om barn, eller vil det bare bli verre? Jeg mener, ingen stiller spørsmål ved hvorfor folk velger å få barn, men når man velger_ikke_å få så må man gjerne begrunne det... Erfaringer? Er sterilisering en naturlig ting å fortelle om, eller er det privat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Smarties - ikke innlogget
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig eller ikke (kommer vel gjerne litt an på hva man vanligvis deler med familie..). Men jeg syns forsåvidt ikke det er noe noen andre har noe med. Men jeg kjenner meg litt igjen i det du sier om at folk sier du vil endre mening etterhvert.. ;) Og det med at man liksom "blir stilt til ansvar" dersom man sier at man ikke vil ha barn. (Hehe, tror jeg skal spørre noen om det motsatte en gang; "å, skal dere ha barn!? Hvorfor dét?" :ler: )

Som sagt, syns i utgangspunktet ikke det er noe andre har noe med, men det går jo an å nevne det ved en passende anledning.. (Men da kommer de kanskje med argumenter for å reversere inngrepet, haha.. Det går jo an for menn, gjør det ikke?)

Skrevet

Det var bare de aller nærmeste som fikk vite det da jeg steriliserte meg, og da bare fordi jeg trengte barnevakt.

Det hendte at flere ymtet frampå om "dere skal ikke ha flere barn da...?", men da sa jeg bare at jeg ikke kunne få (fler) barn, og forklarte ikke mer.

For meg var dette en privatsak, og de hadde ingenting med om hvorfor jeg ikke kunne/ville ha en familieforøkelse.

Gjest *Tara*
Skrevet
Hvis et par er frivillig barnløse, så blir de gjerne ikke tatt alvorlig. Folk sier bare at de vil endre mening etter hvert. Det jeg lurer på er, hvis paret bestemmer seg for sterilisering for en av partene, er det vanlig eller naturlig å fortelle det til familien? Vil det være en fordel å fortelle det for å få slutt på mas om barn, eller vil det bare bli verre? Jeg mener, ingen stiller spørsmål ved hvorfor folk velger å få barn, men når man velger_ikke_å få så må man gjerne begrunne det... Erfaringer? Er sterilisering en naturlig ting å fortelle om, eller er det privat?

Jeg håper det er han som skal steriliseres - for det går an å fikse på hvis man skulle ombestemme seg. Synes ellers det er en veldig alvorlig avgjørelse å ta, ingen vet hva fremtiden vil bringe, og det er slett ikke sikkert at forholdet holder livet ut.. Hva om en av dere finner en ny partner som ønsker seg barn?

Skrevet
Jeg håper det er han som skal steriliseres - for det går an å fikse på hvis man skulle ombestemme seg. Synes ellers det er en veldig alvorlig avgjørelse å ta, ingen vet hva fremtiden vil bringe, og det er slett ikke sikkert at forholdet holder livet ut.. Hva om en av dere finner en ny partner som ønsker seg barn?

En ny partner som ønsker barn kan jo ikke overstyre den som ikke ønsker det. Å få barn bør være noe begge er enig om før det skjer :)

Forøvrig kan det være gode argumenter for at det er kvinnen som steriliserer seg også, hvis man feks er midt i 30-årene så har ikke hun så mange fruktbare år igjen uansett, mens han faktisk kan bli pappa om 30 år eller mer. Slik sett er det mye større sjanse for at han en eller annen gang kan angre seg.

Gjest Phenomena
Skrevet

Dette er jo en personlig avgjørelse og noe ingen andre enn paret selv har noe med, men er man lei mas kan nok det å være ærlig sette en stopper for videre spørsmål.

Gjest *Tara*
Skrevet
En ny partner som ønsker barn kan jo ikke overstyre den som ikke ønsker det. Å få barn bør være noe begge er enig om før det skjer :)

Forøvrig kan det være gode argumenter for at det er kvinnen som steriliserer seg også, hvis man feks er midt i 30-årene så har ikke hun så mange fruktbare år igjen uansett, mens han faktisk kan bli pappa om 30 år eller mer. Slik sett er det mye større sjanse for at han en eller annen gang kan angre seg.

Man får ikke sterilisere seg på offentlige sykehus før man har født et visst antall barn eller det er medisinske grunner til det, eks. alder (over 40) ... slik var det ihvertfall for noen få år siden.

Skrevet
Man får ikke sterilisere seg på offentlige sykehus før man har født et visst antall barn eller det er medisinske grunner til det, eks. alder (over 40)  ... slik var det ihvertfall for noen få år siden.

Det er ikke slik lenger nå, i dag er aldersgrensen 25 år uavhengig av barn eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...