Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min blir to år i mai. Lurer på om han allerede nå har kommet i trassalderen.

Han blir så sint att det ser ut som om han skal sprekke,

- hvis han ikke får lov til f.eks ta på skoene selv, og ikke klarer det.

- Ber om noe som ikke vi kan hjelpe ham med da vi ikke skjønner hva han mener.

-Ikke får det som han vil.

-Blir gitt en type mat, som ikke var det han ville ha.

Og generellt ting ikke går hans vei....

Og med sint mener jeg, dirring i hele kroppen, og han kaster seg i gulvet og slår i gulvet. Eller han kan bare stå og trampe og dirre og se helt gal ut.

Trodde trassalderen nemlig var ved 3 års alderen. Må jo egentlig bare le når han får utbruddene sine, for han ser virkelig helt gæren ut :ler: Anfallene går gudskjelov for over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trassalder inntreffer flere ganger i løpet av ens levetid - dessverre :ler:

Trass er vanlig iflg "eksperter";

syv ganger det første leveåret

i 2-3-årsalderen

i 4-årsalderen

i 6-årsalderen

i 9-årsalderen

i 12-årsalderen

i tenårene

ved graviditet

ved overgang til pensjonisttilværelsen

- så vær forberedt!

;)

Skrevet

Den begynner nok litt individuelt..Hos oss begynte det ved 2,5 års alderen. De vil så gjerne gjøre selv, men er ikke alt de klarer..Det er frustrerende, også vil de bestemme alt, og det være seg den minste lille ting.

Har jo også med språket å gjøre virker det som, at han ikke klarer å få sagt det han ønsker.

Man kan også kalle det selvstendighetsfase... ;) Vil og vil, men får det ikke til.

Skrevet

Jenta vår hadde sin store trass alder mellom 1 1/2 -2 1/2 år.

Er glad for at jeg ikke husker så mye av det, for det var slitsomt til tider. Og sefølgelig var hun en engel i barnehagen og hos besteforeldrene. :ler:

Nå er hun 5 1/2 år og har ikke vært i noe trass alder siden da. Håper det holder seg stille noen år til.

Skrevet

Her i Storbritannia kalles trassalderen "the terrible two's" - som i den fryktelige toaarsalderen. Saa han er nok i rute! ;)

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Jeg husker ikke at jenta mi noengang kom i noen trassalder. Husker jeg gikk og ventet litt på det.

(Selvsagt, vi hadde nok våre feider, men jeg husker det ikke som noe grusomt og slitsomt...)

Når jeg ser foreldre i butikker med unger som skriker og bæljer, tenker at jeg var heldig som slapp det der. Det ser slitsomt ut....

Endret av Xavia
Gjest Mayamor
Skrevet

Vi har 5 barn til sammen , og noe mønster til dette kan ikke vi finne. Tror ikke bare det har med trassalder å gjøre. Personligheten til barnet har mye å si, tror jeg. Noen er så vidt innom bittelittegranne trass, andre periodevis, mens andre befinner seg i trassens vrede konstant. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...