Chic Skrevet 6. januar 2007 #21 Skrevet 6. januar 2007 Syns det hørtes litt dumt ut jeg da.. Hva om jeg hadde en meget godt betalt jobb og ville spare penger ved å bo litt rimelig. Kanskje jeg ikke hadde behov for masse luksus og dyr stor bolig. Kanskje jeg ville gi store summer til andre som trenger det mer? Hadde vært synd da.. ← syns det er en bra måte å tilby de som har det litt vanskelig økonomisk bolig.
Gjest niomi Skrevet 6. januar 2007 #22 Skrevet 6. januar 2007 Vi har da kommunale boliger med lav leie her i landet, også. Og med unntak av i et par byer, er standarden helt grei. I Oslo er det altfor mange som ikke er skikket til å skaffe seg noe selv, og som dermed tar opp disse boligene, noe som gjør at standardene på de kommunale bygårdene er middels talt helt for j*vlig.
Cuba Skrevet 7. januar 2007 #23 Skrevet 7. januar 2007 Så da skulle myndighetene sponse deg, så du kunne gi midler til veldedighet? ← Hæ? Mulig jeg misforstå hele greia da! Hehe.. Men nå er jeg overtrøtt så tror ikke jeg skal begynne å prøve å forstå det nå i allefall! Kommer sterkere tilbake i morgen :s
Gjest havregampen Skrevet 7. januar 2007 #24 Skrevet 7. januar 2007 Poenget mitt er fortsatt at det ikke er en menneskerett å eie sitt eget, og at så lenge man har tak over hodet bør man være glad til. I Sverige er det f.eks. mest vanlig å leie bolig hele livet, og så eier mange "sommarstuga" i steden. Tror ikke svenskene er like deppa som nordmenn over ikke å eie boligen sin. Så hvorfor må man nærmest ha komplekser om man ikke eier bolig i Norge? Man er ikke et mindreverdig menneske om man leier! Jeg vil forresten takke for mange gode innspill og argumenter sålangt i diskusjonen.
Arkana Skrevet 7. januar 2007 #25 Skrevet 7. januar 2007 Så hvorfor må man nærmest ha komplekser om man ikke eier bolig i Norge? Man er ikke et mindreverdig menneske om man leier! ← Det er bare sånn nordmenn tenker. I England er folk helt avhengig av å ha sitt eget hus (rekkehus blir det som oftest da) med sin egen lille hageflekk. England er så vidt jeg husker det landet hvor færrest folk bor i blokk. Det er bare sånn de er, men jeg tror ikke folk i Norge har mindreverdighetskomplekser fordi mange av oss synes at blokk er flott. Nordmenn vil gjerne eie boligen sin, og de fleste har råd til det og tjener på det også, og det er da ingenting galt i det. De som vil leie kan jo gjøre det. Hvis de er fornøyd er jo det bare bra, men andre må jo få lov å tenke at vedkommende kunne ha kommet bedre ut av det rent økonomisk.
Laban Skrevet 7. januar 2007 #26 Skrevet 7. januar 2007 Det er bare sånn nordmenn tenker. I England er folk helt avhengig av å ha sitt eget hus (rekkehus blir det som oftest da) med sin egen lille hageflekk. England er så vidt jeg husker det landet hvor færrest folk bor i blokk. Det er bare sånn de er, men jeg tror ikke folk i Norge har mindreverdighetskomplekser fordi mange av oss synes at blokk er flott. Nordmenn vil gjerne eie boligen sin, og de fleste har råd til det og tjener på det også, og det er da ingenting galt i det. De som vil leie kan jo gjøre det. Hvis de er fornøyd er jo det bare bra, men andre må jo få lov å tenke at vedkommende kunne ha kommet bedre ut av det rent økonomisk. ← Du har innimellom noen herlig arrogante uttalelser, Arkana, når man tenker på at du har blitt forsørget av samboeren din gjennom hele studietiden. Hadde du vært singel, hadde du vel neppe eid noe?
Arkana Skrevet 7. januar 2007 #27 Skrevet 7. januar 2007 Hadde du vært singel, hadde du vel neppe eid noe? ← Det er vel de færreste studenter som eier sin egen bolig under studietiden, og jeg har vel heller aldri hevdet her at studenter skal og bør kjøpe framfor å leie. Så jeg ser ikke helt hva min samboers jobbsituasjon har med saken å gjøre, annet enn at jeg jo selvsagt er heldig, men det forandrer ikke min mening om at voksne mennesker med fast jobb og inntekt stort sett har råd til å kjøpe sin egen bolig.
Gjest niomi Skrevet 7. januar 2007 #28 Skrevet 7. januar 2007 Det er tull, Arkana, ihvertfall dersom folk skal ha rimelig reisevei til og fra jobb. Dessuten er det vel begrenset hvor mye det lønner seg å kjøpe en liten leilighet som 27-åring, når man vet at man vil måtte selge og flytte når man får seg partner om få år. Har venner som leier i sentrum av Oslo. De sparer da bilutgifter, i tillegg til at de betaler betydelig mindre enn om de skulle hatt et lån på en mill. Det de sparer legger de av og sparer i BSU. Naturligvis kunne de kjøpt seg en ett-roms på Holmlia, men hvor lønnsomt er det, da, når man i tillegg må ha bil for komme seg til og fra jobb, med mindre man syns det er greit å bruke et par timer på pendling hver eneste dag.
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #29 Skrevet 7. januar 2007 (endret) I mange tilfelle, slik prisene er på leie kontra eie i Norge nå, lønner det seg sikkert å kjøpe. Samtidig stemmer det jo at i mange land er det vanligste å leie hele livet, til vesentlig lavere pris enn her. Jeg bodde i en storby (3 mill innbyggere) i utlandet hvor flere av kollegene mine - godt voksne og meget oppegående mennesker - leide leiligheter midt i byen, gjerne store leiligheter for 2 000 kr mnd (lønnsnivå ca 2/3 av her). Der var det nok vanligere enn her med virkelig langtidsleie - altså ikke at huseier plutselig bestemmer seg for å selge for å tjene masse penger, men heller har utleie som en "jobb". Slik ble det også forutsigbart for leietaker, man visste at man ikke trengte å flytte fra sted til sted... Kan ikke si at folk levde dårlig, selv om det sikkert ble annerledes med tanke på arv og sånt enn her. Vi leier også bolig (i Norge) - nå har vi vært veldig heldige både med beliggenhet, kvalitet på boligen og prisen, så vi synes vi for tiden får veldig mye igjen for å leie. Jeg er selvstendig næringsdrivende og har råd til å tjene lite i perioder med denne ordningen, samtidig som jeg har "verdens beste" hjemmekontor. Jeg hadde også hatt vanskelig for å få stort nok lån fordi jeg ikke har fast inntekt, så alternativet for oss hadde vært å kjøpe noe lite - og fått dårligere livskvalitet en lengre periode. Men som nordmenn flest planlegger vi jo å kjøpe oss noe eget etter hvert. Det lønner seg nok mest når man har bestemt seg for å etablere seg et sted, og tåler rentesvingninger. Endret 7. januar 2007 av tyroato
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #30 Skrevet 7. januar 2007 ...Dessuten er det utrolig deilig å slippe å tenke på vedlikehold når man bor i hus. Her vi bor trengs det stadig utbedringer på deler av eiendommen (gamle bygninger), og husene har blitt totalrenovert de siste 10-15 årene. Vi hadde aldri hatt råd til å bo her vi gjør om vi ikke var leietakere.
Arkana Skrevet 7. januar 2007 #31 Skrevet 7. januar 2007 Nå går det jo faktisk tog fra Holmlia da, som tar deg til Oslo sentrum på 20 minutter. Og det går ellers T-bane og buss til de fleste steder i Oslo. Du kan komme ganske langt utenfor bykjernen og fremdeles ha under 30 minutters reisetid til jobb, så jeg synes det blir litt overdrevet å påstå at man trenger bil i Oslo straks man ikke bor på Grünerløkka eller Majorstuen. Vil man absolutt bo i sentrum selv om man ikke har råd til å kjøpe noe der er det jo snakk om en prioritering. Da prioriterer man å leie sentralt framfor å eie et stykke utenfor sentrum, og det er selvsagt helt greit, men da synes jeg det blir litt feil å si at det er fordi man ikke har råd. Å ikke ha råd til den perfekte boligen i det perfekte strøket er ikke det samme som å si at man må leie fordi man ikke har råd til noe annet.
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #32 Skrevet 7. januar 2007 Nå er det faktisk ikke enkelt heller, å kjøpe noe dersom man er alene. Det finnes nemlig mennesker som bor alene nemlig, uten noen partner. Og da skal man tjene godt for å få kjøpt noe eget.
Donpedro Skrevet 7. januar 2007 #33 Skrevet 7. januar 2007 Det er tull, Arkana, ihvertfall dersom folk skal ha rimelig reisevei til og fra jobb. Dessuten er det vel begrenset hvor mye det lønner seg å kjøpe en liten leilighet som 27-åring, når man vet at man vil måtte selge og flytte når man får seg partner om få år. Har venner som leier i sentrum av Oslo. De sparer da bilutgifter, i tillegg til at de betaler betydelig mindre enn om de skulle hatt et lån på en mill. Det de sparer legger de av og sparer i BSU. Naturligvis kunne de kjøpt seg en ett-roms på Holmlia, men hvor lønnsomt er det, da, når man i tillegg må ha bil for komme seg til og fra jobb, med mindre man syns det er greit å bruke et par timer på pendling hver eneste dag. ← Hvor lang tid man bruker på pendling kommer da helt ann på hvor man bor og jobber... Har selv venner i begynnelsen av 30-årene som angrer bittert at de ikke har kjøpt. For de har fremdeles ingen partner, og tanken på en liten ettroms blir ikke mer fristende med alderen. Men de vil gjerne eie, men uten å ha noe å bytte inn er det vanskelig slik prisveksten har vært. Og prisveksten har vært høyere enn de har fysisk klart å spare.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå