Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

mannen har airbag på passasjersiden i arbeidsbilen. I den bilen han hadde før kobla han vekk denne, men denne bilen eier han ikke da han ikke lenger driver selvstendig. Lukas sitter noen ganger på med den bilen, han blir henta i bhg feks. Hvor stor fare utgjør airbag'en om den løses ut, har det noe med barnets høyde å gjøre..Jeg mener den bør kobles vekk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har med høyden på barnet å gjøre. Dersom airbagen utløses så kan faktisk barnet bli kvalt.

Skrevet

Tror barnet skal være over 140 før man kan sitte der hvor det er airbag.

Jeg ville ha koblet den ut.

Her får jenta vår aldri sitte foran i bilen siden det er airbag der.

Skrevet

Jag skulle genast se till att få airbagen urkopplad!

Tänk på att det är en sprängladdning framför ditt barns ansikte. En sprängladdning som på mycket kort stund ska blåsa upp en kudde som ska kunna dämpa en vuxen mans kropp vid en kraftig krock.

Från Svenska vägverkets sida

Bakåtvänd bilbarnstol och en krockkudde på passagerarplats är en livsfarlig kombination. Den kraft som skjuter ut krockkudden vid en kollision är enorm och kan vara förödande. Därför ska du aldrig låta ett barn i babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde sitta på en passagerarplats som har inkopplad krockkudde.

På flera sidor upprepar de orden

"Barn ska aldrig sitta på passagerarplats med inkopplad krockkudde. Låt en auktoriserad märkesverkstad koppla ur krockkudden om du inte har en bil där du själv kan stänga av den med nyckel. "

Skrevet

Tänk också på att airbagen kan utlösas vid SMÅ krockar eller sammanstötningar. Det räcker att träffa den främre stötfångaren lite olyckligt så kan airbagen utlösas - och ge skador på barnet för något som egentligen inte var en krock...

Gjest baby-E
Skrevet

Dere burde absolutt få koblet av denne, eller ikke kjøre med barn i den bilen, da dette er livsfarlig.

Er ikke sikker på hvor høy man må være.

Husker for en stund tilbake en baby som ble drept av airbag.

Skrevet

135 cm är gränsen som lagen anger i Sverige när det gäller att barn måste sitta säkrade i särskild barnstol. Det är väl en ganska god riktpinne på ungefär vilken längd barnet borde ha för att sitta fram.

Skrevet

Vi har ikke noe annet valg enn å la han sitte framme når det er i den bilen, er jo en arb. bil...Men mannen skal snakke med sjefen om å koble ut airbag, inntil da har jeg lagt ned forbud mot at Lukas sitter på...Men det blir fryktelig tungvint om jeg må kjøre og hente hver dag, derfor håper jeg vi kan koble den fra!

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg ville også fått den koblet ut. Det skal ikke nødvendigvis mer til at en dulter borti deg mens du står i ro på en parkeringsplass før den utløses... :forvirret:

Gjest gjesta
Skrevet
Vi har ikke noe annet valg enn å la han sitte framme når det er i den bilen, er jo en arb. bil...

Jo det har dere: Valget er å la være. Eller sier du det samme om dere hadde en bil som manglet bilbelte? "Vi har ikke noe annet valg enn å la han sitte uten bilbelte når det er i den bilen". Du hører selv hvor håpløst det høres ut :-) Jeg er glad for å høre at du har bestemt deg for at gutten ikke skal sitte usikret flere ganger.

Skrevet
Jo det har dere: Valget er å la være. Eller sier du det samme om dere hadde en bil som manglet bilbelte? "Vi har ikke noe annet valg enn å la han sitte uten bilbelte når det er i den bilen". Du hører selv hvor håpløst det høres ut :-) Jeg er glad for å høre at du har bestemt deg for at gutten ikke skal sitte usikret flere ganger.

Hva i helvete mener du med det svaret. Tydelig at du har misforstått. Vi har ikke noe annet valg i den bilen enn å la han sitte foran. Må jeg forklare med teskje hva en arb. bil er. Den har 3 seter foran og that's it.

Skrevet (endret)

Og tungvint blir det det er helt sikkert, er snart høygravid og med alle plager man kan ønske seg eller ikke..så det er faktisk slitsomt å måtte både hente og levere hver dag. Men jeg skal gjøre det nå, og jeg vil ha meg frabedt at jeg ikke sikrer gutten min!

Endret av Kipa
Gjest gjesta
Skrevet
Hva i helvete mener du med det svaret. Tydelig at du har misforstått. Vi har ikke noe annet valg i den bilen enn å la han sitte foran. Må jeg forklare med teskje hva en arb. bil er. Den har 3 seter foran og that's it.

Ro deg ned og kutt ut banningen. Du sier dere ikke har noe annet valg enn å la han sitte foran med airbagen. Jo, du har et annet valg, og det er å sikre barnet ditt! Kan du ikke sikre barnet ditt forsvarlig i den bilen, så skal ikke barnet ditt sitte på med den bilen. Så enkelt er det. Og hvis du fortsatt lar barnet sitte der hvor det er airbag, så må du forvente store skader på barnet om airbagen utløses.

Skrevet

Jeg sier ikke noe om airbag'en i det avsnittet. Les før du svarer. jeg sier at skal han sitte på med den, må han sitte foran....

- og banne det gjør jeg om jeg føler for det.

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg sier ikke noe om airbag'en i det avsnittet. Les før du svarer. jeg sier at skal han sitte på med den, må han sitte foran....

- og banne det gjør jeg om jeg føler for det.

Jeg leser og leser. Og ser stadig det samme. Men uansett: Det viktige er at du aldri mer setter et lite barn i et forsete hvor det er en aktiv airbag. Det er vi vel enige om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...